فرهنگی‌هنری 16:53 - 03 آذر 1393
قزوین - ایرنا- مشاور فرهنگی استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین از ثبت سه اثر طبیعی استان شامل سه درخت کهنسال در فهرست آثار طبیعی کشور خبر داد.

'محمدعلی حضرتی ها' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سومین جلسه کمیته ثبت و حریم میراث طبیعی که در تهران برگزار شد، 9 اثر طبیعی از سراسر کشور معرفی شدند که از بین آنها سه اثر طبیعی استان قزوین پس از معرفی و بررسی در فهرست آثار طبیعی به ثبت رسید.



وی اظهارکرد: سه اثر طبیعی قزوین شامل چنار کهنسال شهر سیردان در بخش طارم سفلی، ارس کهنسال روستای لطر واقع در الموت غربی و دو درخت گردوی کهنسال روستای زوار دشت در الموت شرقی بودند که توانستیم این منابع ارزشمند طبیعی را در فهرست آثار ملی کشور به ثبت برسانیم.



مشاور فرهنگی استاندار با تاکید بر ارزش بالای ژنتیکی این آثار یادآور شد: با ثبت این آثار منحصر بفرد طبیعی، نهادهای مسوول استان می توانند ضمن پاسداری از این گونه های خاص، به تولید و افزایش آنها در مناطق مختلف اقدام کرده و از ارزش بالای ژنتیکی آنها در ایجاد فضاهای سبز استان بهره مند شویم.



حضرتی ها در ادامه یادآور شد: درخت چنار کهنسال شهر سیردان در بخش طارم سفلی با قدمت تخمینی 550سال در کنار باغات این شهر قرار دارد و متولی آن شهرداری سیردان است و درخت ارس کهنسال روستای لطر واقع در الموت غربی با قدمتی بالغ بر 900 سال از دیگر آثار طبیعی ثبت شده در این فهرست است که در شمال روستای لطر قرار گرفته و از نظر اهالی بسیار مقدس بوده و مراسم مذهبی به ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی در کنار این درخت برپا می گردد که در آداب، رسوم و فرهنگ اهالی روستا نقش تاثیرگذار و مهمی دارد.



حضرتی ها سومین اثر ثبتی را دو درخت کهنسال گردو در روستای زواردشت از بخش الموت شرقی عنوان و کرد و گفت: این درختان کهنسال که قدمتی بالغ بر 600 و 700 سال دارند در روستای زواردشت بخش الموت شرقی و در کنار جاده ارتباطی زواردشت به اوان در فاصله ای کمتر از 50 متر نسبت به یکدیگر واقع شده اند که مهمترین ویژگی این درختان قدرت ژنتیکی بالا، عمر طولانی و تحمل شرایط مختلف رویش است.



وی خاطرنشان کرد: استان قزوین به لحاظ موقعیت جغرافیایی از اقلیم و آب و هوای متنوعی برخوردار بوده و در حوزه گردشگری طبیعی نیز دارای ظرفیت بسیار غنی است که با ثبت آنها در فهرست آثار طبیعی کشور می توانیم این مواریث بین نسلی را حفظ کنیم.



حضرتی ها در پایان با اشاره به نقش طبیعت در جذب توریست و ضرورت تقویت این صنعت تصریح کرد: میراث طبیعی بخشی از میراث جهانی و در برگیرنده جلوه های منحصر به فرد است که با شناسایی و ثبت گونه های کمیاب و کهنسال در فهرست آثار طبیعی کشور، می توان از قابلیت گردشگری آن برای بازدید و معرفی به علاقه مندان استفاده کرد.



7389/ 614

انتهای پیام /*


5261143
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ای با حضور کارگردان و بازیگران سریال «رستگاری»، از عوامل این مجموعه تلویزیونی تقدیر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سینمای ایران در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه میزبان ۵۸۹ هزار مخاطب شد و «تمساح خونی» و «مست عشق» به رقابت پرداختند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی فوتبال ساحلی گفت: زمانی که پنج میلیون نفر برای انتخاب «قهرمان ایران» رای می‌دهند قطعا کار رسانه ملی و عواملی است که برای این مراسم تلاش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیما گفت: بعد از اینکه حضرت آقا برای عملیات وعده صادق شعر سرودند، شاعران پنج کشور نیز در این زمینه شعر سرودند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) شعبه‌‏ای از حرم سیدالشهدا (ع) است و این فضیلتی بزرگ است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک منتقد گفت: می‌توان «نون‌خ ۵» را از نظر فرهنگی و قومی، بازتاب‌دهنده اتحاد اقوام ایرانی با تمرکز بر دو قوم کرد و بلوچ دانست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسجد مهمترین پایگاه انقلاب اسلامی و پایگاه همه مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کانون خدمت رضوی تهران در جلسه‌ای که ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور مسئولان کانون‌های خدمت رضوی استان تهران برگزار شد، با معرفی دبیر آغاز به کار کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیرخانه جشنواره شعر عربی طوفان القوافی اعلام کرد که برگزیدگان این مسابقه به زودی در یک جشن بزرگ در بصره معرفی و تکریم خواهند شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزارشد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است