استانی 13:43 - 24 خرداد 1400
/در خانه موزه‌گردی کنیم/
ایسنا/خراسان رضوی موزه‌ها و اماکن تاریخی از ناب‌ترین پدیده‌های فرهنگی هر کشور و حافظ هنر و تاریخ نسل گذشته هستند که از یادگارهای به جای مانده سخن می‌گویند و هنر، فرهنگ و تاریخ را برای نسل بعد بازگو می‌کنند.

تجربه قدم زدن روی ماه در موزه فضایی هنگ‌کنگ

هنگ‌کنگ جزیره‌ای در جنوب چین است و یکی از برجسته‌ترین جاذبه‌های کشور چین به شمار می‌رود. در این شهر جاذبه‌های گردشگری جذاب و متنوعی وجود دارد که «موزه فضایی» یکی از پربیننده‌ترین این جاذبه‌ها محسوب می‌شود.

موزه فضایی هنگ‌کنگ موزه‌ای با موضوع نجوم و علوم فضایی است که افتتاح آن در سال ۱۹۸۰ توسط اداره اوقات فراغت و خدمات فرهنگی دولت هنگ کنگ بود. ساختمان این موزه به دلیل شکل نیم‌کره‌ای خود که حاوی یک سیاره است در کشور هنگ‌کنگ بسیار مورد توجه قرار گرفته است. امکانات اصلی موزه در ساختمانی در کنار افلاک‌نما واقع شده است، همچنین اطلاعات مربوط به منظومه شمسی، کیهان‌شناسی و اطلاعات فضایی در این موزه ارائه می‌شود.

موزه فضایی به طور منظم انواع مختلفی از نمایشگاه‌ها و سخنرانی‌های نجومی را برگزار می‌کند و حضور در این نمایشگاه‌ها و سخنرانی‌ها برای دانش‌آموزان مدارس، گروه‌ها و عموم آزاد است.

ایده سیاره در ابتدا در سال ۱۹۶۱ توسط شورای شهر مطرح شد، سپس ۱۰سال بعد، بخش خدمات شهری یک گروه کاری برای مطالعه تجربه ایجاد سیارات افراطی خارج از کشور تشکیل داد. این مطالعه با هدف ایجاد زمینه برای ایجاد موزه فضایی آینده هنگ‌کنگ صورت گرفت. به این ترتیب دولت هنگ‌کنگ تصمیم به ساخت موزه گرفت و «جوزف لیو» را نیز به عنوان مشاور سیاره زمین دعوت کرد.

ساخت و ساز ساختمان این موزه در سال ۱۹۷۷ آغاز شد و بنای آن در ۸ اکتبر ۱۹۸۰ افتتاح شده و به بهره‌برداری رسید. این موزه شامل اولین سیارات سیاره رایانه‌ای جهان بود و در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹، حدود ۵۹۰۰۰۰ بازدید از این موزه انجام شده است. در سال ۲۰۱۵ نیز به منظور انجام کارهای نوسازی، سالن نمایشگاه در تالار اسکای در ۵ اکتبر بسته شد و در ۲۵ آوریل ۲۰۱۸ بازگشایی شد.

این موزه به دو بخش تقسیم می‌شود؛ در بخش غربی موزه یک سقف گنبدی به چشم می‌خورد که افلاک‌نمای موزه است. بخش شرقی موزه نیز از هسته سیارات موزه تشکیل شده که گنبد آن دارای ساختار تخم‌مرغی است و در قسمت زیرین ان فضاهایی از جمله تالار علوم فضایی، کارگاه‌ها و دفاتر قرار گرفته استکه بازدیدکنندگان بسیاری برای تماشای آسمان شب به آن مراجعه می‌کنند.

گنبد تخم‌مرغی شکل سیاره زمین بیش از ۸۰۰۰ متر مربع مساحت دارد و آن را به یک مکان مشهور در هنگ کنگ تبدیل کرده است؛ چراکه این سازه گنبد شکل جزء اولین سیارات محلی برای محبوبیت نجوم و علوم فضایی بود.

از نکات قابل توجه این موزه می‌توان به تصویر رایانه‌ای موجود در این موزه اشاره کرد، این تصویرگر رایانه‌ای ستاره در گالری آسمان موزه قادر به شبیه‌سازی آسمان از طریق اصول نوری است و ۸۰۰۰ ستاره را بر روی صفحه نیم‌کره سیاره افلاک‌نما، نمایان می‌کند؛ همچنین بخشی از بینی و کابین خلبان شاتل فضایی نیز در این موزه برای علاقه‌مندان به نمایش درآمده است.

موزه فضایی هنگ کنگ دارای دو سالن نمایشگاه موضوعی است. یکی از این سالن‌ها با موضوع علوم فضایی و سالن دیگر با موضوع نجوم و اکتشافات فضایی طراحی و شاخته شده‌اند که هر یک به ترتیب در طبقه همکف و طبقه اول قرار دارند.

گفتنی است که این نمایشگاه‌ها عمدتا تعاملی میان بازدیدکنندگان ایجاد می‌کنند و آن‌ها را قادر می‌سازند تا از طریق برخی تجربیات سرگرم‌کننده و آموزشی، مسائل و اطلاعاتی را فرا گیرند. بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند ابزارها و وسایل را لمس کرده و روش کار با آن‌ها را آزمایش کنند.

از جاذبه‌های دیگر موزه فضایی هنگ‌کنگ می‌توان به تجربه‌ عجیبی که مخاطبان و بازدیدکنندگان این موزه در آن تجربه خواهند داشت، اشاره کرد؛ این تجربه حس راه‌ رفتن بر روی ماه را در محیطی که شبیه به سطح کره ماه است برای بازدیدکنندگان فراهم خواهد کرد، افراد می‌توانند با  پوشیدن لباس‌های فضایی حس فضانوردان در این لباس‌ها را درک کنند.

منبع:

www.gov.hk

thecityview.com.hk

انتهای پیام


11104777
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است