فرهنگی‌هنری 16:39 - 23 اسفند 1396
در نشست نقش سواد رسانه‌ای در پیشگیری از جرم مطرح شد
‌نشست تخصصی سواد رسانه‌ای و نقش آن در پیشگیری از وقوع جرم در جهاد دانشگاهی واحد ایلام با مشارکت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری این استان برگزار شد.

سرعت انتشار اخبار کذب در جامعه بیشتر است

به گزارش ایسنا، ‌«یدالله کسائی» معاون اجتماعی دادگستری استان ایلام در این نشست اظهار کرد: همه ما مسؤولیت داریم و نباید نسبت به مسایل اجتماعی بی‌تفاوت باشیم و مدیریت در این زمینه باید دانش‌محور باشد و باید از نخبگان، علما، صاحبان تجربه استفاده کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم و اهمیت رسالت اصحاب رسانه در این زمینه بر کسی پوشیده نیست.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام با اشاره به اینکه یک اقدام اصحاب رسانه ممکن است التهاب‌آفرین و یا آرامش‌بخش باشد، اضافه کرد: ما نباید با جو، جامعه را ملتهب کنیم چرا که کار رسانه اثرگذار است. 

کسایی با تاکید بر اینکه در بحث خبر باید ارزش‌های خبری در نظر گرفته شود، عنوان کرد: اصحاب رسانه باید به این نکته توجه داشته باشند که با رعایت کلیه موازین و قوانین مربوطه اخبار را منتشر کنند و در نظر داشته باشند که نشر اخبار و گزارش‌های آنها نباید تنش‌آفرین باشد.

اشراف بر قوانین و مقررات لازمه کار اصحاب رسانه است 

وی با اشاره به اینکه اشراف بر قوانین و مقررات لازمه کار اصحاب رسانه است، گفت: خبرنگاران باید قوانین مطبوعات، رایانه‌ای، سمعی و بصری و حتی قوانین مجازات اسلامی را بدانند و ما هم در بحث پیشگیری در خدمت عزیزان هستیم و آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهیم. 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام با بیان اینکه امیدواریم در این راستا جلسات مشترکی داشته باشیم تا بیش از پیش با قوانین آشنا شویم، تصریح کرد: ما می‌توانیم از طرح‌های تحقیقاتی، پایان نامه‌های کارشناسی ارشد، رساله‌های دکتری در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی حمایت کنیم.

مطبوعات به رشد بیشتر جامعه کمک کنند

«عمران علی‌محمدی» قائم مقام دادگستری استان ایلام نیز در این نشست با مهم برشمردن موضوع "حقوق رسانه" اظهار کرد: خداوند به قلم سوگند یاد کرده است این مهم نشان از اهمیت این موضوع دارد. 

وی با بیان اینکه یکی از ارکان قوی و خدشه‌ناپذیر در جامعه برای هدایت مردم، اصحاب رسانه و قلم هستند، افزود: بخشی از وظیفه هدایت جامعه را اصحاب رسانه بر عهده دارند؛ چرا که نقش سازنده و هدایتگری این قشر از جامعه کاملا روشن است و اگر در این چارچوب نباشد گمراه‌کننده است. 

قائم مقام دادگستری استان ایلام با اشاره به اینکه خبرنگار علاوه بر اینکه باید عالم باشد باید بر مسایل دیگر از جمله فقه، حقوق، علوم سیاسی، اقتصاد و حتی با مسایل مالی آشنا باشند، اضافه کرد: کسی که در حوزه رسانه کار می‌کند خیلی از علوم را باید در خود جمع کند، هر چند مطبوعات محصول غرب است ولی ما هم در این حوزه وارد شده و فعالیت داریم. 

علی‌محمدی با تاکید بر اینکه اصحاب رسانه باید در انتشار مطالب مراقب نکاتی از جمله اشاعه فحشا، خلاف فرهنگ، ترویج منکرات و ... باشند، گفت: رسالت اصلی مطبوعات حفظ کرامت و ارزش‌های والای انسانی است و باید توجه داشت که هر چیزی که شأن و جایگاه انسان را حفظ می‌کند باید تکریم شود. 

وی با اشاره به اینکه شخصی که می‌خواهد در حوزه رسانه فعالیت داشته باشد باید فردی معنوی باشد، اظهار کرد: ممنوعیت درج مطالب خلاف هنجارها باید مدنظر باشد و ارزش‌های استوار را نباید مورد خدشه قرار داد.

قائم مقام دادگستری استان ایلام ادامه داد: اصحاب رسانه باید بدانند که در حال القای یک تفکر به جامعه هستند و حتما در نظر داشته باشند که این موضوع خلاف قوانین و مقررات و شرع اسلام نباشد و این مهم مستلزم این است که خبرنگار مبانی نظام اسلامی را بداند. 

علی‌محمدی با اشاره به اینکه حدود آزادی مطبوعات این است که مشروع باشند، اضافه کرد: اصحاب رسانه و خبرنگاران باید بدانند که فعالیتشان سلب آزادی است یا نه، آیا اسرار در مطالب ما حفظ می‌شود یا نه و هزاران سوال دیگر؟

سرعت انتشار اخبار کذب در جامعه بیش از سایر اخبار است 

وی با تاکید بر اینکه نشر اکاذیب یکی از مسایلی است که باید خیلی به آن توجه داشت، یادآور شد: سرعت انتشار اخبار کذب در جامعه بیش از سایر اخبار است؛ لذا خبرنگاران و اصحاب رسانه باید با دقت و پیگیری دقیق امور نسبت به نشر اخبار از آنها اقدام کنند. 

قائم مقام دادگستری استان ایلام در ادامه با بیان اینکه جلوگیری از هتک‌ حیثیت افراد از سوی رسانه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: توهین، افترا، اهانت به مقدسات و دین مبین اسلام، شعائر اسلامی، اهانت به رهبر، تهدید، انتشار عکس خلاف عفت عمومی، تشویش اذهان عمومی، ضد امنیت ملی، انتشار نشریه بدون پروانه و ... در قانون لحاظ شده و هر کدام مجازات خاص خود را دارد و اصول ۴، ۸، ۹، ۲۲، ۴۰ و ۷۵ قانون مربوط به اصحاب رسانه است. 

علی‌محمدی به تصویب قانون مطبوعات در ۳۰ فروردین ماه سال ۱۳۷۹ اشاره و عنوان کرد: اصحاب رسانه باید رسالت خود را بر اساس قانون حفظ کنند، فضایل اخلاقی در جامعه باید بالا برود و رسانه‌ها باید در این حوزه عمل کنند، نکته حائز اهمیت در این حوزه این است که رسانه‌ها باید جامعه را قانون‌مدار و ضابطه‌مند کنند. 

وی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها و مطبوعات باید به مردم رشد دهند و در جهت آگاهی‌بخشی به اقشار جامعه حرکت کنند، اظهار کرد: مبارزه با مظاهر تجمل‌گرایی و اسراف و حفظ و تحکیم سیاست نه شرقی و نه غربی در رسانه بسیار حائز اهمیت است. 

سواد رسانه‌ای در ایران از دهه‌ی ۸۰ مطرح شد

«نادر بازیار» کارشناس ارشد جامعه‌شناسی نیز در این نشست اظهار کرد: صنعت ترجمه یکسری مسائل را برای برخی کشورها به همراه دارد که نمونه آن خوانش متفاوت از یک مفهوم در کشور مقصد است، یکی از این موارد داشتن سواد رسانه‌ای است. اینکه اخیرا در کشور ما بر داشتن سواد رسانه‌ای تاکید می‌شود، با در نظرگیری اصل قدرت انتخاب‌گری و سایر پیش شرط‌ها همان معنا و مفهوم کشور محل طرح ابتدایی این نظریه تداعی نمی‌شود.

وی گفت: این نظریه ۵۳ سال پیش یعنی در سال ۱۹۶۵ میلادی درکشور کانادا و توسط مارشال مک‌لوهان طرح شد و به سرعت جوامع اروپایی و پس از هشت سال در اجلاس جهانی سازمان یونسکو به امضای ۱۹ کشور رسید که نشان از اهمیت موضوع دارد. سوادرسانه‌ای در ایران از دهه‌ی ۸۰ در برخی مقالات و کتب دانشگاهی مطرح شد و در این راستا برخی متون ترجمه شد. از سال ۹۱ تا ۹۴ بصورت غیرمستقیم در برخی از کتب مدارس و بصورت مستقیم از سال ۹۵ تحت عنوان تفکر و سوادرسانه‌ای با ماهیت کتابی اختیاری در مدارس مقطع دوم دبیرستان تدریس می‌شود. سواد رسانه‌ای چارچوبی برای بررسی، تحلیل و سرانجام تولید محتوا فراهم می‌آورد. آنچه که در همین ابتدای طرح این مفهوم در کشور ما پررنگ جلوه داده شده است؛ داشتن سوادرسانه‌ای برای استفاده‌ی کمتر از امکانات مجازی و مراقبت در پرهیز از ارتکاب جرائم سایبری است. این جز به حاشیه راندن دیگر شاخصه‌های مهم این حوزه همچون قدرت تجزیه و تحلیل نقادانه و انتخاب صحیح نوع رسانه و از همه مهمتر تولیدات کاربردی و مفید نیست.

رسانه سلف سرویس و سواد رسانه‌ای رژیم غذایی است

این کارشناس ارشد جامعه‌شناسی با بیان اینکه سواد رسانه‌ای یک دانش مبتنی بر مهارت است که در این اشباع رسانه‌ای که فرد هر لحظه در معرض پیام های گوناگون قرار دارد؛ بتوانند بدور از هرگونه انفعال بازخوردهای مناسبی را ارائه دهد، ادامه داد: رسانه‌ها همانند یک سلف سرویس ما را در انتخاب نوع غذا آزاد می‌گذارند، که در این بین سواد رسانه ای همانند یک رژیم غذایی خاص بشقاب غذای ما را بارگذاری می‌کنند که ممکن است متفاوت از عادات غذایی و رژیم مصرفی دیگران باشد.

دسترسی، تجزیه و تحلیل و تولید؛ اضلاع سواد رسانه‌ای

بازیار تاکید کرد: سواد رسانه‌ای همانند یک مثلث دارای اضلاع دسترسی، تجزیه و تحلیل و همچنین تولید است. در زمینه‌ دسترسی مباحث آموزش، پایش و خودکنترلی مطرح می‌شود که جز با کارفرهنگی و آموزش عمومی حاصلی به بار نمی‌آورد. آموزشی مفید است که علاوه بر طرح در نشست‌ها و مجامع به بطن جامعه نیز تزریق گردد. ضمن آموزش افراد در سنین پایه و پایش بخصوص در دوره نوجوانی، یاددهی مهارت‌های خودکنترلی و خودبازداری از اصلی‌ترین اقدامات این حیطه است.

وی گفت: در ضلع دیگر این مثلث بحث تجزیه و تحلیل مطرح می‌شود و از تکنیک‌ها صحبت به میان می‌آید که امر تجزیه و تحلیل را محقق می‌سازند، مثلا آشنایی افراد با لایه های یک پیام است. زمانی که یک پیام مطرح می‌شود ابزارهایی که باعث تشکیل پیام شده‌اند مانند کلمات، آهنگ، موسیقی، رنگ و ... متن پیام را تشکیل می‌دهند. هدف نویسنده، شاعر، نقاش و ... زیرمتن آن پیام، و معنا و مفهومی که آن پیام در فرهنگ، باور و عقاید ما به دنبال دارد؛ فرا متن است، که ممکن است در جوامع مختلف معانی متفاوتی داشته باشد.

سواد رسانه‌ای نیازمند پژوهش‌های جدید است

«امیررضا مهدی پور»، کارشناس ارشد علوم ارتباطات نیز اظهار کرد: سواد رسانه‌ای به معنای بهره‌مندی هوشمندانه از رسانه‌ است و ما از مصرف‌گرایی رسانه‌ای باید خارج شویم و به موضوع بهره‌وری توجه کنیم.

وی گفت: سواد رسانه‌ای کمک می‌کند که ما تجزیه و تحلیل عالمانه از خوراک رسانه‌ها داشته باشیم.

این فعال فرهنگی گفت: در جامعه ما موضوع سواد رسانه‌ای آن گونه که باید مورد بررسی قرار نگرفته است،سواد رسانه‌ای تاثیر مستقیم و غیر مستقیم بر عوامل عاطفی در جامعه دارد، وقتی اتفاق مثبت یا منفی در جامعه می‌افتد، رسانه ها باید ابعاد منفی را مطرح و مدیریت کنند.

رسانه‌ها باید هم امیدبخشی کنند و هم راهکار ارائه دهند

مهدی‌پور تصریح کرد: رسانه‌ها باید هم امیدبخشی کنند و هم راهکار ارائه دهند، امروزه رسانه‌ها مسئول قدرت نمایی و پویا نمایی در جامعه هستند، سرمایه‌داران پشت سر رسانه‌ها هستند و در تولید محتوای این رسانه‌ها نقشی اساسی دارند.

مهدی‌پور تصریح کرد: سواد رسانه‌ای موجب تحکیم خانواده‌ها می‌شود و کم نبودند خانواده‌هایی که به دلیل مشکلاتی که در فضای مجازی برای آنها بوجود آمده است از هم پاشیده شده‌اند.

سواد رسانه‌ای آمیزه‌ای از تکنیک‌ها است

وی با بیان اینکه سواد رسانه‌ای آمیزه‌ای از تکنیک‌ها و بهره‌وری از رسانه‌ها است، ادامه داد: جایگاه آموزش در این زمینه بر کسی پوشیده نیست و سواد رسانه‌ای نیازمند پژوهش‌های جدید است و باید در این رابطه با واقع ‌گرایی عمل کرد. تقویت رسانه‌ها نقش مهمی در توسعه فرهنگی، اجتماعی و مذهبی و کارکردهای اجتماعی دارند.

این کارشناس‌ ارشد ارتباطات با تاکید بر اینکه جامعه ما سواد ابزاری برای کار با رسانه‌ها را دارد اما در زمینه سواد رسانه‌ای مشکل داریم، تاکید کرد: لازم است چنین کارگاه‌هایی برای خانواده داشته باشیم.

ادبیات افراد بر اساس منافع درون سازمانی صورت‌بندی شده است

«شهریار حیدری فر»، پیشکسوت رسانه‌ای و مدیر خبرگزاری ایرنا در استان ایلام، اظهار کرد: سوال مهم و کاربردی اینجاست که سواد رسانه‌ای در حوزه کار خبرگزاری یا روزنامه‌نگاری یعنی چه؟

وی ادامه داد: من به عنوان خبرنگار وقتی در جلسه‌ای حاضر می‌شوم کاملا آن را می‌نویسم و بسان یک آیینه در اختیار مخاطب قرار می‌دهم.اما باز با مدرنیزه‌تر شدن تعریف رسانه این روش هم متفاوت شد.خبر سازنده واقعیت است، اصلا مهم نیست در جلسه‌ای که من حضور پیدا کردم چه می‌گذرد. مهم این است که خبرنگار چه خبری از آن می‌دهد به همین دلیل از یک رویداد ثابت رسانه‌های مختلف هر کدام یک خبر می‌دهند.

وی تصریح کرد: در تعریف سنتی خبر عوامل درون سازمانی و برون سازمانی همه‌ی کار هستند، بر این اساس خبر دروازه‌بانی می‌شود، هیچ محصول خبری قابل اعتماد نیست، بلکه حقیقت هر خبری به زعم رسانه‌های مختلف، متفاوت است. پس در حوزه رسانه دست کم فعالان سیاسی و اجتماعی باید این نکته را یاد بگیرند که ادبیات افراد بر اساس منافع درون سازمانی صورت‌بندی شده است.

این پیشکسوت مطبوعاتی هدف از این کار را اقناع و دستکاری افکار عمومی دانست و تصریح کرد: بحث دیگر تابع مهارت‌هایی در حوزه رسانه بر اساس تاکتیک‌های جدید است و در هر کارگاه فرضی کاربر رسانه باید بداند این خبر بر اساس چه تاکتیکی به او ارائه شده که مستلزم شناخت تکنیک‌ها است. اگر اینجور باشد می‌توانیم امیدوار باشیم که از طریق خبر، ذهن به سمت یک اغتشاش یا نفی یا اثبات پیش نرود.

از تأخر فرهنگی رنج می‌بریم

«علی حیدربیگی» معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد استان اظهار کرد: در ایران در همه‌ی زمینه‌ها و از جمله رسانه و سواد رسانه‌ای با تأخر فرهنگی مواجه‌ایم.

وی با بیان اینکه بر اساس تحقیقی که در آذر ۱۳۹۴ مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران انجام شد حدود ۶۰ درصد مردم در فضای مجازی دنبال طنز می‌گردند، گفت: دنیای مجازی، بحران هویت، تهی شدن کاربر از خود واقعیت، افزایش میزان جرائم از مشکلات امروز است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد استان ایلام ادامه داد: اینکه چگونه با دنیای مجازی شده زندگی کنیم مستلزم حرکت به سمت سواد رسانه‌ای است و فرد باید این مهارت را داشته باشد که خوراکش را انتخاب کند و وقت آن گذشته که در تعاریف بمانیم باید به سمت مباحث کاربردی حرکت کنیم و مهارت‌ها را به دست بیاوریم.

حیدربیگی با بیان اینکه در کشور مهارت‌های زندگی را آموزش نداده‌ایم و دانش‌آموز و دانشجوی ما با خیلی از مباحث آشنایی ندارند ابراز امیدواری کرد با برگزاری چنین دوره‌هایی شاهد ارتقای سواد در عرصه‌های گوناگون باشیم.

انتهای پیام

9714795
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سینمای ایران در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه میزبان ۵۸۹ هزار مخاطب شد و «تمساح خونی» و «مست عشق» به رقابت پرداختند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی فوتبال ساحلی گفت: زمانی که پنج میلیون نفر برای انتخاب «قهرمان ایران» رای می‌دهند قطعا کار رسانه ملی و عواملی است که برای این مراسم تلاش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیما گفت: بعد از اینکه حضرت آقا برای عملیات وعده صادق شعر سرودند، شاعران پنج کشور نیز در این زمینه شعر سرودند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) شعبه‌‏ای از حرم سیدالشهدا (ع) است و این فضیلتی بزرگ است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک منتقد گفت: می‌توان «نون‌خ ۵» را از نظر فرهنگی و قومی، بازتاب‌دهنده اتحاد اقوام ایرانی با تمرکز بر دو قوم کرد و بلوچ دانست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسجد مهمترین پایگاه انقلاب اسلامی و پایگاه همه مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کانون خدمت رضوی تهران در جلسه‌ای که ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور مسئولان کانون‌های خدمت رضوی استان تهران برگزار شد، با معرفی دبیر آغاز به کار کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیرخانه جشنواره شعر عربی طوفان القوافی اعلام کرد که برگزیدگان این مسابقه به زودی در یک جشن بزرگ در بصره معرفی و تکریم خواهند شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزارشد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی از شگفتی سفر به پاکستان، سریلانکا و استقبال گروه‌های گوناگون در هر دو کشور از رئیس‌جمهور صحبت کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است