فرهنگی‌هنری 15:09 - 17 بهمن 1394
عوامل فیلم «بادیگارد» راس ساعت 10 صبح وارد سالن نشست فیلم شدند و نشست خبری این فیلم با حضور آن‌ها برگزار شد.

«بادیگارد»؛ از حضور سروقت عوامل تا طعنه حاتمی‌کیا به منتقدان / چرا برخی از منتقدان مریضند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عکاسان با فراق بال به عکاسی می‌پردازند اما با وجود پایان کارشان هنوز جلسه شروع نشده است و اینبار مشکل از عدم حضور مدیر جلسه حمید باباوند است و از این روی منتقد مهمان عزیزالله حاجی‌مشهدی کار شروع جلسه را برعهده می‌گیرد و مهمان‌ها را به صحنه دعوت می‌کند.

پژمان لشکری‌پور تهیه‌کننده فیلم از جای خالی محمود کلاری می‌گوید و این که برگزاری جشنواره فیلم فجر با بزرگداشت این فیلمبردار در فرانسه همراه شده است.  

عزیزالله حاجی‌مشهدی منتقد فیلم حاضر در جلسه اعلام می‌کند از آن دست منتقدانی است که به ویژگی‌های مثبت فیلم و دلایل اقبال به آن بیشتر از نکات منفی فیلم توجه می‌کند. او اعتقاد دارد که حاتمی‌کیا در فیلم جدید خود از ایده‌ای بکر و تازه استفاده کرده است. از نظر او همکاری محمود کلاری و ابراهیم حاتمی‌کیا پس از 25 سال را یکی از امتیازهای این فیلم است. این منتقد از انتخاب بازیگرانی که همخوانی و همپوشانی دارند و نقش پشت صحنه‌ مریلا زارعی در فیلم نیز یاد می‌کند. زارعی در این پروژه بازیگردان نیز هست.

آیا «بادیگارد» نقطه عطف کارنامه کاری حاتمی‌کیا است؟

این کارگردان با این نظر موافق نیست. از نظر او «بادیگارد» تنها هجدهمین اثر در کارنامه‌ کاری اوست و او در حال طی کردن روال کاری خود است. او حال و هوای جشنواره امسال را با جشنواره سال 65 مقایسه کرد. او که آن‌ها سال‌ها با فیلم «هویت» در جشنواره حاضر بوده، از اینکه همراه دوستانش در گروه روایت فتح در جبهه نیست احساس خوبی نداشته است. اکنون نیز با حضور مستندسازان در سوریه این حال و هوا برای او تکرار شده است.

پرویز پرستویی و مریلا زارعی

پرستویی همکاری دوباره با حاتمی‌کیا را باعث افتخار خود و «بادیگارد» را تجربه‌ خیلی بزرگی می‌داند. مریلا زارعی هم همکاری با این گروه را فرصتی مغتنم دانسته و چهارمین همکاری خود با حاتمی‌کیا را به خاطر مسئولیت پشت‌صحنه خود در فیلم سرشار از تجربیات جدید می‌بیند. او ازی کردن کنار پرستویی و استفاده از تجربه و نگاه سینمایی حاتمی‌کیا را جذاب می‌خواند. زارعی معتقد است حاتمی‌کیا  از آن دست کارگردان‌هایی است که می‌توان از تجربیات آن‌ها بهره زیادی برد.

صحنه‌ خنده‌دار «بادیگارد»

صحنه‌ای که حاج حیدر از چند ناحیه مجروح می‌شود و همسر و فرزندانش قصد باندپیچی زخم‌های او را دارند با خنده‌ تماشاگران در سینما روبه‌رو می‌شود، چرا مگر این صحنه خنده‌دار است؟ پاسخ پرویر پرستویی به این سوال این بود: «من تا به حال سه بار «بادیگارد» را دیدم و احساس کردم که تماشاچی به این صحنه می‌خندد. به نظر من محدودیتی که برای پوشش داشتیم و به قول معروف باید حجابمان را حفظ می‌کردیم سبب‌ساز این موضوع است. هر چند که من خودم به شخصه این صحنه را خیلی دوست داشتم و در زمان ضبط آن حال خوبی داشتم.»

سختی‌کار تولید فیلم

این فیلم در سه ماه و به صورت فشرده فیلمبرداری شده است. حاتمی‌کیا از فشار زیاد کار می‌گوید و زحماتی که محمود کلاری برای درآمدن اکشن صحنه‌ها کشیده است. جدای از زحمت بازیگران مخصوصا پرویز پرستویی که هنوز هم با کوفتگی حاصل از آن دست‌به گریبان است، این کارگردان از مجموعه‌ای می‌گوید که صحنه‌های اکشن را خلق کرده‌اند. کارگردان «بادیگارد» از فیلم‌های آپارتمانی هم می‌گوید که تنبل شده‌اند و کار خود در این فیلم را برخلاف آن‌ها می‌داند.

حاتمی‌کیا از شخصیت اصلی داستان و شکی که در او به وجود آمده به عنوان پی‌رنگ اصلی داستان نام‌ می‌برد، که در کنار آن خرده پی‌رنگ‌هایی مانند بچه‌های نخبه و دانشمندان علمی هم وجود دارند که در طی نوشتن فیلمنامه شکل می‌گیرند. این کارگردان برای تحقیق درباره موضوعات فیلم تا سایت هسته‌ای نطنز هم رفته و با دانشمندان و نخبه‌های هسته‌ای مصاحبه کرده است.

این کارگردان که پرویز پرستویی را سردار می‌داند، می‌گوید پس از مدت‌ها وقتی دوباره با پرستویی همکاری کرده است، قصد داشته که نهایت استفاده را از این موقعیت برای بیان کردن چیزهای مختلف ببرد.

«بادیگارد» نقد دولت تدبیر و امید نیست

در این نشست سوال یک خبرنگار درباره اینکه آیا فیلم «بادیگارد» نقد دولت تدبیر و امید است با پاسخ منفی کارگردان «بادیگارد» همراه شد.

حاتمی‌کیا با اشاره به اینکه در این فیلمی بحثی کلی را مطرح کرده است، گفت : «این فیلم معاصر است و بحث الان را مطرح می‌کند، البته می‌توانستم به این هم فکر کنم که ممکن است چنین تعبیری هم پیش بیاید. ولی فکر می‌کنم این عزیزان این‌قدر ظرفیت دارند که چنین فکری نکنند.»

البته این کارگردان در ادامه گفت که او نقد شخصیت، شخصیت‌ سیاسی و منش سیاسی را مطرح می‌کند و این مسئله برای او امری جدی است که بر آن تاکید دارد ولی این موضوع ربطی به این دولت و آن دولت ندارد و می‌تواند همه را شامل شود.

کارگردان «آژانس شیشه‌ای» در ادامه از دلیل عدم حضور عوامل فیلم بر فرش قرمز گفت که در این باره با هیچ جایی صحبت نکرده است و انتشار مصاحبه دروغین او اقدامی غیرمنصفانه و غیراخلاقی است. او با اشاره به این که کراوات ممکن است برای بعضی حلال و برای بعضی مکروه باشد، حضور بر فرش قرمز را برای خود حرام دانست.

پرویز پرستویی نیز در همین رابطه اول یک خاطره نقل کرد و بع به ماجرای حضور پیدا نکردن روی فرش قرمز پرداخت؛ «من اولین بار روز عروسی‌ام کت و شلوار پوشیدم. آنقدر نامتعادل بودم که یک موتور گازی زیر پایم رفت و زمین خوردم و تمام لباسم پاره شد.» بازیگر برنده سیمرغ بلورین جشنواره گفت که قصد بی‌احترامی ندارد و در این جور موقعیت‌ها احساس راحتی نمی‌کند.

البته پرستویی می‌گوید که اگر دیروز در موقعیت قدم گذاشتن بر فرش قرمز قرار می‌گرفت، شاید به احترام تمام کسانی که این کار را کرده‌اند، او هم دست به چنین کاری می‌زد.

مریلا زارعی و انتخاب بازیگران به خصوص شیلا خداداد

این بازیگر که در این فیلم نقش بازیگردان را نیز برعهده داشته است. انتخاب بازیگران را برآیند گفت‌وشنود بین خودش و کارگردان اثر و در برخی موارد پرویز پرستویی می‌داند. او با اشاره به اینکه شیلا خداداد سه سال از سینما دور بوده است، او را دارای ویژگی‌هایی می‌داند که برای بازی در این نقش مناسب است. زارعی اعتقاد دارد که بازیگر انتخاب می‌شود و گاهی کارگردانان بزرگ درباره حضور و شکل حضور یک بازیگر در فیلم ریسک می‌کنند. او می‌گوید که ابتدا بازیگر دیگری برای بازی در این نقش انتخاب شده بود، اما در نهایت نقش به شیلا خداداد رسیده است.

او درباره پرویز پرستویی هم می‌گوید که هیچ کسی به غیر از این بازیگر نباید این نقش را بازی می‌کرد و حتی به حاتمی‌کیا پیشنهاد کرده که در صورت نبود پرستویی از خیرساختن فیلم بگذرد. به گفته این بازیگر، سرگروه تیم بازیگران در این فیلم پرویز پرستویی بوده است.

حاتمی‌کیا در اواخر نشست خبری از حاجی‌مشهدی منتقد فیلم با خنده پرسید : «کمی از منتقدان بگویید. چرا برخی از همکاران شما اینقدر مریضند؟»

حاجی‌مشهدی البته در پاسخ به حاتمی‌کیا گفت که یک منتقد سالم و غیربیمار باید تعریف و فلسفه نقد را بداند و خود را همراه هنرمند بداند، که اگر این باورها را داشته باشد در کارش بیماری و اعوجاجی وجود نخواهد داشت.

این منتقد درباره شک به سفارشی بودن فیلم نیز گفت که همه فیلم‌ها سفارشی هستند، یا از طرف تهیه‌کننده یا از طرف خود فیلمساز. اما این فیلم سفارش شخص حاتمی‌کیا به خودش است.

۵۷241


7658945
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سینمای ایران در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه میزبان ۵۸۹ هزار مخاطب شد و «تمساح خونی» و «مست عشق» به رقابت پرداختند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی فوتبال ساحلی گفت: زمانی که پنج میلیون نفر برای انتخاب «قهرمان ایران» رای می‌دهند قطعا کار رسانه ملی و عواملی است که برای این مراسم تلاش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیما گفت: بعد از اینکه حضرت آقا برای عملیات وعده صادق شعر سرودند، شاعران پنج کشور نیز در این زمینه شعر سرودند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) شعبه‌‏ای از حرم سیدالشهدا (ع) است و این فضیلتی بزرگ است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک منتقد گفت: می‌توان «نون‌خ ۵» را از نظر فرهنگی و قومی، بازتاب‌دهنده اتحاد اقوام ایرانی با تمرکز بر دو قوم کرد و بلوچ دانست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسجد مهمترین پایگاه انقلاب اسلامی و پایگاه همه مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کانون خدمت رضوی تهران در جلسه‌ای که ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور مسئولان کانون‌های خدمت رضوی استان تهران برگزار شد، با معرفی دبیر آغاز به کار کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیرخانه جشنواره شعر عربی طوفان القوافی اعلام کرد که برگزیدگان این مسابقه به زودی در یک جشن بزرگ در بصره معرفی و تکریم خواهند شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزارشد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی از شگفتی سفر به پاکستان، سریلانکا و استقبال گروه‌های گوناگون در هر دو کشور از رئیس‌جمهور صحبت کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است