سیاسی 18:27 - 08 شهریور 1393

تهران / واحد مرکزی خبر / سیاسی 1393/06/08

رئیس جمهور در ادامه نشست خبری، به پرسش خبرنگار شبکه تلویزیونی تی‌آرتی ترکیه درخصوص روابط میان دو کشور ایران و ترکیه و آینده این روابط پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، وی پرسید: با انتخاب آقای اردوغان به عنوان رئیس جمهور و همچنین آقای داوود اوغلو به عنوان نخست وزیر جدید ترکیه، دوره جدیدی در ترکیه آغاز شده است، آینده روابط ایران و ترکیه را چگونه ارزیابی می کنید و آیا روابط دو کشور تحت تأثیر تحولات منطقه قرار نگرفته است؟

آقای روحانی پاسخ داد: بسیار خوشحالم که آقای اردوغان در انتخابات با رأی بسیار خوب موفق شد.

وی افزود: پس از پیروزی، تلفنی با آقای اردوغان گفتگو کردم و انتخاب وی را تبریک گفتم.

رئیس جمهور اضافه کرد: از انتخاب آقای داوود اوغلو هم خوشحالم شدم و امیدوارم به‌زودی دولت ترکیه تشکیل شود و کار خود را آغاز کند.

وی با تأکید بر اینکه در دوران جدید روابط بهتری با ترکیه خواهیم داشت، گفت: در گذشته آقای اردوغان نخست وزیری بود که مسئولیت اجرایی دولت را هم برعهده داشت و هم‌اکنون هم رئیس جمهوری است که با آراء مستقیم مردم انتخاب شده است.

آقای روحانی خاطرنشان کرد: نخستین بار است که در ترکیه مردم پای صندوق‌های رأی رفتند و مستقیما رئیس جمهور را انتخاب کردند.

وی به ویژگی‌ها و اهمیت این نوع انتخابات اشاره و اضافه کرد: خیلی مهم است که مردم به یک فرد رأی بدهند و فردی حمایت کل ملت را داشته باشد.

رئیس جمهور گفت: البته در مجلس هم نمایندگان رأی را از مردم می گیرند اما آن «حوزه انتخابیه» است، کل ملت نیست.

وی افزود: انتخاباتی که همه ملت پای صندوق های رأی بروند و در نهایت در دور اول یا دوم یک نفر رأی بیاورد این جایگاه خاصی را برای فرد رأی‌آورنده درست می کند که در ترکیه این حالت نبود و امروز آقای اردوغان با آراء مسقیم مردمی انتخاب شده است.

رئیس جمهور گفت: بنابراین آقای اردوغان جایگاه ویژه ای خواهد داشت و تغییراتی نیز در اختیارات رئیس جمهور در قانون ایجاد شده است.

آقای روحانی اضافه کرد: با آقای اردوغان در قبل هم که وی نخست وزیر بود روابط خوبی داشتیم و هم اکنون هم روابط خوبی داریم.

وی تصریح کرد: روابط ما با ترکیه توسعه پیدا خواهد کرد.

رئیس جمهور گفت: توافقاتی که ما با ترکیه داشتیم چه در سفر من به ترکیه و چه در سفر آقای اردوغان به تهران، بیشتر این توافقات به غیر از یک مورد که نهایی نشده اجرایی شده است که در حال نهایی کردن آن یک مورد هستیم.

وی به تأثیر تحولات منطقه بر روابط ایران و ترکیه اشاره و اضافه کرد: ما ممکن است اختلاف دیدگاهی درخصوص سوریه با ترکیه داشته باشیم اما در بقیه مسائل منطقه با ترکیه اختلاف دیدگاه نداریم.

آقای روحانی گفت: درخصوص فلسطین و لبنان هم دیدگاهایمان نزدیک اما درخصوص سوریه نظرها مقداری متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: به هر حال ما دو کشور دوست هستیم که باید کنار هم و فعال باشیم.

رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد با مذاکرات یا با پیشرفت در کل منطقه برخی اختلاف نظرهای جزئی حل شود.

ادامه دارد

صداوتصویردارد

نشست خبری رییس جمهور خبرگزاری ایسنا
نشست خبری رییس جمهوری خبرگزاری ایرنا

4603032
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزارت خارجه ایران اعلام کرد: در چارچوب اجرای قانون مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح تعدادی از نهاد‌ها و اشخاص انگلیس تحریم می‌شوند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور درباره عدم تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی در برخی از بانک‌های دولتی نکاتی را گفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» بوربور گفت: برای تکمیل لیست افراد حاضر شدند و درخواست‌هایی داشتند. با کارشناسی‌هایی که انجام دادیم این لیست ۱۶ نفره را به عنوان فهرست وفاق نهایی کردیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد: اشخاص و نهاد‌های آمریکایی دخیل در اقدامات تروریستی علیه فلسطینیان تحریم می‌شوند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی از بامداد ۱۳ اردیبهشت به مدت یک هفته آغاز شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ممکن است کشور‌های اروپایی و آمریکا نتانیاهو را قربانی کنند تا رژیم صهیونیستی از باتلاقی که در آن گرفتار شده خارج شود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر سابق ایران در لبنان گفت: امروز افکار عمومی به شدت صهیونیست‌ها را تحت فشار قرار داده و بالاخره ناچار به تسلیم هستند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس دوازدهم یکی از موارد مهم در کارآیی و توانمندی خانه ملت است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رسولی گفت: با توجه به اینکه ۱۳ نفر از لیست شورای ائتلاف به دور دوم انتخابات آمدند ظرف ۲۴ ساعت آینده سه نامزد دیگر به لیست شانا اضافه می‌شوند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» روزنامه‌های امروز به سخنان رهبر انقلاب در دیدار با معلمان و فرهنگیان سراسر کشور و درگذشت مسعود اسکویی صدای ماندگار ورزش ایران پرداخته‌اند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است