به گزارش عیارآنلاین، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در نشست تخصصی برنامه تعالی مدیریت مدرسه اظهارداشت: راهبرد اصلی آموزش و پرورش کیفیت بخشی است و امروز فرصتهایی در اختیار داریم که باید از آن استفاده کنیم.
وی افزود: در گذشته آموزش و پرورش ۱۹ میلیون دانشآموز داشت و مدارس ۳ شیفته فعالیت میکردند حتی در برخی از مناطق اطراف تهران مدارسی را داشتیم که ۶ شیفته فعالیت میکردند در چنین شرایطی به طور طبیعی نمیتوان از کیفیتبخشی حرفی زد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: هم اکنون جمعیت دانش آموزی به ۱۳ میلیون کاهش یافته است در حالی که امکانات، تجهیزات، فضا و تجریبات ما افزایش یافته است. بنابراین این شرایط به ما اعلام میکند که باید استراتژی اصلی خود را در جهت افزایش کیفیت قرار دهیم.
فانی بیان کرد: هم اکنون استراتژی اصلی آموزش و پرورش ارتقای کیفیت است که در ذیل آن ۵ سیاست ساماندهی نیروی انسانی، توسعه مشارکتها، تمرکززدایی، عملیاتی کردن بودجه و مدیریت آموزشگاهی مدنظر است.
** ۴۰ هزار نیرو باید به سیستم آموزش و پرورش تزریق میشد اما یک نیروی انسانی جذب نکردیم
وی عنوان کرد: سال گذشته حدود ۸ ماه در رابطه با ساماندهی نیروی انسانی تلاش کردیم و نتیجه این شد که با وجود بازنشستگی ۲۵ هزار نیروی انسانی و افزایش ۲۰۰ هزار نفری جمعیت دانشآموزان هیچ نیروی جدیدی را به آموزش و پرورش وارد نکردیم. این در حالی است که طبق شرایط جدید باید ۴۰ هزار نیرو به سیستم آموزش و پرورش تزریق میکردیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از طریق ساماندهی نیروی انسانی موجود و مدیریت بر منابع انسانی، مهر ۹۳ را بدون جذب نیرو و ایجاد مشکل آغاز کردیم.
فانی گفت: در بحث توسعه مشارکتها، آموزش و پرورش با بیش از ۲۰ وزارتخانه تفاهمنامه امضا کرده است و از مشارکت بخش خصوصی در آموزش و پرورش نیز استفاده میکنیم. در حقیقت با پیگیری سیاست توسعه مشارکتها و اجرای طرح بسته حمایتی توانستیم مشارکت سایر دستگاهها و مردم را به سمت آموزش و پرورش جذب کنیم.
** ارزیابی ریالی آموزش و پرورش از سیاست توسعه مشارکتها اعلام خواهد شد
وی اظهار داشت: از همکارانمان در حوزه ستادی آموزش و پرورش درخواست کردهام تا برآورد ریالی از اجرای سیاست توسعه مشارکتها داشته باشند تا مشخص شود که اجرای این سیاست به لحاظ ریالی چه نتایجی را برای آموزش و پرورش به همراه داشته است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: امسال نیم درصد از مدارس یعنی ۶۰۰ مدرسه به روش سرانهای کردن بودجه فعالیت میکنند و باید نتایج این طرح بررسی شود تا پس از آن در سال آینده به توسعه آن بپردازیم.
فانی با اشاره به بحث تمرکززدایی در آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش یک سازمان متمرکز است و رسمیت در این وزارتخانه به شدت بالاست یعنی میزان بخشنامهها و دستورالعملهای صادر شده در این مجموعه زیاد است و این باعث میشود تا خلاقیت و نوآوری کاهش یابد.
وی ادامه داد: امسال تلاش کردیم بخشنامههای کمتری را به استانها ابلاغ کنیم اگر بخشنامههای صادر شده ۲۰ درصد کاهش یابد یک گام در جهت کاهش تمرکززدایی و افزایش تفویذ اختیار برداشتهایم.
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: ارتقای مدیریت آموزشگاهی سیاست دیگر آموزش و پرورش است. مدارس به صورت مستقیم با دانشآموزان در ارتباط هستند؛ سال ۷۷ زمانی که بنده معاون وزارت آموزش و پرورش بودم برای نخستین بار لفظ مدرسهمحوری را به کار بردم که براین اساس مدرسه محور تعلیم و تربیت میشود و به جای اینکه مدارس تابع ادارات باشند، ادارات باید تابع مدارس باشند.
** هم اکنون ادارات آموزش و پرورش بر مدارس حاکم هستند
وی تصریح کرد: هم اکنون ادارات بر مدارس حاکم هستند اما باید توجه داشت که هر چه تلاش کنیم مدرسه به عنوان یک نهاد نظامند و دارای هدف تقویت شود موفقیتمان بیشتر است.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: برنامه تعالی مدیریت مدرسه تلاش میکند استانداردهای داخل مدارس را افزایش دهد و لازمه آن افزایش اختیار مدارس و نزدیک شدن آنها به استانداردهاست.
فانی اظهار داشت: طبق متون مدیریت همیشه در مقابل تحول و تغییر مقاومتهایی را شاهد هستیم. اگر در آموزش و پرورش کارهای گذشته را تکرار کنیم نه انتقادی میشود و نه اعتراضی همچنین کار مهمی نیز در این وزارتخانه انجام نمیشود. در این شرایط خود فرد نیز مصون است اما سازمان به جایی نمیرسد. اما اگر بخواهیم تغییراتی را ایجاد کنیم عدهای مقاومت میکنند که دلایل مختلفی دارد.
وی در خصوص دلایل مقاومتها در برابر تغییرات گفت: عدم آگاهی و اطلاع، عادت به یک روال، تهدید منافع و نداشتن سابقه و خاطره خوش از تغییرات قبلی دلایل مقاومت در برابر تغییرات است.
وزیر آموزش و پرورش در باره اینکه چه اقداماتی باید انجام داد تا مقاومت در مقابل تغییرات کاهش یابد، عنوان کرد:بدین منظور باید مجریان را در برنامهریزی مشارکت تغییر دهیم یعنی زمانی که میخواهیم طرح جدیدی را اجرا کنیم باید مجریان را در برنامهریزی آن مشارکت دهیم.
فانی ادامه داد: لازمه توانمندسازی، تفویض اختیار و آموزش است. اگر بخواهیم همکاران خود را در هر رده سازمانی توانمند کنیم باید تفویض اختیار را افزایش دهیم.
وی افزود: در برنامه تعالی مدرسه به جای اداره مدرسه به دنبال رهبری مدرسه هستیم. رهبر آموزشی قدرت نفوذ بر کارکنان را دارد و کارکنان با عشق و علاقه کارها را دنبال میکنند و نه بر اساس دستور مافوق.
وزیر آموزش و پرورش متذ کر شد: در برنامه تعالی مدرسه یک نقطه آسیبپذیر وجود دارد که باید به آن دقت کنیم و آن نقطه ارزیابی از مدارس است. اگر ارزیابی به خوبی انجام نشود ممکن است باعث سندسازی در مدرسه شود و مدیران به جای توجه به محتوا در شکل کار متمرکز شوند. هر چه ارزیابان نسبت به مخاطبان خود یعنی مدارس بیگانه شوند ارزیابی دقیقتر و بدون سوگیری انجام میشود و ارزیابی دقیق امکان موفقیت برنامه را افزایش میدهد.
منبع: تسنیم
5749606