فرهنگی‌هنری 00:06 - 02 شهریور 1393
به نظر می‌رسد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در نظر دارد از سلایق مختلفی در خانه‌ی کاریکاتور ایران بهره ببرد و کاریکاتوریست‌های منتقد خانه‌ی کاریکاتور نیز، وضعیت جدید را مثبت ارزیابی می‌کنند و نسبت به آینده‌ی این خانه خوش‌بینند.

این خانه صاحبانش را بعد از 20سال راه داد!

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، چندی پیش در خبرها آمد معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در محل این سازمان، جلسه‌ای با حضور جمعی از کاریکاتوریست‌ها برگزار کرده و هدف از اجرای این جلسه؛ بهبود، ارتقا و ترویج کاریکاتور شهری پایتخت و نگاه ویژه به تاثیرگذاری کاریکاتور و خانه کاریکاتور ایران اعلام شده است.

نکته‌ی قابل توجه این است که در این جلسه معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شورای مشاوره‌ای برای ریاست خانه‌ی کاریکاتور ایران انتخاب کرده است. شورایی که با حضور کامبیز درم‌بخش، بهمن عبدی، بهرام عظیمی، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، محمدرضا دوست‌محمدی، فیروزه مظفری، ابوالفضل محترمی، امین مویدی، کیارش زندی، هادی حیدری، علی درخشی و حمید نیرومند؛ طیف متنوعی از سلایق مختلف را شامل شده است.

این در حالی است که خانه‌ی کاریکاتور ایران هجده سال است توسط مسعود شجاعی طباطبایی اداره می‌شود و مدیریت خانه‌ی کاریکاتور ایران همواره از جانب منتقدین متهم به ایجاد انحصار در حوزه‌ی کاریکاتور و نپذیرفتن سلایق مختلف بوده است.

عده‌ای از منتقدان می‌گویند این خانه به واسطه‌ی پشتوانه مالی که دارد به بعضی از کاریکاتوریست‌ها می‌رسد، آن‌ها را در جشنواره‌های مختلف به عنوان داور معرفی می‌کند و از لحاظ مالی ساپورت می‌کند و اگر کاریکاتوریست‌های مستقل هم بخواهند این قضیه را نقد کنند، با آن‌ها برخورد می‌شود.

چرا خانه‌ی کاریکاتور ایران مهم است؟

خانه‌ی کاریکاتور ایران، برای کاریکاتوریست‌ها مرکزی مهم است. با توجه به اینکه کاریکاتوریست‌ها بنا به دلایل مختلف از داشتن انجمن صنفی و حتی انجمن هنری محروم هستند، مهم‌ترین پایگاه آن‌ها برای گردهم‌آیی و تصمیم‌گیری و از آن‌مهم‌تر دادن خط فکری به کارتون ایرانی، خانه‌ی کاریکاتور ایران است.

باید به این نکته اشاره کرد که دبیرخانه‌ی دایمی دو سالانه‌ی کاریکاتور نیز خانه‌ی کاریکاتور است و در شش دوره دبیر این بینال هم رئیس خانه‌ی کاریکاتور بوده است.

البته شاید وجود انجمن برای کاریکاتوریست‌ها می‌توانست از اهمیت این مرکز بکاهد چون با توجه به اینکه این خانه زیر مجموعه‌ی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است و در واقع باید محدود به شهر تهران باشد، وجود یک انجمن می‌توانست دایره‌ی اختیارات و توانایی‌های این خانه را کمتر کند. حداقل این‌که می‌توانست برگزاری دو سالانه‌ی کاریکاتور را به دست بگیرد.

برداشتن اولین گام مثبت در شکستن انحصار

جلسه‌ای که بعد از بیست‌و یک سال،‌ هفته‌ی گذشته با حضور جمعی از کاریکاتوریست‌ها برگزار شد را شاید بتوان اولین قدم مثبت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در راستای اصلاح روند ایجاد شده در خانه‌ی کاریکاتور ایران دانست. خانه‌ای که باید مامنی برای همه‌ی کاریکاتوریست‌ها با هر سلیقه‌ای باشد.

ظاهرا اغلب کاریکاتوریست‌های منتقد هم از این جلسه راضی بوده و با خوش‌بینی منتظر اجرایی شدن قول‌هایی هستند که در جلسه‌ی مذکور مطرح شده است. بنابراین فارغ از این‌که نتیجه‌ی این جلسه چه خواهد بود، موجی از امیدواری برای تغییر شرایط در میان کارتونیست‌ها ایجاد کرده است.

چنانچه هادی حیدری از جمله منتقدان خانه‌ی کاریکاتور به خبرنگار ایسنا، گفت: به هر حال اینکه بعد از 21 سال نشستی میان کاریکاتوریست‌ها برگزار شده است امر مثبتی است. باید تلاش کنیم که خانه کاریکاتور به کارکرد اصلی خود برگردد و واقعا خانه‌ی کاریکاتوریست‌ها باشد و جایی باشد که کاریکاتوریست‌ها به آن احساس تعلق کنند؛ نه اینکه هر روز همراهان خود را از دست بدهند و هر روز از تعداد کاریکاتوریست‌هایی که دلشان با این خانه است، کم شود.

علی درخشی نیز ضمن مثبت قلمداد کردن برگزاری این جلسه، بیان کرد: فکر می‌کنم معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بعد از مدت‌ها فرصتی را فراهم کرد که همه بتوانند حرف‌هایشان را بزنند و هر عقیده و نظری که دارند را اعلام کنند. من این جلسه را مثبت می‌دانم و نسبت به آن خوش‌بینم.

خبرگزاری دانشجویان ایران، پیش‌تر با انجام گفت‌وگو با کاریکاتوریست‌ها، نظرات آن‌ها را درباره‌ی خانه‌ی کاریکاتور و انتقاد آن‌ها را نسبت به آنچه، آن‌ها ایجاد انحصار در حوزه‌ی کاریکاتور بیان کرده بودند، منعکس کرده بود و برای دوری از قضاوت یک جانبه با مسعود شجاعی طباطبایی، رئیس خانه‌ی کاریکاتور هم گفت‌وگویی انجام داد که او مانع انتشار این مصاحبه شد.

انتهای پیام


4546130
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیما گفت: بعد از اینکه حضرت آقا برای عملیات وعده صادق شعر سرودند، شاعران پنج کشور نیز در این زمینه شعر سرودند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) شعبه‌‏ای از حرم سیدالشهدا (ع) است و این فضیلتی بزرگ است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک منتقد گفت: می‌توان «نون‌خ ۵» را از نظر فرهنگی و قومی، بازتاب‌دهنده اتحاد اقوام ایرانی با تمرکز بر دو قوم کرد و بلوچ دانست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسجد مهمترین پایگاه انقلاب اسلامی و پایگاه همه مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کانون خدمت رضوی تهران در جلسه‌ای که ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور مسئولان کانون‌های خدمت رضوی استان تهران برگزار شد، با معرفی دبیر آغاز به کار کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیرخانه جشنواره شعر عربی طوفان القوافی اعلام کرد که برگزیدگان این مسابقه به زودی در یک جشن بزرگ در بصره معرفی و تکریم خواهند شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزارشد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی از شگفتی سفر به پاکستان، سریلانکا و استقبال گروه‌های گوناگون در هر دو کشور از رئیس‌جمهور صحبت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه سینمایی «هفت» با اجرای بهروز افخمی از جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه پخش خود را در شبکه نمایش از سر می‌گیرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدیدترین قسمت از «باغ شادونه» با ورود یک شخصیت جدید پنجشنبه 6 اردیبهشت حوالی ساعت 17:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است