اقتصادی 10:22 - 06 اردیبهشت 1403
نشست کمیته مشترک حمل‌ونقل جاده‌ای ایران با تاجیکستان برگزار و یادداشت تفاهم همکاری‌های بین دو کشور در تهران امضا شد.

انعقاد تفاهم‌نامه جاده‌ای و تقویت مناسبات حمل‌ونقلی با تاجیکستان

 داریوش امانی معاون وزیر و رئیس این سازمان پس از عقد تفاهم‌نامه همکاری در زمینه حمل‌ونقل جاده‌ای با تاجیکستان، با اشاره به سیاست کلی دولت جمهوری اسلامی ایران بر توسعه مناسبات با همسایگان و کشورهای منطقه، امکان به وجود آمده را نه فقط آغاز عصر جدیدی از تقویت مناسبات حمل‌ونقل جاده‌ای، بلکه سرآغازی برای تعمیق مناسبات دو کشور در تمامی حوزه‌ها دانست که با زبان، پیشینه، فرهنگ و ارزش‌های مشترک، دارای همبستگی عمیق هستند.

وی همچنین به موقعیت راهبردی قلمرو ایران به‌عنوان پل ارتباطی چین و آسیای میانه با آسیای غربی و اروپا و از سوی دیگر ظرفیت‌های عمیق بنادر جنوبی ایران در دسترسی به اقیانوس هند و حوزه خلیج‌فارس، به‌عنوان مسیری مناسب، امن و کوتاه برای دسترسی ناوگان تاجیکستانی اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، در ادامه نشست، شایسته سعید مرادزاده، معاون وزارت نقلیات تاجیکستان نیز با قدردانی از میزبانی طرف ایرانی و تأکید بر فرصت فوق‌العاده اجلاس حاضر جهت احیای ظرفیت‌های عظیم بین دو ملت عمیقاً نزدیک، بر موقعیت تاجیکستان بر قرارگیری در قلب آسیای مرکزی، به‌عنوان کشوری با ظرفیت‌های پنهان در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل و به طور تاریخی دارای جایگاه مهمی در جاده ابریشم تأکید کرد.

در ادامه نشست طرفین ضمن تأکید بر ضرورت بهره‌برداری از ظرفیت‌های راهگذرهای بین‌المللی ازجمله KTAI، مسیر جنوبی راهگذر شرقی - غربی و شاخه شرقی راهگذر شمال - جنوب، بر موضوعاتی از جمله تطبیق آمار تردد و تجارت، تقویت امکانات بین‌راهی، برنامه عمل خدمات راهداری، مبادله مجوزهای تردد، اطلاع‌رسانی هزینه‌های رسمی پرداخت مرزی و اجتناب از پرداخت‌های غیررسمی، روزآمدسازی مقررت تردد و اقامت، تسهیل روادید، جزئیات مشکلات تردد در قلمرو یکدیگر و هم‌افزایی مشارکت در اتحادیه‌های اوراسیا و شانگهای را مورد تبادل نظر فنی قرار دادند.

در خاتمه نشست، رئیس هیئت تاجیک از مدیریت عالی سازمان جهت شرکت در همایش معظم راهی به‌سوی تین‌شیان در شهر دوشنبه تاجیکستان در ماه آتی میلادی، دعوت به عمل آورد.


12050532
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۱.۷۲ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۶۴ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت از صادرات خرمای ایرانی به ۸۲ کشور در سال ۱۴۰۲ خبر داد
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا ایرانگفت: تجار ایران باید برای هر کالا ۱۰ روبل پرداخت کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: هر بار با نزدیک شدن به محدوده حمایتی شاخص و سهام شرکت‌های بزرگ‌تر، شاهد سفارش‌های حمایتی بازارساز و نوسانات مثبت هستیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: تغییر در قانون پیش فروش مسکن، زمینه ساز انتقال و جذب سرمایه‌ گذاران مسکن می شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل راه وشهرسازی تهران گفت: ویلایی‌سازی در ایوانکی تهران از طریق مشارکت‌های مردمی توسعه پیدا می‌کند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: ۱۰ محور شریانی و غیر شریانی در کشور به دلیل بارش‌های سیل آسا مسدود شدند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» طبق آمار انجمن جهانی فولاد، در فصل نخست سال ۲۰۲۴ تولید فولاد جهان نسبت به مدت مشابه پارسال ۰.۵ درصد افزایش یافته اما تولید فولاد در ایران ۱۶.۳ درصد رشد کرده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» گمرک ایران اعلام کرد: ۴۰ دستگاه آشکارساز چمدانی به زودی در گمرکات اجرایی کشور نصب و راه اندازی می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس سیاست گذاری مسکن گفت: با راه‌اندازی سامانه خودنویس بازار اجاره مسکن آرام شده و این آرامش تا تابستان هم ادامه دارد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است