فرهنگی‌هنری 14:26 - 02 خرداد 1394
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم:
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه دانشگاه باید پیشگام توسعه سرمایه اجتماعی باشد، گفت: سرمایه اجتماعی یعنی تحقق همدلی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب که تقویت اعتماد متقابل، سیر هم‌افزایی و مشارکت دسته‌جمعی در حرکت به سمت هدف مشترک، بخشی از این سرمایه ارزشمند به شمار می‌رود.

آموزش عالی تنها از پیشرفت کمی دانشگاه‌ها حمایت نمی‌کند

به گزارش سرویس «دانشگاهی» ایسنا، دکتر هاشمی در جمع تعدادی از استادان، دانشجویان و مسئولان شهرستان گناباد، گفت: دانشگاه مطلوب تنها متولی رفع نیاز به تحصیل نیست، بلکه دانشگاهی است که در خدمت جامعه باشد.

وی ادامه داد: دانشگاه، علم و عالمی را تولید و ترویج می‌کند که در معیشت مردم اثرگذار باشد و در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی با ارائه راهکار برای حل مشکلات، در خدمت جامعه باشد.

وی با تأکید بر ترجیح کیفیت بر کمیت در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی افزود: آموزش عالی فقط از پیشرفت کمی دانشگاه‌ها حمایت نمی‌کند، بلکه با قدرت از هر برنامه‌ای که به افزایش کیفیت علمی و اثربخشی دانشگاه در حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی منجر شود، حمایت می‌کند.

هاشمی با بیان اینکه دانشگاه باید پیشگام توسعه سرمایه اجتماعی باشد، ابراز کرد: سرمایه اجتماعی یعنی تحقق همدلی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب که تقویت اعتماد متقابل، سیر هم‌افزایی و مشارکت دسته‌جمعی در حرکت به سمت هدف مشترک، بخشی از این سرمایه ارزشمند به شمار می‌رود.

وی بر ضرورت تقویت همدلی به عنوان نیاز مردم در سطح جامعه تأکید و اظهار کرد: شعاری که رهبر معظم انقلاب برای امسال تعیین کردند، یک شعار راهبردی و استراتژیک است که باید مورد توجه قرار گیرد، بر این اساس باید دانشجویان و اساتید در دانشگاه‌ها، تکمیل کردن یکدیگر را تمرین کنند تا مردم نیز از آن‌ها الگو بگیرند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بر ضرورت تقویت کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها تأکید کرد و افزود: باید از اختلاف سلیقه‌ها به عنوان یک موهبت استفاده کنیم و با وحدت در جهت یک مسیر و هدف مشخص حرکت کرده، ضعف‌ها، بن‌بست‌ها و خلأهای موجود را شناسایی و در جهت رفع آن‌ها، راهکارهای مناسب ارائه دهیم.

هاشمی به موقعیت حساس کنونی و قرارداشتن در آستانه یک جهش تاریخی بزرگ اشاره کرد و یادآور شد: تمام کارشناسان اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران در مرحله جهش به سوی پیشرفت‌های علمی و اجتماعی قرار دارد، لذا همدلی و همزبانی برای طی کردن این مرحله بسیار مهم است.

وی ادامه داد: وجود 4.5 میلیون دانشجو و 100 هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های کشور حکایت از سرمایه عظیمی دارد که باید بیش از پیش در راستای رشد و توسعه کشور قرار گیرند.

وی از گناباد به عنوان شهر فرهنگ، تمدن و تاریخ یاد کرد و گفت: وجود بعضی از عناصر تمدنی مثل قنات و شخصیت‌های برجسته‌ای از جمله شیخ محمد تقی بهلول نشان می‌دهد که شهرستان گناباد یک شهر فرهنگی و تاریخی است.

موسی الرضا صائمی فرد، فرماندار گناباد نیز در این جلسه با اشاره به وجود بیش از ۱۰ هزار دانشجو در این شهرستان گفت: تقریبا یک سوم جمعیت شهر گناباد را دانشجویان تشکیل می‌دهند که از طرفی باعث افتخار است و از سوی دیگر نیاز به آمادگی بعضی بسترها را ضروری می‌سازد.

وی با تأکید بر ضرورت ارتقای برخی از بسترها و زیرساخت‌های فرهنگی ورزشی برای این تعداد بالای دانشجو گفت: یکی از زیرساخت‌های فرهنگی اجتماعی ضروری، احداث خوابگاه دانشجویی است. قشر دانشجو، قشر مطالعه کننده، مولد و سرمایه‌های آینده هستند و اگر جامعه پاسخگوی نیازهای آن‌ها نباشد، لطماتی به توسعه کشور وارد خواهد شد.

حجت‌الاسلام حسن صادقی‌نسب، امام جمعه گناباد نیز در این مراسم با اشاره به موفقیت‌های مراکز آموزش عالی گناباد ابراز کرد: در شهرستان‌های کوچک زمینه کسب تخصص نسبت به شهرهای بزرگ فراهم‌تر است زیرا فضای دینی و فرهنگی بهتری حاکم است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه دولتی گناباد نوپا است، گفت: این دانشگاه علی‌رغم کمبود امکانات، اقدامات فرهنگی خوبی را در سطح شهرستان انجام داده است و اگر امکانات فرهنگی این دانشگاه افزایش یابد، بی شک برنامه‌های بیشتری را انجام خواهد داد.

انتهای پیام


6426810
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ای با حضور کارگردان و بازیگران سریال «رستگاری»، از عوامل این مجموعه تلویزیونی تقدیر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سینمای ایران در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه میزبان ۵۸۹ هزار مخاطب شد و «تمساح خونی» و «مست عشق» به رقابت پرداختند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی فوتبال ساحلی گفت: زمانی که پنج میلیون نفر برای انتخاب «قهرمان ایران» رای می‌دهند قطعا کار رسانه ملی و عواملی است که برای این مراسم تلاش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیما گفت: بعد از اینکه حضرت آقا برای عملیات وعده صادق شعر سرودند، شاعران پنج کشور نیز در این زمینه شعر سرودند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) شعبه‌‏ای از حرم سیدالشهدا (ع) است و این فضیلتی بزرگ است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک منتقد گفت: می‌توان «نون‌خ ۵» را از نظر فرهنگی و قومی، بازتاب‌دهنده اتحاد اقوام ایرانی با تمرکز بر دو قوم کرد و بلوچ دانست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسجد مهمترین پایگاه انقلاب اسلامی و پایگاه همه مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کانون خدمت رضوی تهران در جلسه‌ای که ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور مسئولان کانون‌های خدمت رضوی استان تهران برگزار شد، با معرفی دبیر آغاز به کار کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیرخانه جشنواره شعر عربی طوفان القوافی اعلام کرد که برگزیدگان این مسابقه به زودی در یک جشن بزرگ در بصره معرفی و تکریم خواهند شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزارشد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است