اجتماعی 22:53 - 26 مرداد 1401
این روزها وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم عزم خود را جزم کرده است تا قانون رتبه‌بندی معلمان را اجرا کند و وعده رئیس‌جمهور به معلمان تحقق یابد.

گام‌های اساسی برای تحقق وعده رئیس‌جمهور/ در سامانه رتبه‌بندی معلمان چه خبر است؟

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: این روزها موضوع رتبه‌بندی به مهم‌ترین اخبار دستگاه تعلیم و تربیت تبدیل شده است؛ رتبه‌بندی که تاکنون چند باری اجرا شده است اما به گفته فرهنگیان چیزی جز اضافه حقوقی اندک نبوده است.

«کارگروه اجرایی رتبه‌بندی معلمان»، امروز در اطلاعیه شماره ۲ خود، از راه‌اندازی آزمایشی سامانه رتبه‌بندی معلمان در چند منطقه آموزشی کشور خبر داده است.

در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع جامعه معلمان می‌رساند با عنایت به تأکید وزیر آموزش و پرورش مبنی بر تسریع فرایند اجرایی رتبه‌بندی معلمان، به محض ابلاغ رسمی اصلاحیه آیین‌نامه که توسط هیأت دولت مصوب شد، کارگروه اجرایی آیین‌نامه را مجددا به روز‌رسانی کرده و با عنایت به تغییرات و اصلاحات انجام گرفته، شیوه‌نامه اجرایی تدوین شد.

به لطف خداوند و با تلاش شبانه‌روزی همکاران، از روز چهارشنبه ٢۶ مردادماه سامانه رتبه‌بندی معلمان به طور آزمایشی برای چند منطقه آموزشی کشور در دسترس معلمان برای تکمیل اطلاعات قرار خواهد گرفت.

* در سامانه رتبه‌بندی معلمان چه خبر است؟

«کارگروه اجرایی رتبه‌بندی معلمان» امروز در اطلاعیه شماره ۳ خود، از انتشار «راهنمای سامانه رتبه‌بندی» ویژه بارگذاری مدارک و محتواهای موردنیاز طرح رتبه‌بندی خبر داد.

راهنمای سامانه رتبه‌بندی معلمان را می‌توانید دانلود کنید:  رتبه بندی معلمان

در این اطلاعیه آمده است: از امروز ٢۶ مردادماه سامانه رتبه‌بندی معلمان رسماً آغاز به کار کرده است و همکاران با توجه به زمان‌بندی بر اساس رقم اول شماره ملی از سمت راست جدول مربوطه در سامانه به آدرس rtb.medu.ir، ضمن خود اظهاری، در حال بارگذاری مدارک هستند.

فرهنگیان هنگام ورود به سامانه رتبه‌بندی معلمان ٣ دسته فعالیت عمده را باید انجام دهند.

١-تکمیل فرم‌های خود اظهاری در شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای: نتایج این بخش در دسترس ارزیابان حرفه‌ای قرارخواهد گرفت و تکمیل آن اجباری است.

٢-بارگذاری مدارک و مستندات: صرفا در صورت تمایل به دریافت امتیاز از این بخش باید انجام بگیرد و اختیاری است. ضمنا مدارکی بارگذاری شود که اصل آن قابل استناد در زمان ارزیابی باشد.

٣-تأیید نهایی: پس از تکمیل تمامی فرم‌های اظهارنامه و بارگذاری مدارک و مستندات باید در بخش تأیید نهایی خلاصه وضعیت خود را رؤیت نموده و در صورت اطمینان از صحت اطلاعات ثبت‌شده آن را تأیید نهایی شود.

* عوامل امتیاز آور در رتبه‌بندی معلمان

کلمه عبور ورود به سامانه رتبه‌بندی معلمان همان کلمه عبور سامانه پروفایل به آدرس Profile.medu.ir است. عوامل امتیاز آور از چهار مؤلفه شایستگی‌های عمومی، شایستگی‌های تخصصی، شایستگی‌های حرفه‌ای و تجربه تشکیل شده است.

مهمترین تغییری که در نحوه اجرای رتبه‌بندی دیده می‌شود این است که در مؤلفه‌های تجربه مواردی اضافه شده است که امکان کسب امتیاز را آسان‌تر می‌کند. 

شایستگی‌های عمومی 300 امتیاز، شایستگی تخصصی 260 امتیاز دارد که عوامل امتیازآور آن شامل مدرک تحصیلی، دستاوردها و خلاقیت‌ها، ضمن خدمت، پژوهش مرتبط، تألیف و تدوین  کتب و مقاله و طرح‌های آموزشی است.

شایسته‌های حرفه‌ای 240 امتیاز دارد که عوال امتیازآور آن شامل ارزیابی عملکرد سالانه و کسب مقام در جشنواره‌ها و مسابقات است. اما مؤلفه تجربه 200 امتیاز دارد که عوامل امتیازآور آن شامل یادگیری مداوم، خلاقیت و نوآوری، سنوات خدمت، سابقه تدریس به همکاران، مشارکت در کارگروه‌ها و شوراها و دریافت تقدیرنامه است.

* پرداخت علی‌الحساب رتبه‌بندی

قرار شد تا اجرای رتبه‌بندی معلمان، مبلغی به عنوان علی‌الحساب به معلمان مشمول پرداخت شود که بخشنامه‌ای در این خصوص به ادارات‌کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد. 

با عنایت به زمان‌بر بودن اجرای فرایند رتبه‌بندی معلمان مقرر شد به صورت علی‌الحساب مبلغی بابت 11 ماهه(مهر ماه 1400 لغایت مرداد 1401) به همکاران مشمول پرداخت گردد. شایسته است دستور فرمایید همکاران مرتبط(امور اداری، فناوری، مالی و معاونین و مدیران محترم ادارات مناطق و ادارات کل و ...) در کمیته‌ای مشترک نسبت به تنظیم سند در سامانه حقوق و دستمزد تحت عنوان علی‌الحساب رتبه‌بندی(طبق دستورالعمل ارسالی مالی) به میزان هر نفر 50 درصد مبلغ رتبه یک(آموزشیار معلم) به ازای حقوق ماهانه هر فرد در 11 ماهه(مهر ماه 1400 لغایت مرداد 1401) اقدام و جهت پرداخت به اداره‌کل امور مالی و ذیحسابی ارسال نمایند. لازم به ذکر است مشمولین پرداخت علی‌الحساب عبارتند از:

الف) معلمان موضوع جزء(1) ماده (2) قانون، اشخاص موضوع تبصره ماده(4) قانون و عناوین معادل آنها در طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان.

ب) مأمورین با حفظ پست سازمانی در دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی(با رعایت بند الف) لازم به ذکر است مأمورین به مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاه‌های اجرایی مشمول نمی‌شوند.

ج) نیروهای سازمان‌های وابسته به وزارت( با رعایت بند الف)

د) افراد جدید الاستخدام بعد از 31 شهریور 1400، از زمان استخدام مشمول رتبه‌بندی خواهند شد. 

* دلیل تأخیر اجرای رتبه‌بندی 

معلمان خیلی زودتر از این منتظر اجرای رتبه‌بندی بودند اما مشکلاتی در تصویب و اجرای آن به وجود آمد.

آقای محمدپور دبیر باسابقه‌ای است که از طولانی شدن روند اجرای رتبه‌بندی معلمان گلایه دارد؛ وی به خبرنگار فارس گفت: از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش 11 سال می‌گذرد اما هنوز رتبه‌بندی معلمان اجرا نشده است.

وی افزود: در این سال‌ها هربار اعلام شد که رتبه‌بندی معلمان اجرا می‌شود اما آنچه اجرا می‌شد تنها افزایش حقوق به معلمان بود و شایستگی‌ها مدنظر قرار نمی‌گرفت. 

محمدپور اضافه کرد: فرهنگیان از وزارت آموزش و پرورش و دولت توقع دارند که رتبه‌بندی را به صورت واقعی اجرا کنند یعنی قوانین و قاعده‌ها را کاملا اجرا کنند. 

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در صفحه شخصی خود در توئیتر درباره دلیل تأخیر اجرای رتبه‌بندی معلمان، نوشت: یکی از دلایل تأخیر در اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان این بود که تعداد زیادی از همکارانم شامل این قانون نمی‌شدند. اما الحمدالله با اصلاحاتی که در قانون صورت گرفت، درحال حاضر قریب ۸۱۰ هزار نفر از معلمان، مشمول رتبه‌بندی فرهنگیان خواهند شد.

* بررسی مستندات یک ماه تا یک ماه و نیم طول می‌کشد

اکنون این سؤال مطرح است که مدت زمان بارگذاری مدارک و بررسی مستندات در سامانه رتبه‌بندی معلمان چقدر طول می‌کشد؟

صادق ستاری‌فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: با پیگیری مرکز فناوری آموزش و پرورش، سامانه رتبه‌بندی معلمان از امروز بارگذاری شد و بر فرهنگیان بر اساس رقم اول از سمت راست کد ملی وارد سامانه شده و مدارک خود را بارگذاری می‌کنند.

وی ادامه داد: در یک بازه زمانی در سطح مناطق و استان و در وزارتخانه توسط اعضای هیأت ممیزه، مدارک و مستندات بررسی می‌شود که فکر می‌کنیم یک ماه تا یک ماه و نیم، بررسی مستندات زمان می برد. 

ستاری‌فرد درباره پرداخت مطالبات فرهنگیان نیز گفت: طی روزهای آینده بخشی از مطالبات فرهنگیان درباره رتبه‌بندی پرداخت می‌شود.

به گزارش فارس،  آیت الله سید ابراهیم رئیسی در گردهمایی بزرگ فرهنگیان و معلمان در 25 خرداد 1400 گفت: «دولت مردمی برای بالا رفتن سطح آموزش کشور طرح رتبه بندی معلمان را به سرعت عملیاتی می کند» و این روزها گام‌های بلند برای تحقق وعده رئیس‌جمهور برداشته می‌شود.

انتهای پیام/


11658178
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جمعیت هلال احمر با صدور اطلاعیه‌ای از سوی ستاد نوروزی، جزئیات خدمات‌رسانی در این روز‌ها و عملیات‌های امدادی این نهاد را تشریح و استان‌هایی را که بیشترین و شدیدترین تصادفات نوروزی را داشتند، معرفی کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرهنگ سیدرضا جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان ری از اجرای طرح امنیت محله محور پلیس و پاک سازی نقاط جرم خیز، خبر داد و گفت: ۹۰ معتاد متجاهر جمع آوری شدند. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با تاکید بر اینکه قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، افزود: امنیت و احساس امنیت قاچاقچیان کالا را سلب می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری یکی از اتباع کشور‌های همسایه به همراه دو مالخر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرکلانتر چهارم پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری سارق انباری منازل مسکونی در شمال شرق تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس فتای تهران از هموطنان خواست در ایام نوروز هنگام خرید از فروشندگان سیار نکات ایمنی را در استفاده از کارت‌های بانکی رعایت کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امداد و نجات هلال احمر استان تهران از نجات خانم ۳۵ ساله که در ارتفاعات دربند دچار ضعف و بیحالی و افت فشارخون شده بود، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور گفت: از ابتدای طرح نوروزی ۴۶۹ میلیون تردد در جاده‌های کشور ثبت شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است