بین‌الملل 19:45 - 11 خرداد 1402
معاون نخست وزیر دولت نجات ملی یمن در امور دفاعی و امنیت ضمن انتقاد از عدم توجه عربستان سعودی به حل مسائل انسانی یمن، هشدار داد که ریاض نمی‌تواند حمله به یک کشور همسایه را با طرح‌های توسعه اقتصادی در یک جا جمع کند.

یمن: عربستان به حل پرونده انسانی پاسخی نداده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جلال الرویشان معاون نخست وزیر دولت نجات ملی یمن در امور دفاعی و امنیت امروز پنجشنبه خبر داد که عربستان سعودی تا کنون به حل پرونده انسانی که پس از مذاکرات ماه مبارک رمضان برگزار شد، پاسخی نداده و ارزیابی ما این است که ریاض به دنبال خرید زمان است.

الرویشان به شبکه خبری المسیره گفت: مذاکرات جاری با طرف سعودی که با میانجیگری عمان صورت می‌گیرد، تلاش برای برقراری صلح است و صنعا نیز واکنش مثبتی به این مسئله داشته است، ولی ریاض باید بداند که نمی‌تواند حمله به یک کشور همسایه را با طرحهای توسعه اقتصادی در یک جا جمع کند.

وی همچنین گفت: از ساعات آغازین آتش‌بس، نیروهای مسلح یمن، احیای توانمندی خود را آغاز کردند و پس از پایان آن، به وضعیت جنگی بازگشتیم. صنعا این قدرت را دارد که بتواند از نظر نظامی بر بندرهای سعودی و سرازیر شدن سرمایه به سمت آن، احاطه داشته باشد. نیروهای مسلح یمن، پیش از این هم عملیات‌هایی در این زمینه انجام دادند.

این مقام یمنی در پایان خاطر نشان کرد، سخنرانی‌های بین‌المللی، مدعی حمایت از تمامیت ارضی و استقلال یمن است، ولی اقدامات عملی، چیزی غیر از این را نشان می‌دهد. البته، پروژه تجزیه هم نشانگر این است که کشورهای متجاوز در تلاش هستند صحنه را در یمن پیچیده کنند تا از این طریق بتوانند در مذاکرات امتیازاتی به دست آورند.

در همین ارتباط، «هانس گروندبرگ» فرستاه ویژه سازمان ملل در امور یمن ششم خرداد ماه جاری خواستار وساطت چین در جنگ ائتلاف سعودی-اماراتی علیه یمن شد. گروندبرگ در جریان دیدار با مسئولان چینی، از پکن درخواست کرد که در پرونده یمن، بین ریاض و صنعا میانجی‌گیری کند؛ همان طور که پیش از این بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان چنین نقشی را ایفا کرد.

ژست حل بحران یمن در حالی توسط گروندبرگ گرفته شده است که  «حسین العزی» معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن بهمن ماه گذشته تأکید کرد که «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل و  گروندبرگ مقصران اصلی محاصره مردم یمن هستند.

گروندبرگ ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگو و حسن همجوری در منطقه، باعث شود محیط مناسبتری برای برقراری صلح در یمن به وجود آورد. گروندبرگ همچنین رایزنی‌های خود را «سازنده» توصیف و ادعا کرد که این رایزنی‌ها به افزایش همکاری در آینده منجفر خواهد شد.

وی در پایان گفت که وحدت در شورای امنیت بر سر یمن، یک امر ضروری است؛ نه فقط در حال حاضر، بلکه برای آینده نزدیک و در دراز مدت؛ به نحوی که مردم یمن در حال طی مسیر صلح و بهبود وضعیت خود خواهند بود.

پایان پیام/


11905895
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع امنیتی در تشریح حمله به میدان گازی شمال عراق گفتند: بمباران میدان گازی «کورمور» در استان سلیمانیه با موشک کاتیوشا، تلفات انسانی برجای گذاشت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک پهپاد ام کیو ۹ریپر به ارزش تقریبی ۳۰ میلیون دلار این هفته در سواحل یمن سقوط کرد که احتمالاً توسط انصارالله سرنگون شده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شبکه المسیره یمن جمعه شب گزارش داد که عربستان، روستا‌های مرزی در شمال یمن را هدف حملات موشکی و توپخانه‌ای قرار داده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع خبری جمعه شب اعلام کردند که ۲ تن از فرماندهان جماعت اسلامی لبنان در حمله رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه پاکستان سفر اخیر رئیس جمهوری اسلامی ایران به آن کشور را حائز اهمیت دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بر اثر حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به خودرویی در شرق لبنان، ۲ تن به شهادت رسیدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دانشجویان انگلیسی همزمان با گسترش جنبش‌های دانشجویی در آمریکا، امروز جمعه در حمایت از فلسطینی‌ها و قطع ارتباط با دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه‌های رژیم صهیونیستی از مجروح شدن «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم بر اثر سانحه رانندگی و انتقال وی به بیمارستان خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه‌های رژیم صهیونیستی از مجروح شدن «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم بر اثر سانحه رانندگی و انتقال وی به بیمارستان خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه آمریکا درباره دستگیری ۵۵۰ دانشجو در اعتراض‌های اخیر در دانشگاه‌های این کشور به دلیل جنگ اسرائیل در غزه سکوت کرد، اما مدعی شد که این اعتراض‌ها نشانه دموکراسی آمریکایی است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است