فرهنگی‌هنری 22:24 - 31 خرداد 1400
روز گذشته در جلسه هیئت وزیران محاسبه بهای آب، برق، گاز، خدمات پستی، پروانه ساختمان و عوارض کسب برای ناشران، کتابفروشان و مطبوعات با تعرفه آموزشی و یا فرهنگی مطرح و بررسی و در نهایت منجر به تصویب این پیشنهاد با عنوان آیین‌نامه تعرفه فرهنگی آموزشی مشاغل سه‌گانه کتابفروشی‌ها، ناشران و مطبوعات شد.

امکان فعالیت کتابفروشی در اماکن مسکونی

به گزارش ایسنا، در تبصره ۲ این آیین‌نامه تاکید شده چنان‌چه مصارف ذی‌نفعان در هر یک از قبوض آب، برق و گاز از الگوی مصرفی که ظرف مدت سه ماه از زمان ابلاغ این آیین‌نامه توسط سازمان برنامه و بودجه و با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط تدوین می‌شود عدول کند، مشمول تعرفه‌های فرهنگی موضوع این آیین‌نامه نمی‌شود.

همچنین این آیین‌نامه تاکید دارد دستورالعمل اجرایی میزان بهره‌مندی از این قانون بر اساس شاخص‌های درآمدی ذی‌نفعان شامل ناشران، کتابفروشان و مطبوعات تعیین می‌شود؛ به این معنا که این قانون به گونه‌ای نیست که هر ذی‌نفعی درآمد بیشتری داشته باشد بنابراین بیشتر از این قانون می‌تواند استفاده کند.

محمود آموزگار، نایب‌رئیس اول اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌وگو با مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چگونگی و روند شکل‌گیری این آیین‌نامه از ابتدا تا تصویب و نقش و تاثیر آن بر ذی‌نفعان این آیین‌نامه را که شامل ناشران، کتابفروشان و مطبوعات کشور می‌شود توضیح داده است.

آموزگار گفت: بند (ج) ماده (۹۲) برنامه پنج‌ساله ششم دولت و شهرداری‌ها را مکلف کرده که اول این‌که برای مشاغل سه‌گانه نشر، مطبوعات و کتابفروشان شرایطی فراهم کند که در اماکن مسکونی با کاربری فرهنگی امکان فعالیت داشته باشند. پیش از این مطبوعات به موجب بند (۲۴) ماده (۵۵) قانون شهرداری این امکان را داشتند و فعالیت ناشران در اماکن مسکونی نیز با توجه به مصوبه شورای اسلامی سوم شهر تهران معروف به کاربری فرهنگی (به رغم این‌که این مصوبه محدود به شهر تهران بود و شامل بقیه مناطق نمی‌شد) در کل کشور تقریبا با همراهی و اغماض مواجه می‌شد. ولی فعالیت کتابفروشی فقط در اماکن تجاری امکان داشت. بنابراین مصوبه از این نظر که امکان فعالیت کتابفروشی در اماکن مسکونی را فراهم می‌کند بسیار حائز اهمیت است.

او تصریح کرد: با این مصوبه علاقه‌مندان به حرفه کتابفروشی می‌توانند در سراسر کشور با هزینه‌ای به مراتب کمتر مبادرت به تاسیس کتابفروشی و فعالیت در اماکن مسکونی کنند.

آموزگار همچنین گفت: موضوع بعدی ایجاد تعرفه فرهنگی برای مصارف برق، گاز، آب و پست مشاغل سه‌گانه است که هدف اصلی آن کاهش هزینه‌های فعالیت‌های یادشده است.

او ادامه داد: موضوع سوم، چگونگی اجرای قانون به تدوین آیین‌نامه اجرایی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارتخانه‌های ذی‌ربط و تصویب آن توسط هیئت وزیران موکول شده بود. تقریبا قریب به چهار سال تدوین آیین‌نامه به طول انجامید. ابتدا جلساتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد که با انتقادات و اشکالات دستگاه‌های ذی‌ربط به ویژه در ارتباط با مصارف آب، برق، گاز و پست مواجه بود و مهم‌ترین موضوع ایراد دستگاه‌ها این بود که این مصوبه به کاهش درآمد دستگاه‌ها منجر می‌شود و راه جبران کاهش درآمد پیش‌بینی نشده است. به همین دلیل نتیجه مفید و موثری از جلسات این مرحله به دست نیامد.

آموزگار سپس بیان کرد: ادامه جلسات در سازمان برنامه و بودجه با هدایت این سازمان تشکیل شد و همراهی و همدلی دستگاه‌های ذی‌ربط که عقیده داشتند علاوه بر مسائل سازمانی و دستگاهی آن‌ها وظیفه اجتماعی هم دارند و باید در تصویب و تدوین آیین‌نامه بکوشند، آیین‌نامه تدوین شد و به هیئت دولت ارسال شد. کمیسیون فرهنگی دولت نیز جلساتی تشکیل داد که آخرین آن دو ماه پیش به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد و انتقادات اعضا مورد بررسی قرار گرفت. از جمله شرکت پست نسبت به کاهش درآمد خود معترض بود اما بالاخره و نهایتا با اجماع اعضا مقرر شد که آیین‌نامه برای امضای هیئت وزیران در دستور کار قرار بگیرد و مطلع شدم که هیات وزیران آن را تصویب کرده است.

او تاکید کرد: البته برای استفاده درست از این قانون و آیین‌نامه و کاهش سوءاستفاده‌ها پیش‌بینی‌ها و ساز و کاری در آیین‌نامه هست.

نایب‌رئیس اول اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که این مصوبه چه تاثیر مستقیمی بر کارکرد مشاغل سه‌گانه کتابفروشی‌ها، ناشران و مطبوعات خواهد داشت، گفت: کتابفروشی‌ها و توزیع کتاب یکی از حلقه‌های مهم چرخه نشر است. سیاست‌هایی که در سال‌های گذشته اتخاذ شده بود این حلقه‌ها را در مواردی مانند نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب و همچنین نمایشگاه‌های استانی کتاب حذف می‌کرد و با توجه به یارانه‌ای که برای برگزاری تزریق می‌شد عموما شرایطی فراهم می‌کرد که کتاب با تخفیف بالایی فروش برود که منجر به رقابت غیرعادلانه می‌شد و این روند باعث کاهش حضور کتابفروشی‌ها می‌شد و در نهایت کتابفروشی‌ها را به این نتیجه می‌رساند که یا تغییر کاربری بدهند و یا تعطیل کنند. بنابراین این مصوبه منجر به ایجاد شرایطی برای تاسیس کتابفروشی در اقصی نقاط کشور و به قولی در هر کوی و برزنی می‌شود.

انتهای پیام


11117001
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارگردان گفت: سال ۸۷ ایده‌ای به ذهنم رسید که مستندی درباره کاشت، داشت و برداشت محصول شالی بسازم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم سینمایی «آه سرد» در دومین حضور جهانی در چهل و ششمین جشنواره فیلم مسکو موفق به دریافت ۲ جایزه شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه «کافه مستند» با پخش مستند «آقای خاص» به کارگردانی سجاد ترابی سراغ ناگفته‌هایی از زندگی محمد بنا، سرمربی اسبق تیم ملی کشتی فرنگی رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امام هادی (ع) در روایتی تأکید کرده‌اند که زائر قبر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) همچون کسی است که حرم امام حسین (ع) را زیارت کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نغمه مستشار نظامی مخمسی را در استقبال از سروده رهبر انقلاب که در آستانه عملیات وعده صادق بیتی از آن را خواندند، سروده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» منتظری نمایشگاه کتاب تهران را پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران دانست و گفت: شعار سی و پنجمین دوره این رویداد در عین کوتاهی پیام‌ مهمی دارد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ای با حضور کارگردان و بازیگران سریال «رستگاری»، از عوامل این مجموعه تلویزیونی تقدیر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سینمای ایران در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه میزبان ۵۸۹ هزار مخاطب شد و «تمساح خونی» و «مست عشق» به رقابت پرداختند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی فوتبال ساحلی گفت: زمانی که پنج میلیون نفر برای انتخاب «قهرمان ایران» رای می‌دهند قطعا کار رسانه ملی و عواملی است که برای این مراسم تلاش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیما گفت: بعد از اینکه حضرت آقا برای عملیات وعده صادق شعر سرودند، شاعران پنج کشور نیز در این زمینه شعر سرودند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است