فرهنگی‌هنری 18:07 - 08 آبان 1393
مشهد - ایرنا - برخی مونتاژکاران دیجیتالی در نخستین نمایشگاه ملی رسانه های دیجیتال مشهد، از رسانه ها جلو افتادند بطوریکه حضور کمرنگ رسانه های دیجیتال در نمایشگاه مربوط به آنها کاملا محسوس بود.

به گزارش ایرنا، نمایشگاه ملی رسانه های دیجیتال که برای نخستین بار در مشهد مقدس و در کنار شانزدهمین نمایشگاه بین المللی ناشران کتاب ایران برگزار شد، به نوعی در حاشیه قرار گرفت و حضور رسانه های دیجیتال در آن کمرنگ بود.



این نمایشگاه با اهداف جریان سازی و ایجاد بستر مناسب برای تولید و توسعه محتوای منطبق بر فرهنگ بومی، ملی و اسلامی در حوزه رسانه های دیجیتال، ایجاد جایگاهی معتبر برای عرضه و ارزیابی رسانه های دیجیتال در قالب 60 غرفه برگزار شد اما آنچه به نمایش درآمد با این اهداف فاصله بسیار داشت.



شاید اگر کل سالن 'بهار' نمایشگاه بین المللی مشهد را جستجو می کردید، تنها سه یا چهار غرفه به شبکه های برنامه ساز دیجیتالی و به قولی رسانه های دیجیتالی اختصاص داشت اما باقی آنها شرکتهای مونتاژکاری بودند که محتوا را از اینترنت یا منابع دیگر جمع آوری و در قالب یک بسته نرم افزاری در معرض فروش قرار داده بودند.



به نظر می رسد برگزاری نخستین نمایشگاه رسانه های دیجیتال در کنار نمایشگاه کتاب از این دید که عموم مردم با نوع دیجیتالی منابع اطلاعاتی آشنا شوند یک اقدام خوب به شمار می رود اما از دیدگاه دیگر با توجه به استقبال بسیار مردم از نمایشگاه کتاب و ضرورت معرفی اینگونه رسانه ها، رسانه های دیجیتال در حاشیه قرار می گیرند.



حضور متعدد شرکتهای مونتاژکار مربوط به آموزش برنامه ها یا بازی های رایانه ای بیشتر مراجعه کنندگان به نمایشگاه را به سوی خود جذب می کرد بویژه غرفه هایی که نرم افزارهای مربوط به بازی ها را با قیمت کمتر عرضه می کردند، دانش آموزان را مشغول کرده بود و کمتر توجهی به غرفه های رسانه های دیجیتال می شد.



غلبه حضور مونتاژکاران دیجیتالی بر رسانه های دیجیتالی در این نمایشگاه اهداف برگزاری آن از جمله ایجاد جایگاهی معتبر برای عرضه و ارزیابی رسانه های دیجیتالی را محقق نکرد.



به سراغ یکی از غرفه داران نمایشگاه رسانه های دیجیتال رفتیم که از جمله شبکه های رسانه ای بود که سایت ساز 'پوپج' نامیده می شد.



وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از حضور کمرنگ رسانه های واقعی دیجیتالی در این نمایشگاه انتقاد کرد.



وی که خود را 'علی اکبر کاشانی مقدم' معرفی کرد، گفت: بیشتر شرکتهای نرم افزاری که در نمایشگاه حضور دارند، رسانه های دیجیتال نیستند و فقط کار مونتاژ نرم افزاری انجام می دهند و حاصل دسترنج دیگران را گردآوری کرده و در قالب یک بسته نرم افزاری ارائه می دهند.



وی بیان کرد: شاید مونتاژکاران دیجیتالی در زیرمجموعه رسانه های دیجیتال قرار بگیرند اما جزو رسانه های دیجیتال محسوب نمی شوند زیرا نرم افزارهای دیجیتالی را می توان در هر سوپر مارکت یا فروشگاهی یافت و خریداری کرد.



وی افزود: رسانه های دیجیتال یک محتوا یا محصول را تولید می کنند و در واقع نرم افزاری است که بتوان محتوا را به صورت دیجیتالی نشر داد نه اینکه تولید فرد دیگر را در قالب یک پکیج ارائه کرد.



کاشانی مقدم گفت: بهتر بود از فرصت نمایشگاه برای حضور شرکتهای نرم افزاری مهم کشور بهره گرفته می شد تا این گونه شبکه ها به مردم معرفی شوند.



وی درباره کار شبکه نرم افزاری خود نیز افزود: رسانه ما یک 'سایت ساز' آنلاین است که برای اولین بار در خاورمیانه راه اندازی شده و 'پوپج' نام دارد و در این رسانه بدون داشتن دانش کدنویسی و برنامه نویسی با نقاشی می توان سایت ساخت.



کاشانی مقدم استقبال مردم از این نمایشگاه را مطلوب دانست و اظهار کرد: نمایشگاه کتاب یکی از پربیننده ترین نمایشگاه هاست و از این منظر انتخاب خوبی برای معرفی رسانه های دیجیتال به شمار می رود زیرا این نوع رسانه، نوع دیجیتالی کتاب است.



وی همچنین خواستار حمایت مسوولان از شرکتهای نرم افزاری تازه تاسیس شد و گفت: باید بعد از صدور مجوز برای یک شبکه نرم افزاری، گروهی ملزم به بازبینی آن باشند تا زمینه معرفی شبکه های خوب به خارج از کشور فراهم شده و خروجی مناسبی داشته باشند.



مدیر یکی از رسانه های دیجیتالی خراسان رضوی و صاحب یکی از غرفه ها نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از عدم تبلیغات کافی برای این نمایشگاه انتقاد کرد.



'مهدی افسری' گفت: نمایشگاه رسانه های دیجیتال تبلیغات محدودی داشت و حتی داخل خود نمایشگاه نیز فضای اندکی برای رسانه های نرم افزاری در نظر گرفته شده و تنها سالنی که به این امر اختصاص دادند متعلق به مونتاژکاران نرم افزاری است.



وی بیان کرد: مسوولان برگزاری نمایشگاه در لحظات آخر به رسانه های دیجیتالی اطلاع دادند که می توانند برای حضور در آن ثبت نام کنند که خیلی دیر بود.



وی درباره رسانه دیجیتالی خود گفت: باشگاه وبلاگ نویسان خراسان رضوی هدفش شبکه سازی برای وبلاگ نویس هایی است که می توانند در بخشهای مختلف حضور پررنگ داشته باشند و در این زمینه از متقاضیان حمایت های معنوی و مادی می کند.



یکی دیگر از غرفه داران در این نمایشگاه که ناشر دیجیتال شرکت آموزش زبان انگلیسی از تهران بود نیز به خبرنگار ایرنا گفت: حضور این شرکت در نمایشگاه یکی از اهداف برگزاری آن یعنی توسعه محتوای منطبق بر فرهنگ بومی، ملی و اسلامی را محقق کرده است.



وی که خود را 'حبیب الله خالقی' معرفی کرد، افزود: من که سالها تجربه در زمینه آموزش زبان انگلیسی دارم، روشی ابداع کردم که والدین بدون رفتن به کلاس می توانند با استفاده از نرم افزار در خانه زبان انگلیسی را بیاموزند و از فرزندان خود عقب نمانند.



وی بیان کرد: نرم افزار تولیدی این شرکت کاملا با معیارهای اسلامی و فرهنگی کشور مطابقت دارد و نمایشگاه رسانه های دیجیتال باید به شرکتهایی اختصاص داشته باشد که صفر تا 100 تولید آنها از ظرفیتهای داخل کشور باشد.



خالقی گفت: خیلی از شرکتهایی که کارشان مونتاژ است، از مطالب نویسندگان خارجی بهره می گیرند که در این نمایشگاه ها نیز حضور پررنگ دارند.



وی افزود: نمایشگاه، جای نمایش و معرفی تولیدات شرکتهای دست اندرکار است نه فروشگاه محصولات و کپی تولیدات کشورهای خارجی.



وی اظهار کرد: اکنون خیلی از نرم افزارهایی که در این نمایشگاه در قالب بازی، آموزش مطالب درسی و امثال آن به نمایش گذاشته شده، کپی برداری از تولیدات خارجی است در حالی که رهبر معظم انقلاب به صراحت فرموده اند که محصول خارجی اشاعه دهنده فرهنگ غربی در کشور است.



خبرنگار ایرنا به سراغ یکی دیگر از غرفه داران که به قولی از مونتاژکاران نرم افزاری محسوب می شد، رفت و نحوه گردآوری مطالب را از صاحب غرفه سوال کرد.



'م . ف ' مدیر یک موسسه از تهران گفت: بیشتر نویسندگان کتابهای دیجیتالی این موسسه از کشورهای خارجی هستند.



وی افزود: در این موسسه سعی کردیم از بهترین نویسندگان و صاحب نظران خارجی در حوزه فرقه های مختلف بهره بگیریم.



وی در خصوص ممیزی ها در رسانه های دیجیتال گفت: گرفتن مجوز برای این نرم افزارها هیچ محدودیتی ندارد و براحتی مجوز می دهند زیرا ما مطالبی را انتخاب می کنیم که با ارزشهای نظام و دین زاویه نداشته باشند.



یکی از غرفه های این نمایشگاه به شبکه ملی فرهنگ اختصاص داشت که برخی مسوولان از جمله مسوول فناوری اطلاعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به عنوان یکی از دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه رسانه های دیجیتال در آن حضور یافته بود.



مسوول فناوری اطلاعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در تعریف شبکه ملی فرهنگ به خبرنگار ایرنا گفت: این شبکه یکی از مراکز فرهنگی دیجیتال زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که کار تولید محتوا و تغذیه فکری رسانه های دیجیتال را براساس نیازهای فرهنگی – اجتماعی مطرح شده از سوی وزارتخانه برعهده دارد.



'سید اسماعیل هاشمی' افزود: در این مراکز محتوای نرم افزاری آموزش، اینترنت پاک، گیم نت، کلینکی و امثال آن گردآوری شده تا عموم مردم از آن استفاده کنند.



وی بیان کرد: اکنون 17 مرکز فرهنگی دیجیتال در مشهد و هشت مرکز در شهرستان های تربت حیدریه، تربت جام و گناباد وجود دارد که قرار است مرکز استانی آن راه اندازی شود تا مدیریت همه این مراکز را برعهده گیرد.



وی در باره دلیل حضور کمرنگ مراکز فرهنگی دیجیتال در نمایشگاه رسانه های دیجیتال اظهار کرد: حضور این مراکز در نمایشگاه هزینه دارد که باید مدیران آن متقبل شوند، از سوی دیگر چون برنامه ریزی و ثبت نام برای حضور در نمایشگاه به طور مستقیم توسط وزارتخانه در تهران انجام گرفت حضور این مراکز کمرنگ بود.



وی اظهار امیدواری کرد با راه اندازی مرکز استانی فرهنگی دیجیتال مشکل مربوط به حضور این نوع مراکز، کمبود فضا و تبلیغات موثر برای آن در نمایشگاه های بعدی رفع شود.



وی با بیان اینکه از هم اکنون برنامه ریزی های لازم برای برگزاری دومین نمایشگاه رسانه های دیجیتال در مشهد انجام شده است، افزود: چهار کارگروه در این زمینه تشکیل شده است تا بتوان در بهمن ماه امسال نمایشگاهی در خور رسانه های دیجیتال برگزار کرد.



نخستین نمایشگاه ملی رسانه های دیجیتال خراسان رضوی از دوم تا 9 آبان ماه در محل دائمی برگزاری نمایشگاه های بین المللی مشهد دایر است.



7489 / 664

انتهای پیام /*


5079224
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سینمای ایران در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه میزبان ۵۸۹ هزار مخاطب شد و «تمساح خونی» و «مست عشق» به رقابت پرداختند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی فوتبال ساحلی گفت: زمانی که پنج میلیون نفر برای انتخاب «قهرمان ایران» رای می‌دهند قطعا کار رسانه ملی و عواملی است که برای این مراسم تلاش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیما گفت: بعد از اینکه حضرت آقا برای عملیات وعده صادق شعر سرودند، شاعران پنج کشور نیز در این زمینه شعر سرودند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) شعبه‌‏ای از حرم سیدالشهدا (ع) است و این فضیلتی بزرگ است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک منتقد گفت: می‌توان «نون‌خ ۵» را از نظر فرهنگی و قومی، بازتاب‌دهنده اتحاد اقوام ایرانی با تمرکز بر دو قوم کرد و بلوچ دانست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسجد مهمترین پایگاه انقلاب اسلامی و پایگاه همه مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کانون خدمت رضوی تهران در جلسه‌ای که ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور مسئولان کانون‌های خدمت رضوی استان تهران برگزار شد، با معرفی دبیر آغاز به کار کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیرخانه جشنواره شعر عربی طوفان القوافی اعلام کرد که برگزیدگان این مسابقه به زودی در یک جشن بزرگ در بصره معرفی و تکریم خواهند شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزارشد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی از شگفتی سفر به پاکستان، سریلانکا و استقبال گروه‌های گوناگون در هر دو کشور از رئیس‌جمهور صحبت کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است