بین‌الملل 23:34 - 06 خرداد 1402

روسیه؛ آمریکا و اتحادیه اروپا را به تشدید تنش در کوزوو متهم کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، روسیه در موضع گیری خود کشورهای آمریکا و اتحادیه اروپا را به تشدید تنش‌ها در کوزوو متهم کرد.

روسیه روز شنبه کوزوو، ایالات متحده و اتحادیه اروپا را به تشدید تنش‌ها در بالکان متهم کرد و گفت که با نگرانی درگیری‌های خشونت آمیز بین پلیس کوزوو و معترضان مخالف شهرداران آلبانیایی نژاد را دنبال می‌کند.

ایالات متحده و کشورهای اروپایی نیز روز جمعه کوزوو را مورد سرزنش قرار دادند و گفتند که استفاده از زور برای تعیین شهرداران در مناطق صرب‌نشین، تلاش‌ها برای بهبود روابط آشفته با همسایه صربستان را تضعیف می‌کند. ناتو هم روز شنبه از کوزوو خواست تا تنش‌ها را کاهش دهد.

درگیری بین کوزوو و صربستان باعث شده است که «الکساندر ووچیچ»، رئیس جمهور صربستان روز جمعه ارتش را در حالت آماده باش کامل قرار دهد و به یگان‌ها دستور داده است تا به مرز نزدیک تر شوند.

«ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای گفت: «ما قاطعانه گام‌های تحریک‌آمیز پریشتینا که وضعیت را به مرحله بحران نزدیک کرده و امنیت کل منطقه بالکان را تهدید می‌کند، محکوم می‌کنیم.» این مقام روسی گفت: «مسئولیت تشدید تنش‌ها کاملاً بر عهده ایالات متحده و اتحادیه اروپا است.»

صربستان و متحد سنتی آن روسیه استقلال کوزوو را به رسمیت نمی‌شناسند و مسکو از تلاش این کشور برای عضویت در سازمان ملل جلوگیری کرده است. صربستان هنوز کوزوو را بخشی از خاک خود می‌داند.

از سوی دیگر، شورای امنیت ملی صربستان امروز شنبه اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور به دلیل خشونت علیه صرب‌ها در کوزوو تا اطلاع ثانوی در بالاترین سطح آمادگی رزمی باقی خواهند ماند.

به گزارش آناتولی، این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که صربستان دیروز جمعه به ارتش خود دستور داد تا مرز با کوزوو پیشروی کند و از ناتو خواست فوراً خشونت علیه صرب‌های محلی در کوزوو را متوقف کند.

کوزوو دارای جمعیت صرب قابل توجهی به ویژه در شمال، نزدیک مرز با صربستان است.

اکثر کشورهای عضو سازمان ملل متحد، از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ترکیه، کوزوو را پس از اعلام استقلال از صربستان در سال ۲۰۰۸ به عنوان کشور جداگانه به رسمیت شناختند. با این حال، صربستان همچنان آن را سرزمین خود می‌داند.

این در حالیست که پس از اقدامات یک جانبه پریشتینا، الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان دیروز (جمعه) به‌دلیل تشدید تنش در کوزوو و متوهیا، ارتش بلگراد را به حالت آماده باش حداکثری درآورد. وی همچنین از ناتو خواست تا «فورا خشونت علیه صربستانی‌های ساکن کوزوو و متوهیا را متوقف کند.»

به دنبال اقدام مقامات پریشتینا مبنی بر انتصاب افراد آلبانی تبار به عنوان شهردار در شهرهای شمالی صربستان، تنش‌ها در کوزوو بالا گرفت. معترضان تلاش کردند تا شهردار آلبانیایی‌تبار شهر «زوکان» را از ورود به دفترش منع کنند. این فرد بعد از انتخاباتی که ساکنان صرب کوزوو آن را تحریم کردند، به عنوان شهردار انتخاب شد.


11901442
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آنالنا بائربوک طی سفر امروز خود به سرزمین‌های اشغالی به دنبال جلوگیری از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» فرماندهی ماموریت دریایی اتحادیه اروپا حمله ایران به سرزمین‌های اشغالی را در عملیات این گروه در دریای سرخ بی تاثیر دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر دفاع کانادا از ارسال ۸۰۰ پهپاد اسکای رنجر به اوکراین خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» ملوان کشتی توقیفی توسط ایران به کشورش باز می‌گردد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پرتغال سفیر ایران در لیسبون را احضار کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه عربستان سعودی با بیان اینکه خواهان نزاع بیشتر در منطقه نیستیم گفت: جهان کشتار ۳۳هزار انسان را در نوار غزه نادیده گرفته است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه اردن در دیدار با همتای آلمانی خود اعلام کرد نتانیاهو با پیش کشیدن موضوع ایران به دنبال دور کردن توجهات از غزه است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» با انتشار برخی گمانه‌ها درباره حادثه پل بالتیمور پلیس اف بی آی آمریکا تحقیقات را در مورد برخورد کشتی و ریزش پل آغاز کرده است.  
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور روسیه و همتای ایرانی او در تماسی تلفنی درباره حمله اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق و حمله تلافی‌جویانه ایران گفت‌وگو کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور کلمبیا در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اسرائیل در واکنش به حمله ایران، کشتار کودکان و نقض قطعنامه آتش‌بس شورای امنیت سازمان ملل را ادامه می‌دهد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است