وبگردی 14:15 - 08 اسفند 1402
یکی از مهم‌ترین محور‌ها در بررسی بستر‌های کلاهبرداری کوروش کمپانی از مردم تأمین‌کنندگان آیفون‌های این شرکت هستند که تاکنون این وجه شفاف نشده است.

ماجرای تأمین‌کنندگان کوروش کمپانی/ پای کدام بنکدار در میان است؟

حدود یک ماه از اعلام کلاهبرداری کوروش کمپانی می‌گذرد و این فرد به خارج از کشور متواری شده است، این اتفاق بازتاب‌های گسترده‌ای به‌دنبال داشته است و هر کس از دیدگاه خود مقصری را معرفی می‌کند، اما باید توجه داشت که مسئله کلاهبرداری از طریق پیش‌فروش آیفون از طریق بستری رخ داد که بیش از یک سال است در خصوص مشکلات آن بحث می‌شود.

در حقیقت موضوع اصلی از رویه رانتی و انجام واردات توسط صادرکنندگانی نشئت می‌گیرد که تخصصی در زمینه واردات موبایل و نظارت بر زنجیره آن ندارند و این واردکنندگان با صادرات برخی محصولات توانسته‌اند مجوز واردات آیفون و برخی دیگر از مدل‌های تلفن همراه را به دست آورند و این آیفون‌ها را بدون توجه به مسئولیت خود برای نظارت بر زنجیره در اختیار بنکداران قرار می‌دهند.

پای کدام بنکداران در پرونده کوروش کمپانی در میان است؟

چنین واردکنندگانی که به‌گفته مسئولان وزارت صمت، عدم تخصص آن‌ها سبب واردات آیفون‌های ۱۳ رفرش و ری‌پک به کشور شده است طبیعتاً نمی‌توانند بر زنجیره فروش نیز نظارت کنند، این در حالی است که در سال ۱۳۹۷ شاهد تشکیل پرونده قضائی و برخورد با واردکنندگانی بودیم که کوتاهی آن‌ها در نظارت بر زنجیره فروش سبب زیان مردم شده بود؛ بنابراین در قدم اول مشکل از رویه رانتی واردات و ناتوانی واردکننده در نظارت در زنجیره فروش آغاز می‌شود، اما در مرحله بعد کالا به دست بنکداران می‌رسد. در خصوص مجموعه کوروش کمپانی این ابهام وجود دارد که چه بنکدارانی به‌عنوان حلقه واسط بین واردکننده و این مجموعه عمل کرده‌اند.

بنکداران یکی از متهمان کلاهبرداری کوروش کمپانی

در حقیقت یکی از بسترسازان اصلی بروز چنین کلاهبرداری از سوی کوروش کمپانی بنکدار یا بنکدارانی بودند که آیفون مورد نیاز این مجموعه برای جلب اعتماد مردم را فراهم کردند و در پیش‌فروش غیرقانونی آیفون مشارکت داشتند.

با توجه به اقدامات انجام‌شده در سال ۱۳۹۷ که به‌دلیل عدم نظارت بر زنجیره فروش با واردکنندگان برخورد شد، می‌توان گفت که ظرفیت قانونی برای برخورد با بنکداران و واردکنندگانی که در پیش‌فروش آیفون و کلاهبرداری پانزی مشارکت داشتند وجود دارد، بنابراین این انتظار وجود دارد تا نهاد‌های ناظر به این موضوع ورود کنند و کل زنجیره را مورد پیگرد قرار دهند تا دیگر شاهد بروز موارد مشابه نباشیم.

منبع: تسنیم


12034182
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» ۱۲ سال آخر زندگی‌شان، سفره‌ای در خانه‌شان پهن نشد که فقط خانواده خودشان باشند. هر کس به سوریه می‌آمد و خانه نداشت سیدرضی او را به خانه می‌آورد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» بیشتر زیست‌شناسان به صراحت بیان می‌کنند که اول تخم‌مرغ بوجود آمده است. تخم‌مرغ‌ها در ابتدایی‌ترین سطح خود فقط سلول‌های جنسی ماده هستند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» طرح نیل تا فرات که از ابتدای تأسیس رژیم صهیونیستی از سوی سران تل آویو مطرح می‌شود، در واقع راهبردی برای استمرار سیاست‌های تهاجمی صهیونیست‌ها در منطقه است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» امروز رقابت فضایی به اوج خود رسید؛ چین با پروژه هزار بادبان قصد دارد به سلطه استارلینک بر بازار اینترنت ماهواره‌ای پایان دهد و اینترنت را به گوشه و کنار جهان ببرد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» بررسی یک گورستان در آلمان، تغییرات زندگی روزمره انسان‌ها از عصر آهن تا دوران رومیان را نشان داد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» خاندان پهلوی در ایران با حمایت کشور‌های خارجی به قدرت رسید و در این دوره فقدان یک حکومت مستقل به وضوح دیده می‌شود.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» حمایت مطلق و مستمر آمریکا از نسل‌کشی رژیم اشغالگر قدس منتج به خشم و نارضایتی شدید رأی دهندگان مسلمان در ایالات سه‌گانه از کاخ سفید و دموکرات‌ها شده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اخیرا کشور‌های اروپایی طی اقدامی خصمانه ورود هواپیما‌های سه شرکت هواپیمایی ایرانی را به قاره سبز ممنوع کردند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» حساس‌ترین سن برای کودک، زیر ۷ سالگی و مخصوصا تا ۲ سالگی است، ما رشد کودک را چه از‌ لحاظ تربیتی و چه از‌ نظر شخصیتی، ذهنی و رفتاری در همین فاصله سنی دو سال داریم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» توماس ادیسون که ۱۸ اکتبر، سالروز درگذشت اوست، یکی از پرحاشیه‌ترین مخترعان و نام‌آوران قرن‌های اخیر است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است