بین‌الملل 07:43 - 08 تیر 1403
جو بایدن و دونالد ترامپ در نخستین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۲۴ بر سر اقتصاد، جنگ اوکراین و غزه و ایران با یکدیگر جدال لفظی کردند.

جدال لفظی بایدن و ترامپ بر سر ایران در نخستین مناظره انتخاباتی آمریکا

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین این کشور هنگام ورود به صحنه مناظره با یکدیگر دست ندادند. این دو نامزد آخرین بار در سال ۲۰۲۰ در غالب مناظره انتخاباتی با یکدیگر دیدار کردند که به دلیل پروتکل‌های کووید-۱۹ در آن زمان نیز با هم دست ندادند.

مناظره بامداد امروز (جمعه) با سوال اقتصادی جیک تاپر، مجری سی‌ان‌ان از جو بایدن آغاز شد و نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ بلافاصله با انتقاد شدید به یکدیگر صحبت خود را آغاز کردند.

بایدن: من دولتی با اقتصادی فروپاشیده تحویل گرفتم

جو بایدن در اولین پاسخ خود به سوالات اقتصادی بلافاصله به دوران دونالد ترامپ ارجاع داد و گفت که او دولتی با اقتصادی فروپاشیده در اثر تصمیمات غلط در زمینه کنترل بیماری کووید ۱۹ با نرخ بالای بیکاری تحویل گرفته است.

او دوران ترامپ را وحشتناک خواند و گفت: ما مجبور بودیم اوضاع را سامان دهیم.

دونالد ترامپ در پاسخ گفت که دوره ریاست جمهوری او آمریکا «بهترین اقتصاد» را داشته است و افزود: دولت بایدن سبب تورم بالا و دوره اقتصادی ضعیف برای آمریکا شده است. ما دیگر بعنوان یک کشور محترم شمرده نمی‌شویم، آنها به رهبری ما احترام نمی‌گذارند. ما مثل یک کشور جهان سومی هستیم.

جدال لفظی بایدن و ترامپ درباره قدرت ایران در منطقه

جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا و دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین این کشور در نخستین مناظره انتخاباتی بر سر ایران و قدرتش در منطقه با یکدیگر جدال لفظی کردند و بایدن گفت که در دوران ترامپ، ایران به پایگاه ما حمله کرد و او هیچ کاری نکرد.

 جو بایدن رئیس جمهور دموکرات کنونی آمریکا در نخستین مناظره انتخاباتی با دونالد ترامپ رقیب انتخاباتی جمهوریخواه خود که سیاست خارجی او را مورد انتقاد قرار داد، گفت: در دوران ترامپ، ایران به پایگاه ما (عین الاسد) حمله کرد و ترامپ هیچ کاری نکرد.

رئیس جمهور کنونی آمریکا در ادامه حملاتش به ترامپ در این زمینه گفت: ترامپ گفت که «فقط چند سرباز سردرد گرفتند.»

بایدن همچنین گفت: من کسی بودم که دنیا را برای دفاع از اسرائیل در برابر حمله موشکی ایران بسیج کردم.

ترامپ بایدن را به انفعال در برابر ایران متهم کرد. اما دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا، بایدن را به انفعال در برابر ایران متهم کرد و مدعی شد: در دوران من، ایران ورشکسته بود. پولی نداشت که به تروریسم بدهد و نمی‌توانستند به حماس پول بدهند.

رئیس جمهور پیشین آمریکا سپس مدعی شد: اگر من رئیس جمهور آمریکا بودم، هرگز حماس به اسرائیل حمله نمی‌کرد. 

ترامپ در این مناطره هنگامی که از سوی بایدن درباره مهاجرت مورد حمله قرار گرفت، در پاسخ مدعی شد که بطور جدی با تروریسم مبارزه کرده است و سپس به کشته شدن ابوبکر البغدادی و نیز شهادت سردار قاسم سلیمانی اشاره کرد.

مناظره بایدن و ترامپ

بایدن: حماس باید نابود شود

جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا در پاسخ به سوالی درباره جنگ اسرائیل در غزه گفت: حماس باید نابود شود. این حماس است که نمی‌خواهد جنگ پایان یابد، اما تمرکز ما اکنون بر توقف درگیری هاست 

ترامپ همچنین درباره جنگ اسرائیل در غزه با اشاره به نارضایتی فلسطینی‌ها از بایدن گفت: اسرائیل باید کار را تمام کند. بایدن مثل یک فلسطینی شده است، اما او را دوست ندارند، چون فلسطینی خیلی بدی شده و آدم ضعیفی است.

رئیس جمهور پیشین آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از تشکیل کشور مستقل فلسطین حمایت می‌کند، گفت: باید بیینیم چه می‌شود، اما قبل از آنکه آن کار را انجام دهیم، مشکلی که داریم این است که همه هزینه‌ها بر عهده ماست.

بحث بایدن و ترامپ درباره مهاجرت

این دو نامزد در مورد مهاجرت یکدیگر را محکوم کردند. دونالد ترامپ بایدن را به سیاست‌های باز مرزی متهم کرد که به «تروریست‌ها» اجازه ورود به ایالات متحده را می‌دهد. بایدن پاسخ داد: او بار دیگر اغراق می‌کند و دروغ می‌گوید.

دونالد ترامپ پاسخ داد که او این وضعیت را «جرائم مهاجرتی بایدن» می‌خواند.

جو بایدن اوایل امسال از یک لایحه مورد حمایت احزاب دموکرات و جمهوریخواه در سنای آمریکا حمایت کرد که به دنبال تقویت امنیت مرزی بود. اما ترامپ از قانون‌گذاران خواست که هرگونه توافقی را قبل از انتخابات نوامبر رد کنند و مایک جانسون، سخنگوی جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا این لایحه را در مجلس «مرده به محض ورود» اعلام و آن را رد کرد.

دونالد ترامپ ادعا کرد: «ما در حال حاضر با بیشترین تعداد تروریست‌هایی که وارد کشورمان می‌شوند، مواجه هستیم. تمامی تروریست‌ها از سراسر جهان، نه فقط از آمریکای جنوبی، بلکه از سراسر جهان. آنها از خاورمیانه می‌آیند، از همه جا، از سراسر جهان.

ترامپ بایدن را در زمینه‌های عقب نشینی آمریکا از افغانستان، جنگ اوکراین و حمله به اسرائیل محکوم کرد

ترامپ با بیان اینکه اوکراین و اسرائیل تحت ریاست جمهوری او مورد حمله قرار نمی‌گرفتند، گفت که خروج آمریکا از افغانستان را «شرم‌آورترین لحظه» در تاریخ آمریکا می دانم. این یکی از بدترین لحظات تاریخی برای آمریکا بود. او به مرگ سربازان آمریکایی اشاره کرد و گفت گه «میلیارد‌ها دلار» تجهیزات تأمین شده توسط آمریکا در افغانستان باقی مانده است.

بایدن درباره جنگ اوکراین و ادعای ترامپ گفت: من هرگز این‌قدر حرف‌های احمقانه نشنیده‌ام. این فرد کسی است که می‌خواهد از ناتو خارج شود... شما می‌خواهید از ناتو خارج شوید. قدرت ما در اتحادهایمان نیز نهفته است.

مشکلات بایدن در مناظره

به نظر می‌رسد که جو بایدن در ارائه پاسخ‌ها در مناظره دچار مشکل است.او چندین بار گلوی خود را صاف کرد و سرفه کرد. پزشک کاخ سفید در گذشته بیان کرده بود که این مشکل رئیس جمهوری آمریکا ناشی از رفلاکس اسید معده است.صدای جو بایدن در طول مناظره خش‌دار و خسته بود، به گفته یکی از کارکنان کاخ سفید بایدن اخیرا دچار سرماخوردگی شده است.

بایدن که ۸۱ سال دارد، در حین پاسخ به یک سوال درباره بدهی ملی، سخنان خود را فراموش کرد. در جای دیگری از مناظره در حالی که از موضوع پرداخت مالیات بیشتر توسط ثروتمندان دفاع می‌کرد نتوانست جمله خود را تکمیل کند، و برای یک لحظه طولانی سکوت کرد.

استدیو مناظره بایدن و ترامپ

نخستین مناظره بایدن و ترامپ با حضور جیک تاپر و دانا بش دو مجری سرشناس سی ان ان و بدون حضور تماشاچیان در استودیوی شبکه تلویزیونی سی ان ان در آتلانتای جورجیا برگزار شد.این مناظره ۱۰۰ دقیقه طول کشید و شامل دو وقفه همراه با آگهی‌های بازرگانی بود و در طول برگزاری آن، ستاد‌های انتخاباتی دو نامزد نتوانستند با آنها تعامل داشته باشند.

بایدن و ترامپ موافقت کرده بودند که در یک تریبون حاضر شوند و جایگاه آنها با سکه یا همان شیر یا خط میان نمایندگان دو نامزد تعیین شده بود و بایدن در تریبونی که در سمت راست تصاویر تلویزیونی دیده می‌شود، قرار می‌گیرد و ترامپ در تریبون سمت چپ.

میکروفون‌ها نیز در طول مناظره به جز نامزدی که نوبت سخنرانی است، خاموش می‌شد چرا که آخرین مناظره آنها در سال ۲۰۲۰ با تنش فراوان همراه بود و ترامپ اجازه نمی‌داد بایدن سخنانش را کامل کند که این رفتار، بایدن را مجبور به واکنش کرد و گفت: نمی توانی خفه شوی مرد؟ 

همچنین مقرر شده بود رئیس جمهور آمریکا، آخرین فردی باشد که در این مناظره صحبت می‌کند. هر دو نامزد بصورت سرپا مناظره را انجام خواهند داد. هیچ وسیله یا یادداشتی روی صحنه مجاز نخواهد بود و به نامزد‌ها فقط یک خودکار، کاغذ و یک بطری آب داده می‌شود.

تیم بایدن که برخی از آنها به آماده‌سازی باراک اوباما رئیس جمهور پیشین دموکرات آمریکا برای مناظره‌هایش کمک کرده بودند، امیدوارند که در این مناظره از نحسی مناظره‌های نخست نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا عبور کنند.

مناظره‌های تلویزیونی مدت‌هاست که بخش مهمی از مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری در آمریکا بود و لحظات تاریخی را برای نامزد‌ها رقم زده است. روسای جمهور فعلی و قبلی آمریکا خارج از محیط امن دفتر خود در کاخ سفید، با یکدیگر مواجه شدند و میلیون‌ها آمریکایی و نیز افکار عمومی جهان شاهد این مناظره تاریخی بودند.

ترامپ از سال ۲۰۱۶ که برای اولین بار به ریاست جمهوری آمریکا رسید، یکی از چهره‌های برجسته حزب جمهوری خواه است که در انتخابات سال ۲۰۲۰ از رقیب دموکرات خود جو بایدن شکست خورد.

آمریکایی‌ها روز سه شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) برای انتخاب رئیس جمهور بعدی آمریکا به پای صندوق‌های رای می‌روند. برنده این انتخابات، دوره چهار ساله ریاست جمهوری را از ژانویه ۲۰۲۵ آغاز خواهد کرد.


12067805
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» ۷۲ درصد آمریکایی‌ها معتقدند رئیس‌جمهور این کشور به دلیل وضعیت سلامت ذهنی نامناسب خود باید از نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری کناره‌گیری کند.  
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق اعلام کرد که مرحله هفتم عملیات سیوف الحق در تعقیب هسته‌های باقی مانده داعش آغاز شده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک منبع مصری خبر داد که قاهره تأکید دارد که ارتش رژیم صهیونیستی باید به صورت کامل از گذرگاه رفح عقب‌نشینی کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بر اثر انفجار و سپس آتش‌سوزی در رستورانی در غرب ترکیه، ۴ نفر جان خود را از دست دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت بهداشت غزه می‌گوید که ذخیره سوخت تقریبا تمام شده و ممکن است تا دو روز دیگر بخش‌های بهداشتی سراسر نوار غزه از کار بیفتند.  
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه‌های محلی یکشنبه آمار نهایی کشته‌شدگان سیل در دهلی نو را ۱۱ نفر اعلام کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دست کم ۶ عضو یک خانواده فلسطینی که برخی از آنان کودک بودند طی حمله هوایی وحشیانه در رفح به شهادت رسیدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مجلس سابق نمایندگان آمریکا گفت که اجازه نمی‌دهد حزب دموکرات به دنبال فرد جدیدی برای نامزدی این حزب باشد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور صربستان می‌گوید که نشانه‌های متعددی وجود دارد که نشان از آمادگی برای یک درگیری مسلحانه بزرگ قریب الوقوع در مناطق مختلف جهان است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» عربستان سعودی در پی افزایش تنش‌ها در شمال فلسطین اشغالی، از شهروندان خود خواسته است فورا لبنان را ترک کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است