فرهنگی‌هنری 12:16 - 02 فروردین 1397
اجرای تئاتر در تعطیلات نوروزی
کارگردان نمایش «جعفرخان از فرنگ برگشته» که در نوروز ۹۷ در تماشاخانه سنگلج به صحنه می رود، تأکید دارد که باید در زمینه تبلیغات گسترده برای اجراهای نوروزی، از گروه های تئاتری حمایت شود.

باید برای اجرای نوروز تبلیغات شود/ نیاز گروه های تئاتری به حمایت

رحمت امینی که نمایش «جعفرخان از فرنگ برگشته» که در ایام تعطیلات نوروز ۹۷ در تماشاخانه سنگلج اجرا می شود، درباره طرح اجراهای نوروزی تئاتر و ساز و کاری که برای این اجراها در نظر گرفته شود، به خبرنگار مهر گفت: فعلا اجراهای نوروزی برای من و دوستان تئاتری به نوعی ریسک است زیرا باید ببینیم که این اجراها مورد استقبال مخاطب قرار می گیرد یا نه. هر چند که امسال این حرکت جدید نیست ولی رقابت برای اجرای نوروزی بیشتر شده است.

وی اظهار کرد: در کلان شهر تهران که بخشی از جمعیت در ایام نوروز در آن می مانند و همچنین پذیرای مسافرانی است که به تهران می آیند، ظرفیت بالقوه تماشاگر زیاد است ولی اطلاع رسانی برای اینکه تئاترهایی روی صحنه است، به تنهایی کار یک رسانه یا گروه های تئاتری نیست. بخش های مختلف وزارت ارشاد باید در تبلیغات ورود کنند.

این نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر معتقد است از گروه تئاتری نمی توان توقع داشت که هزینه های بالای تبلیغات را متحمل شود تا کار خود را در ایام تعطیلات نوروزی تبلیغ کند.

امینی ادامه داد: شهرداری تهران هر سال ایده های جذابی برای زنده نگهداشتن شهر در ایام نوروز دارد، تئاتر نیز می تواند این وظیفه را عهده دار شود. اکثر کارهایی که در ایام نوروز به صحنه می روند کمدی هستند و سمت و سوی شادی آور دارند. این درست نیست که فقط گروه های تئاتری به فکر جذب مخاطب در ایام نوروز باشند بلکه نهادها و مراکز مربوطه نیز باید برای این موضوع اهمیت قائل شوند.

کارگردان «جعفرخان از فرنگ برگشته» با بیان اینکه نظیر آیین های مهم دهه فجر پیروزی انقلاب، ماه محرم و ماه مبارک رمضان باید در نوروز هم به فرهنگ و هنر اهمیت قائل شد، اظهار کرد: برای رسیدن به این هدف در ابتدا می تواند جریان حمایت از اجراهای نوروزی به شکل تبلیغ این تئاترهای روی صحنه در بوستان ها، اتوبان ها و موزه ها باشد. امیدوارم از سال آینده حمایت تبلیغاتی از اجراهای تئاتری در ایام نوروز، انجام شود.

وی یادآور شد: در مقاطعی که به سمت هایی در اداره کل هنرهای نمایشی داشتم نیز بر این نکته تأکید کردم که تشکیلات تئاتری ما به لحاظ ساز و کار کوچک است و اصلا مناسب این تعداد گروه و هنرمندان رشد کرده بعد از انقلاب نیست. باید یادی کنم از سند ناکام توسعه که طی آن به این موضوعات فکر شده بود.

امینی تأکید کرد: فرهنگسازی تئاتر به مانند کتاب است و به ساخت زیرساخت های فرهنگی کمک می کند ولی در هر ۲ بخش نیاز به اتفاقات جدید است. به نظر من تئاتر این ویژگی را دارد که هنری فراگیر شود و به حوزه مطالعه نیز کمک کند. در زمینه حمایت، تشکیلات وزارت ارشاد و سپس نهادهایی مانند شهرداری و وزارت آموزش و پرورش باید از اجراهای تئاتر در نوروز حمایت کنند.

مدیرگروه هنرهای نمایشی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران معتقد است وزارت آموزش و پرورش می تواند در توسعه تماشاگر تئاتر نقش بسزایی داشته باشد.

وی تصریح کرد: حمایت تنها این نیست که به یک گروه تئاتری پولی داده شود تا کاری را روی صحنه ببرد، بلکه پرمخاطب بودن اثر نیز باید مدنظر قرار گیرد که در این راستا باید در زمینه تبلیغات گسترده نیز از گروه تئاتری حمایت کرد.


9722681
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ای با حضور کارگردان و بازیگران سریال «رستگاری»، از عوامل این مجموعه تلویزیونی تقدیر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سینمای ایران در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه میزبان ۵۸۹ هزار مخاطب شد و «تمساح خونی» و «مست عشق» به رقابت پرداختند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی فوتبال ساحلی گفت: زمانی که پنج میلیون نفر برای انتخاب «قهرمان ایران» رای می‌دهند قطعا کار رسانه ملی و عواملی است که برای این مراسم تلاش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیما گفت: بعد از اینکه حضرت آقا برای عملیات وعده صادق شعر سرودند، شاعران پنج کشور نیز در این زمینه شعر سرودند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) شعبه‌‏ای از حرم سیدالشهدا (ع) است و این فضیلتی بزرگ است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک منتقد گفت: می‌توان «نون‌خ ۵» را از نظر فرهنگی و قومی، بازتاب‌دهنده اتحاد اقوام ایرانی با تمرکز بر دو قوم کرد و بلوچ دانست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسجد مهمترین پایگاه انقلاب اسلامی و پایگاه همه مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کانون خدمت رضوی تهران در جلسه‌ای که ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور مسئولان کانون‌های خدمت رضوی استان تهران برگزار شد، با معرفی دبیر آغاز به کار کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیرخانه جشنواره شعر عربی طوفان القوافی اعلام کرد که برگزیدگان این مسابقه به زودی در یک جشن بزرگ در بصره معرفی و تکریم خواهند شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزارشد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است