به گزارش همشهری، با گذشت بیش از 4دهه از انجام مطالعات برای احداث آزاد راه تهران- شمال و رشد چند برابری هزینه احداث آن بهدلیل تغییر مداوم پیمانکاران و رشد هزینهها، رئیس بنیاد مستضعفان بهرهبرداری از 3 قطعه باقیمانده این آزاد راه را مشروط به صرف 7هزارو 500میلیارد تومان اعتبار دیگرو تا 5سال آینده کرد.
محمد سعیدی کیا روز گذشته در نشست خبری در مورد روند تأمین اعتبار و ساخت قطعات باقیمانده آزاد راه تهران- شمال و زمان بهرهبرداری از آن اعلام کرد، قطعه یک آزادراه تهران- شمال از دهکده المپیک تا دو آب شهرستانک به طول 32کیلومتر است که مسافت سفر به شمال کشور را 60کیلومتر کوتاهتر میکند. این قطعه اکنون توسط 5شرکت ایرانی و پیمانکار چینی در حال ساخت است و درصورت تأمین هزار و 200میلیارد تومان اعتبار تا اوایل سال 96به بهرهبرداری میرسد.
وی سهم آورده بنیاد در احداث این آزاد راه را 50درصد و 50درصد باقیمانده را سهم وزارت مسکن و شهرسازی دانست و در مورد قطعه 2 این آزاد راه گفت: مهمترین بخش در این قطعه احداث تونلشرقی - غربی البرز است. این قطعه نیازمند 2هزار میلیارد تومان اعتبار بوده و پیشبینی میشود حفاری 3هزار و 550متر تونل شرقی البرز تا شهریور سال آینده و بقیه این قطعه تا یک سال بعد از آن تکمیل شود.
در منطقه2حد فاصل شهرستانک تا پل زنگوله به طول 22کیلومتر نیز حداکثر تا پایان امسال یا اوایل سال آینده مناقصه انتخاب پیمانکار انجام میشود. سعیدی کیا با بیان اینکه هنوز ساخت قطعه 3 این آزاد راه آغاز نشده، میزان اعتبار احتمالی برای ساخت این قطعه را 3هزارو 500تا 4هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در منطقه 3 به طول 47کیلومتر از پل زنگوله تا سهراهی دشت نظیر، تاکنون عملیات اجرایی آغاز نشده است. همچنین قطعه 4این آزاد راه در مردادماه امسال به بهرهبرداری رسیده است. در مجموع بهرهبرداری از همه این قطعات، تکمیل و بهرهبرداری از آزاد راه تهران- شمال نیازمند 7هزار و 200تا 7هزار و 500میلیارد تومان اعتبار و 5سال زمان است.
رئیس بنیاد مستضعفان همچنین با اشاره به اینکه 70شرکت بنیاد در معرض فروش، ادغام یا انحلال قرار دارند، گفت: تا پایان سال 92بنیاد هیچ بدهی مالیاتی ندارد، حسابرسی سال 93برای پرداخت مالیات نیز با برآورد رقم حدود 800میلیارد تومانی انجام شده و از سال 84تاکنون 3هزارو 200میلیارد تومان مالیات پرداخت کردهایم.
7424842