فرهنگی‌هنری 19:27 - 04 بهمن 1395
هرچند برخی بزرگان دنیای ادبیات دوران زمامداری دونالد ترامپ را پرچالش‌ترین دوران تاریخ این کشور می‌دانند اما گروهی هم معتقدند در سال‌های حکومت چهل‌وپنجمین ساکن کاخ سفید قرار نیست اتفاقی خاص در ایالات متحده بیفتد.

به گزارش همشهری، پل آستر که از سرشناس‌ترین و موفق‌ترین نویسندگان آمریکا در 3دهه اخیر است، در گفت‌وگویی مفصل با گاردین اعلام کرد که از شنیدن خبر پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در پاییز گذشته شگفت‌زده شده و آن را وحشتناک‌ترین اتفاق سیاسی در همه زندگی خود دانست. او گفت: نمی‌توانم در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ فقط برای خودم زندگی کنم و می‌خواهم در سال‌های پیش رو زندگی‌ام صرف مبارزه با ترامپ شود.

نویسنده و شاعر 69ساله که «سه‌گانه نیویورک»، «شهر شیشه‌ای» و «هیولای دریایی» را در کارنامه دارد، یکی از راه‌های مبارزه با رئیس‌جمهور جدید کشورش را بر عهده گرفتن ریاست انجمن قلم آمریکا اعلام کرده است. آستر سال‌ها نایب‌رئیس این انجمن بود و قصد نداشت در نهاد مدیریت آن بالاتر برود اما حالا که ترامپ رئیس‌جمهور شده، شاید به پیشنهاد تصاحب این کرسی در سال 2018 پاسخ مثبت بدهد. او در عین حال شائبه دخالت هکرهای روسی را در تعیین نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری به مثابه اعلان جنگ بدون شلیک گلوله خواند.

مریلین رابینسن، نویسنده 73ساله آمریکایی هم دیگر نویسنده‌ای است که با صدای بلند به حضور ترامپ در کاخ سفید اعتراض و آن را به آزمونی سخت برای محک‌زدن دمکراسی تشبیه کرد. او که سال 2005برنده جایزه پولیتزر در ادبیات داستانی شده، گفت: ما چنان به ناکامی او در انتخابات اطمینان داشتیم که توانست آرای معترضان را به نفع خود ذخیره کند؛ کسانی که شاید حتی می‌توانستند به جای دونالد ترامپ نام دانلد داک را روی برگه رأی بنویسند!

در نقطه مقابل این نگاه‌های یکسویه، هستند نویسندگانی که معتقدند آمریکا با رفتن باراک اوباما و آمدن ترامپ تغییری اساسی نخواهد کرد. پل بیتی یکی از همین چهره‌هاست که به گاردین گفت: با وجود تمام مخالفت‌هایی که به‌ویژه زنان به رئیس‌جمهور آمریکا می‌کنند، باید بگویم 48درصد زنان همین کشور به او رأی دادند و 8درصد از آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار هم موافق حضور این مرد در کاخ سفید بودند.

برنده رنگین‌پوست جایزه معتبر بوکر افزود: آمریکای ترامپ برای من همواره پیش از این هم وجود داشته و به همین دلیل به قدرت رسیدن او اصلا غافلگیرم نکرد. با اینکه رئیس‌جمهور پیشین رنگین‌پوست بود اما مسائل مربوط به نژاد و رنگ پوست در آمریکا بسیار کم پیشرفت داشت و مشکلات گذشته همچنان وجود دارد. با وجود استقبال آمریکایی‌ها و همه جهان از به قدرت رسیدن نخستین رئیس‌جمهور سیاهپوست در کاخ سفید، خیلی‌ها در دوره او به جایی رسیدند که تصمیم گرفتند از ترامپ حمایت کنند و این یعنی یک جای کار می‌لنگد.


8704986
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیما گفت: بعد از اینکه حضرت آقا برای عملیات وعده صادق شعر سرودند، شاعران پنج کشور نیز در این زمینه شعر سرودند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) شعبه‌‏ای از حرم سیدالشهدا (ع) است و این فضیلتی بزرگ است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک منتقد گفت: می‌توان «نون‌خ ۵» را از نظر فرهنگی و قومی، بازتاب‌دهنده اتحاد اقوام ایرانی با تمرکز بر دو قوم کرد و بلوچ دانست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسجد مهمترین پایگاه انقلاب اسلامی و پایگاه همه مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کانون خدمت رضوی تهران در جلسه‌ای که ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور مسئولان کانون‌های خدمت رضوی استان تهران برگزار شد، با معرفی دبیر آغاز به کار کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیرخانه جشنواره شعر عربی طوفان القوافی اعلام کرد که برگزیدگان این مسابقه به زودی در یک جشن بزرگ در بصره معرفی و تکریم خواهند شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزارشد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی از شگفتی سفر به پاکستان، سریلانکا و استقبال گروه‌های گوناگون در هر دو کشور از رئیس‌جمهور صحبت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه سینمایی «هفت» با اجرای بهروز افخمی از جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه پخش خود را در شبکه نمایش از سر می‌گیرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدیدترین قسمت از «باغ شادونه» با ورود یک شخصیت جدید پنجشنبه 6 اردیبهشت حوالی ساعت 17:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است