علمی فناوری 10:23 - 15 تیر 1403
دانش‌آموزان براساس شرایطی می‌توانند از مصوبه تک ماده برای ۴ درس نهایی بهره‌مند شوند.

امکان بهره‌مندی دانش‌آموزان از مصوبه تک ماده برای ۴ درس نهایی

با توجه به اینکه عمده دروس پایه‌های دهم و یازدهم نهایی شده، معاونت آموزش متوسطه پیشنهاد داد تا ۲ عنوان دروس «غیرنهایی» هم «نهایی» منظور شود؛ بدین ترتیب با موافقت کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش، مقرر شد دانش‌آموزان بتوانند جهت فارغ‌التحصیلی، برای ۴ عنوان درس نهایی از این تبصره استفاده کنند؛ بدین ترتیب این امکان فراهم شده تا اگر دانش‌آموز مقطع متوسطه دوم در امتحانات نهایی و پایان ترم نمره قبولی نتوانست کسب کند و به اصطلاح «تجدید» آورد، بتواند از تک ماده یا تبصره استفاده کرده و قبول شود.

طبق این مصوبه جدید که از سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ قابلیت اجرا یافته، دانش‌آموزان از این پس از مزایای این مصوبه بهره‌مند می‌شوند. این در حالیست که بر اساس آیین نامه آموزشی قبلی، در صورتی که دانش‌آموزی دو عنوان درس «نهایی» و دو درس «غیرنهایی» را نمره زیر ۱۰ و بالای ۷ (بین ۷ تا ۱۰) کسب می‌کرد، با شرط داشتن معدل بالای ۱۰ می‌توانست با استفاده از تبصره، فارغ‌التحصیل شود.

البته بهره‌مندی از تک‌ماه یا تبصره مستلزم داشتن «شرایطی» است؛ از جمله اینکه دانش‌آموزان در سرجمع و مجموع سه سال مقطع متوسطه می‌توانند از ۴ تک ماده (استفاده از تک ماده برای ۴ عنوان درس نهایی) استفاده کنند؛ به عبارت دیگر برای استفاده از تک ماده، چه دانش آموز مدرسه روزانه یا بزرگسالان یا از راه دور باشد، اگر نمره سالانه‌اش بالای ۷ (بین ۷ تا ۱۰) و معدل کل وی نیز حداقل ۱۰ باشد، می‌تواند از تک ماده(تبصره) برای 4 درس استفاده کند، حال چه در پایه دهم یا یازدهم یا دوازدهم باشد.

ذکر این نکته هم ضروری است که این بند صرفا برای «فارغ‌التحصیلی» دانش‌آموزان است بنابراین پایه دوازدهمی‌ها و دانش آموزان دوره دوم متوسطه اعم بزرگسالان، از راه دور و داوطلب آزاد، می‌توانند از سال تحصیلی فعلی از این تبصره استفاده کنند.

در عین حال اگر دانش‌آموزی خواستار استفاده از تبصره یا تک ماده نبوده و مایل باشد در امتحانات شهریور شرکت و نمره‌اش را ارتقاء دهد، این امکان فراهم است و دانش آموزی فارغ التحصیل شناخته می‌شود که در همه واحدهای درسی دوره دوم متوسطه رشته مربوط، قبول شده باشد و معدل کل وی کمتر از ۱۰ نباشد.


12070133
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسئول خدمات خودرویی شرکت ملی پست گفت: ماهانه بخشی از مرسولات حاوی مدارک خودرو و موتور سیکلت به دلیل شناخته نشدن آدرس گیرنده، به پلیس راهور برگردانده می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل روابط عمومی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور گفت: بیش از ۴۹۰ هزار نفر کارت ورود به جلسه نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ را دریافت کرده اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور گفت: فردا سه‌شنبه ۱۹ تیر ساختمان سازمان ملی هوش مصنوعی با حضور سرپرست ریاست جمهوری افتتاح خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج مرحله کتبی آزمون استخدامی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور توسط مرکز آزمون جهاددانشگاهی اعلام شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز و دبیرکل جایزه البرز گفت: آئین جایزه البرز در بخش دانش‌آموزی با هدف تقدیر از ۶۲ نفر از دانش‌آموزان برتر سراسر کشور، برگزار می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت اصول تغذیه‌ای مطلوب از دیدگاه طب ایرانی در فصل تابستان را تشریح کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیروز کبدی، وضعیت جدی در سلامت افراد است که در آن بافت سالم کبد به بافت آسیب دیده تبدیل می‌شود و عملکرد کبد را مختل می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیروز کبدی، وضعیت جدی در سلامت افراد است که در آن بافت سالم کبد به بافت آسیب دیده تبدیل می‌شود و عملکرد کبد را مختل می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» فناوران یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی و ساخت سامانه ای از طریق بستر نا امن اینترنت بین شبکه ها شدند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ستاره شناسان اسپانیایی کشف کرده اند که جرم ماده تاریک در خوشه‌های کهکشانی بزرگ را می‌توان با اندازه و شدت امواج ضربه‌ای ایجاد شده در طول شکل گیری این ساختار‌های کیهانی تعیین کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است