بین‌الملل 15:53 - 02 تیر 1401
پس از استعفای نمایندگان جریان صدر در عراق، نمایندگان جایگزین آن‌ها مشخص شدند و امروز سوگند یاد کردند.

قانونگذاران جدید پارلمان عراق، جایگزین اعضای مستعفی جریان صدر شدند+ویدئو

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نمایندگان جایگزین اعضای مستعفی جریان صدر در پارلمان عراق، بعدازظهر امروز (پنجشنبه) سوگند یاد کردند.

خبرگزاری رسمی عراق (واع) در این خصوص نوشت که روابط عمومی پارلمان عراق اعلام کرده که نمایندگان جدید در صحن پارلمان سوگند یاد کرده‌اند.

خبرنگار شبکه «العهد» نیز همزمان گزارش داد که در این جلسه، ۲۰۲ نماینده حضور پیدا کرده‌اند. طبق گزارش رسانه‌های عراقی قرار بوده ۷۳ نفر جایگزین در این جلسه حضور پیدا کنند؛ اما ۹ نفر از آن‌ها در جلسه مشارکت نکرده‌اند.

 

 

این نخستین جلسه مجلس عراق است که به صورت فوق العاده و بعد از استعفای ۷۳ نماینده جریان صدر تشکیل می‌شود. درخواست برگزاری این نشست فوق العاده از سوی ۵۰ نماینده عضو «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی» طرح شد تا بعد از گذشت دو هفته از تعطیلات قانونی پارلمان که تا نیمه ماه آینده ادامه خواهد داشت، این نشست برگزار شود.

«جاسم الموسوی» نماینده عضو ائتلاف دوله القانون در خصوص دستور کار نشست امروز پارلمان عراق گفت: «ریاست مجلس نمایندگان به طور رسمی محورهای جلسه اضطراری که امروز و مهمترین پرونده‌های مطرح را مشخص نکرده است؛ اما محور اصلی نشست فوق‌العاده امروز، ادای سوگند نمایندگان جدید پس از استعفای نمایندگان فراکسیون صدر و ادامه تشکیل دولت است.»

«سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر اخیرا در اظهاراتی خروج خود را از فرایند سیاسی عراق رسما اعلام کرد.

سید مقتدی الصدر، شامگاه چهارشنبه (بیست و پنجم خردادماه) اعلام کرده بود: «با سلام و درود به شما و پیش از خداحافظی با یکدیگر و تشکر بابت مواضع و وحدت شما، دوست دارم مسئله‌ای را به اطلاعتان برسانم؛ من تصمیم به خروج از فرایند سیاسی گرفته‌ام تا تحت هیچ شرایطی با فاسدان نه در دنیا و نه در آخرت همراه نباشم.»

 الصدر پیش از بیان این اظهارات از نمایندگان عضو فراکسیون خود در پارلمان خواسته بود که استعفای خود را بنویسند تا برای ارائه آن طی روزهای آینده به دستور وی، آماده باشند. وی در توضیح دلیل درخواست استعفای نمایندگان جریان صدر گفته بود: «من دغدغه قدرت و سیاست نداشتم و فقط خواستار رسوا کردن هر فاسد ظالمی بودم. اکثریت برای ماست نه دیگران؛ در دولت توافقی شرکت نخواهم کرد.»

رهبر جریان صدر همچنین ضمن اعلام اینکه بن‌بست تشکیل دولت در عراق «ساختگی» است، افزود، نمایندگان فراکسیون صدر آماده استعفاء هستند.

چند روز بعد، خبرگزاری رسمی عراق خبر داد که  رئیس پارلمان عراق با استعفای نمایندگان جریان صدر موافقت کرده است. 

 جریان صدر در انتخابات عراق موفق شده بود با کسب ۷۳ کرسی از اصل ۳۲۹ کرسی پارلمانی در صدر قرار گیرد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم با ۳۷ کرسی و ائتلاف دولة القانون با ۳۳ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۱ کرسی، ائتلاف کردستان و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری با ۱۷ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

انتهای پیام/


11602812
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه آمریکایی روز شنبه نوشت یگان موشکی چین بیش از ۱۰۰۰ موشک معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» آمریکا را در اختیار دارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رهبر جنبش انصارالله یمن گفت: آل سعود موضوع یهودیان صهیونیست را رکن اصلی کتب درسی قرار داد و آیات قرآنی درباره جنایات یهودیان را حذف کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مردی که حین برگزاری دادگاه رئیس جمهور پیشین آمریکا خود را مقابل ساختمان دادگاه به آتش کشید، بر اثر جراحات شدید جان خود را از دست داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یواس‌ای تودی با اشاره به نتایج نظرسنجی‌های اخیر اعلام کرد که محبوبیت جو بایدن در میان جوانان این کشور در حال کاهش است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس امروز (شنبه) در استانبول با رئیس جمهور ترکیه دیدار کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه چین در واکنش به رای منفی آمریکا در جلسه شورای امنیت، مجددا خواستار عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که پدافند هوایی این کشور شب گذشته ۵۰ پهپاد اوکراینی را منهدم کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده» خواند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» صندوق بین المللی پول اعلام کرد که اعضای اوپک پلاس از ابتلای ماه جولای تولید نفت را افزایش خواهند داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در فلسطین، وضعیت نوار غزه را یک «جهنم انسانی» توصیف کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است