علمی فناوری 15:35 - 13 تیر 1399

۷۱ درصد بنگاههای اقتصادی برنامه ای برای مواجهه با کرونا نداشتند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت ارتباطات، فرزین فردیس در چهل و پنجمین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و اندیشه با موضوع «تأثیر کرونا بر کسب‌وکارهای نوپا» با اشاره به اینکه کرونا بحرانی در سطح جهانی است و فقط مربوط به کسب‌وکارهای نوپا نبوده و کسب‌وکارهای بزرگ را هم در نوردیده است، گفت: آخرین پیش‌بینی‌های منتشرشده توسط بانک جهانی و سازمان بین‌المللی پول، تأثیر شیوع کرونا را نزدیک ۴.۹ درصد رشد منفی در کل دنیا برآورد کرده است.

وی با تأکید بر اینکه مصرف‌کنندگانی که تا دیروز خیلی سخت رفتار خود را عوض می‌کردند، ناگهان، در کانال‌های کسب اطلاع، خرید و توزیع عضو شده‌اند، ادامه داد: کسب‌وکارهای متعددی در حوزه استارت‌آپی از جمله گردشگری، حدود ۹۰ درصد از گردش مالی و مشتریان خود را از دست دادند و در مقابل، کسب‌وکارهایی که در حوزه‌های توزیع خرد، فروشگاه‌های آنلاین، سرگرمی و آموزش بودند رشد بسیار بزرگی را تجربه کردند.

فردیس با اشاره به اینکه مجموعه این تغییرات، اعم از آنچه در رفتار مصرف‌کننده و زنجیره تولید و توزیع که اتفاق می‌افتد، دو مقوله در حال رخ دادن است، افزود: بخشی از این تغییرات گذرا و میرا است ولی بخشی از این تغییرات پایدار بر جای خود باقی خواهد ماند.

وی با تأکید بر اینکه نباید تمام این تغییرات را دائمی دانست و باید بخش ثابت و ماندگار را از بخش گذرا تفکیک کرد، افزود: در این صورت است که پیش‌بینی کردن، برنامه‌ریزی و ایجاد یک برنامه عملکردی مناسب برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ قابل تحقق‌تر باشد.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانیبا اشاره به اینکه کسب‌وکارهای نوپا در کشور ضعیف هستند که البته دلایل متعددی برای آن وجود دارد و تنها یک عامل، مشکلات را برای آن‌ها رقم نمی‌زند، گفت: تحریم یکسری محدودیت‌ها را به وجود می‌آورد که البته یکسری فرصت‌ها را هم به وجود آورده است که آن را هم باید دید.

وی با تأکید بر اینکه بی‌برنامگی‌ها و اختلافات داخلی می‌تواند به این ضعف دامن بزند، افزود: یکی دیگر از دلایل ضعیف شدن کسب‌وکارها فرهنگ مدیریتی ایرانی است. بنگاه‌های اقتصادی ما ازنظر مدیریتی و توان انسانی اصلاً آمادگی روبرو شدن با چنین بحرانی را نداشتند.

فردیس گفت: طبق تحقیق موسسه بین المللی «اکسنت چیر»،  ۷۱ درصد بنگاه‌های اقتصادی در ۱۰۰ کشور جهان هیچ برنامه‌ای برای مواجهه با کووید-۱۹ نداشته‌اند و تنها ۷ درصد بنگاه‌های اقتصادی جهانی برنامه‌های اقدام عملکردی برای مقابله با شرایط بحرانی داشته‌اند.

 نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران با اشاره به اینکه درسی که از بحران کرونا گرفتیم این بود که بسیاری از درس آموخته‌های ما تنها روی کاغذ قابل‌اجرا است و باید توان و مهارت برنامه‌ریزی چابک‌تر و دینامیک‌تر داشته باشیم، ادامه داد: باید به سراغ مجموع برنامه‌هایی برویم که حالت غلطان و پویا دارند و دائم بشود دید که طی یک ماه آینده چه اتفاقی می‌افتد که لازمه آن چابکی سازمانی و توان مدیریتی است.

به گفته وی، مدیران و سرمایه گذاران اصلی در سازمان باید به این اعتقاد داشته باشند که دنیا مداوم در حال تغییر است. تلنگر کرونا باید بیش از هر چیز به ما یاد بدهد که به سمت برنامه‌ریزی دینامیک برویم.

فردیس با بیان اینکه با توجه به گذرا بودن برخی اتفاقات هنوز زود است که در مورد اینکه چند درصد بنگاه‌های اقتصادی در دوره شیوع کرونا زیان‌دیده‌اند صحبت کنیم، گفت: در حوزه گردشگری استارت‌آپ‌ها ضرر و زیان زیادی دیده‌اند ولی نباید فراموش کنیم که به‌واسطه همین محدودیت‌هایی که با آن روبه‌رو بوده‌ایم یا همان ضربه‌های کوچکی که قبلاً خورده‌ایم، خودمان را برای مشت بزرگ آماده کرده‌ایم و برخلاف بنگاه‌های بزرگ دنیا سریع‌تر می‌توانیم برای تطبیق با شرایط جدید آماده شویم.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه در سطح بنگاه‌های مختلف واکنش به کرونا متفاوت بود، اظهار کرد: من بنگاه‌های اقتصادی زیادی را دیدم که سعی کردند در کوتاه‌مدت منابع جدید درآمدی برای خود ایجاد کنند تا از این بحران عبور کنند.

وی با بیان اینکه درگذشته یکی از ویژگی‌های بنگاه‌های اقتصادی تمرکز برای پاسخ‌دهی به نیاز مشتریان بود تا بتوانند رشد کنند، تصریح کرد: امروز دیگر کلمه تمرکز رمز عبور از شرایط نیست. بلکه باید به این توجه داشت که چگونه می‌توان درآمدهای کوتاه‌مدت برای بنگاه ایجاد کرد تا نیروی انسانی باارزشی که برای آموزش آن هزینه شده حفظ کرد و بعد بتوان به مسیر ارزش‌آفرینی بازگشت.


10600962
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق اسکرین‌شات فاش‌شده، هواوی گوشی‌های سری P70 را در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معرفی خواهد کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: کمتر از ۱۰ درصد مدارس کشور به فضاهای ورزشی استاندارد مجهز هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به دلیل تنوع اقلیمی در ایران، شروع آلرژی بهاره در سراسر کشور در یک زمان نیست.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: امسال بیشترین استخدام‌ها در آموزش و پرورش و وزارت بهداشت انجام خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک دستگاه مبتنی بر هوش مصنوعی که در «دانشگاه لستر» ابداع شده است، در آزمایش‌ها توانست ضربان قلب نشان‌دهنده آریتمی بطنی را با موفقیت تشخیص دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نیک فرجام گفت: سیستم هوشمند گلخانه مستقل در مناطق مختلف گلخانه و یا به صورت یکپارچه با سیستم مرکزی جهت پایش و کنترل پارامترهای مختلف به کار گرفته می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت مایکروسافت قابلیت جدیدی را تحت عنوان ترجمه هوشمند پیام‌ها در مکالمات Microsoft Teams معرفی کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است