فرهنگی‌هنری 10:16 - 08 مرداد 1394
پاسخ پزشکان به سوالات شما
مردی 28 ساله هستم و همیشه احساس می‌کنم همسرم به من دروغ می‏گوید...



مجله سیب سبز:



آیا همسرم به من خیانت می‌کند؟



مردی 28 ساله هستم و   شک بی‌مورد به همسرم دارم و همیشه احساس می‌کنم به من دروغ می‏گوید. چه کار باید انجام دهم تا این احساس از بین برود؟



محمود هندی‌پور، روانشناس:



دوست خوبم در ابتدا باید بگویم همین که خود اذعان دارید شک بی‌مورد دارید و فقط احساس می‌کنید به شما دروغ می‌گوید نشان از این دارد که با واقعیت زندگی می‌کنید و صرفا با باورهای خویش به زندگی نمی‌پردازید.



اما پاسخ اینکه چه کار کنید تا از بین برود در مجال این بخش نمی‌گنجد، فقط می‌توان به این نکته اشاره کرد که احتمال اینکه شما ترس از دست دادن داشته باشید و این مورد به شکل شک و عدم باور طرف مقابل خودش را نشان دهد، وجود دارد. احتمالات دیگری نیز مطرح است که طی جلسات درمانی می‌توان به وجود یا عدم آنها پی برد. وقت را از دست ندهید و برای رفع این مشکل به یک روانشناس مراجعه کنید؛ حتما موفق می‌شوید.




فیبروم باعث سقط جنین می‏شود یا خیر؟!



قبل از حاملگی در سونوگرافی از وضعیت رحم یک فیبروم ساب سروز با قطر 7/ 20 میلی‌متر دیده شد و در سونوگرافی بعد از حاملگی و البته بعد از سقط (در هفت هفتگی به علت نداشتن ضربان قلب) اندازه فیبروم ساب سروز به 22 م م افزایش یافته بود. آیا این فیبروم می‏تواند باعث مرگ جنین شده باشد؟ برای بارداری بعدی نیاز به درمان دارد؟



دکتر شیرین قاضی‌زاده احسایی، متخصص زنان و زایمان، فوق‌تخصص پریناتولوژی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران:



آیا همسرم به من خیانت می‌کند؟



فیبروم‌ها تقریبا همیشه خوش‌خیم (غیرسرطانی) هستند. ممکن است در فردی فقط یک فیبروم وجود داشته باشد و در فردی دیگر تعداد زیادی فیبروم تشکیل شده باشد. فیبروم‌ها ممکن است به کوچکی یک دانه و به بزرگی یک گریپ فروت باشند؛ البته در موارد نادر فیبروم‌ها بسیار بزرگ‌تر نیز می‌شوند. پزشکان فیبروم‌ها را بسته به محل رشد آنها دسته‌بندی می‌کنند. نوعی از فیبروم هست که داخل عضله رحم (اینترامورال) به وجود می‌آید و نوع دیگری از فیبروم هم به صورت توده‌ای برجسته در خارج رحم به وجود می‏آید که به آن «ساب سروز» گفته می‌شود.



نوع سوم فیبروم نیز داخل حفره رحم به وجود می‌آید که «زیرمخاطی» نامیده می‌شود. از بین این فیبروم‌ها فیبروم زیر مخاطی می‌تواند جلوی رشد جنین را بگیرد؛ به همین خاطر توصیه می‌شود قبل از بارداری این فیبروم برداشته شود که اصولا با روش هیستروسکوپی آن را برمی‌دارند. اما در مورد دو گروه دیگر باید گفت معمولا تاثیری روی باروری نداشته و باعث سقط جنین نمی‏شوند. تنها احتمالی که در دو نوع دیگر فیبروم‌ها وجود دارد بزرگ شدن آنها در حین بارداری است، با این حال باز هم اختلالی ایجاد نمی‌کنند.



جراحی فیبروم پرعارضه است؛ به همین خاطر توصیه می‏شود حتی‌الامکان این جراحی صورت نگیرد اما اگر شرایط به گونه دیگری باشد و پزشک متخصص توصیه به برداشتن فیبروم کند باید این کار انجام شود. همچنین جایی که فیبروم قرار دارد می‏تواند باعث ناباروری شود که معمولا این مشکل کمتر رخ می‌دهد. در مورد سوال شما خواننده عزیز باید بگویم در افرادی که سالم هستند و فیبروم ندارند هم 15 تا 20 درصد احتمال سقط  وجود دارد. به همین خاطر توصیه می‏شود قبل از اقدام به بارداری دوباره معاینات لازم انجام شود و مولتی ویتامین و اسیدفولیک هم مصرف شود.




آیا امکان دارد ساک حاملگی ناپدید شود؟!



یک دوره عادت ماهانه‌ام عقب افتاد به همین دلیل آزمایش خون دادم که جواب منفی بود. به دکتر زنان مراجعه کردم، سونوگرافی داخل رحم انجام داد. در سونوگرافی مشخص شد که یک ساک حاملگی پنج هفته‌ای دارم. دو هفته بعد مجدد به دکتر مراجعه کردم که در سونوگرافی شکم و رحم هیچ اثری از ساک حاملگی نبود. به پزشک، سونوگرافی قبل را نشان دادم، گفتند حتما جذب شده است. آیا چنین چیزی امکان دارد؟ پس چرا هیچ خونریزی‌ای نداشتم؟



دکتر فاطمه رحیمی‌شعرباف، متخصص زنان و زایمان، فوق‌تخصص پریناتولوژی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران:



خواننده عزیز باید بگویم بله، احتمال جذب ساک وجود دارد. در برخی از موارد این ساک‌ها  جذب یا دفع می‌شوند و گاهی اوقات دفع چنان ظریف انجام می‌شود که با خونریزی کمی همراه است که فرد ممکن است متوجه آن نشود اما در مورد شرایط شما باید بگویم چون تست خون منفی بوده احتمال دارد سونوگرافی اولیه اشتباه بوده و خطای دید باعث شده پزشک فکر کند ساک حاملگی وجود دارد؛ در صورتی که با توجه به شرایط ذکر شده احتمال نبودنش بیشتر است.




چه زمانی عمل دیسک کمر الزامی است؟



فردی هستم که مدت‏هاست با مشکل دیسک کمر دست و پنجه نرم می‏کنم اما نمی‌دانم جراحی می‏تواند تاثیری در بهبود  این مشکل داشته باشد یا خیر؟! سوال من از شما این است که چه مواقعی نیاز است دیسک کمر را جراحی کنیم؟   



دکتر فتانه اکبری، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی:



از نظر علمی مشخص شده است در دو مورد، افراد نیاز دارند دیسک‏شان را جراحی کنند. اگر دیسک روی رشته عصبی کمر فشار وارد کند و باعث ضعف پیشرونده عضلات در پاها شود، فرد باید جراحی شود. منظور از ضعف پیشرونده عضلات پاها این است که فرد به مرور زمان دیگر قادر به راه رفتن نیست یا در راه رفتن دچار اختلال شده است.



آیا همسرم به من خیانت می‌کند؟



 همچنین زمانی که افراد به دلیل وجود دیسک کمر دچار مشکل در کنترل ادرار یا مدفوع خود شوند؛ البته به شرط آنکه منشا این مشکل وجود دیسک باشد نه بیماری دیگر؛ از طرفی اگر دیسک، درد شدید و طاقت‌فرسایی برای فرد به وجود آورد، به حدی که بیمار ناتوان و زمین گیر شود، باید عمل جراحی صورت گیرد.

فراموش نشود که در این مورد تمام روش‌های غیر جراحی از جمله دارودرمانی، فیزیوتراپی، ورزش، استراحت و. . . باید امتحان شود و اگر فرد بیمار نتیجه نگرفت سپس عمل جراحی را انجام داد.




درمان پیری چشم چیست؟



فردی 48ساله هستم که چندین سال است دچار پیرچشمی شده‌ام. به پزشکان زیادی در شهر کرمانشاه و تهران مراجعه کرده‏ام ولی نتیجه‏ای نگرفته‏ام. پزشکان معتقدند باید فقط از عینک استفاده کنم اما به دنبال راه‌حلی به جز عینک هستم. خواهشمندم راهنمایی‏ام کنید.



دکتر مهدی خانلری چشم‌پزشک:



راه‌های مختلفی از قبیل:  کمرا، عمل لیزیک، بروش منو ویژن، عمل پرلکس یعنی کار‌گذاری لنز‌های چند کانونی همراه با برداشتن لنز چشم بیمار یا موارد دیگری از این قبیل همگی از جمله انتخاب‌های ممکن هستند که همه آنها بستگی به معاینه دارد. همچنین تشخیص درمان درست بستگی به این دارد که آیا شما در نهایت شرایط لازم برای اینکه بتوانید کاندیدای یکی از این اعمال قرار بگیرید هستید یا خیر. به همین خاطر توصیه می‏شود به یک متخصص مجرب مراجعه کنید تا بعد از انجام معاینات لازم، پزشک بهترین راه درمانی را به شما پیشنهاد دهد.



آیا لیزر یگ«yag » با جراحی لازیک فرق دارد؟  در چه مواردی استفاده می‌شود؟



لیزر یگ یا لیزر یاقوت بیشتر برای رفع کدورت‏های ایجاد شده بعد از عمل آب مروارید یا جهت باز کردن مجرایی برای جلوگیری از بسته شدن ناگهانی زاویه چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لیزر کاملا متفاوت با لیزر اگزایمر یا همان لازک و لیزیک بوده و نقشی در رفع عیوب انکساری و برداشتن عینک ندارد.




لوزه بزرگ نشانه بیماری خاصی است؟



بزرگ بودن لوزه‌ها تا چه سنی طبیعی است؟ آیا راهی برای کوچک کردن لوزه‌ها زیر سن 4سالگی وجود دارد؟ آیارژیم غذایی خاصی می‏تواند به کوچک شدن لوزه کودکم کمک کند؟



دکتر اصغر مکارم، متخصص گوش و حلق و بینی و استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی:



این مساله ربطی به سن ندارد. لوزه بزرگ مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ مگر اینکه با علائمی همراه باشد. از جمله این علائم خروپف، گلودرد، تنفس از دهان، گوش درد و. . . است؛ در این صورت بعد از تشخیص پزشک باید عمل جراحی انجام شود. از طرفی همیشه بزرگی لوزه نشانه بیماری یا مشکل نیست زیرا افرادی هستند که لوزه‏شان کوچک است و سن بالایی هم دارند اما ممکن است به دلایلی دچار مشکل در ناحیه لوزه بشوند.



همچنین رژیم غذایی تاثیری در کاهش اندازه لوزه ندارد اما حساسیت فصلی ممکن است بزرگی آن را تشدید کند.




چرا به ریفلاکس معده  مبتلا شده ام ؟



مردی 34 ساله هستم که 3 سال است دچار ریفلاکس معده شده‏ام. باید چکار کنم؟



آیا همسرم به من خیانت می‌کند؟



دکتر مژگان فروتن، فوق‌تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:



یکی از مهم‌ترین علل ریفلاکس، اسید معده است اما بقیه مواد مثل صفرا یا سایر ترشحات معده هم ممکن است ریفلاکس ایجاد کنند. افزایش حساسیت مری نسبت به اسیدکه معمولا در زمینه‌های استرسی ایجاد می‌شود هم می‌تواند از علل ریفلاکس مقاوم به درمان باشد.




آیا با وجود کیست استخوانی باید نگران باشیم؟



خیلی اتفاقی متوجه شدم در استخوان بازوی دست راستم یک کیست استخوانی وجود دارد که با توجه به عکس‏های رادیولوژی وام آر‌آی اندازه آن بزرگ است. می‏خواستم بدانم روش‌های درمانی برای رفع این مشکل چگونه است؟ یک سوال دیگر، دکتری در گرگان من را معاینه کرد و گفت فعلآ نیازی به عمل ندارم ولی من شنیده‏ام باید پاتولوژی انجام دهم. می‏خواستم در این مورد اطلاعاتی به دست آورم.



دکتر حسین فائزی‌پور، متخصص ارتوپدی، فوق تخصص جراحی زانو و جراحی تومور و استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران:



کیست‌های استخوانی، یافته‌هایی تصادفی (Accidental Finding) هستند. فرض کنید فردی سرما خورده است و یک عکس از ریه‌اش می‏گیریم تا ببینیم عفونتی در ریه دارد یا خیر و چون بازوهایش هم در عکس کنار ریه‌اش می‌افتند خیلی اتفاقی متوجه می‌شویم یک کیست در بازویش وجود دارد که بیمار از بدو کودکی آن را داشته و تاکنون هیچ مشکلی برایش ایجاد نکرده است. به چنین چیزی یافته تصادفی می‏گوییم؛ همانطور که شما نیز این کیست را تصادفی یافته‏اید. شما باید تحت نظر باشید. اگر این کیست روز به روز بزرگ‌تر و دردناک‌تر شود و شما را اذیت کند می‏توانیم از آن نمونه‌برداری کنیم. 



اما شکل بعضی از کیست‌ها در استخوان معمولا به گونه‌ای است که به اصطلاح رادیولوژیست‌ها می‌گوید«به من دست نزن، من برای بیمار مشکلی ایجاد نمی‌کنم.» در این زمینه پزشکانی هستند که تخصص ویژه دارند و دوره این کیست‌ها  می‌گوید را گذرانده‌اند. اگر پزشک شما گفته است که نیاز به جراحی ندارید، می‏دانسته که وضعیت چگونه است. معمولا به این بیماران توصیه می‌شود 6 ماه بعد نیز عکس بگیرند تا ببینیم آیا کیست تغییری کرده است یا خیر. اگر تغییری نکرده باشد مشکلی برای بیمار ایجاد نمی‌کند.




چه خوراکی‏هایی می‏توانند جایگزین شیرخشک شوند؟



دختری 7 ماهه دارم که فقط در خواب شیر می‏خورد. همچنین او از شیر من تغذیه نمی‌کند بلکه شیر خشک می‌خورد. من باید چه کار کنم تا فرزندم دچار کمبود مواد مغذی نشود ؟!



دکتر اکبر کوشانفر، متخصص اطفال و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:



با توجه به سن کودک‌تان باید بگویم که او هنوز نیاز به تغذیه صحیح و شیر مادر دارد اما همان طور که گفتید به دلایلی به جای شیر مادر از شیرخشک استفاده می‌کند. همچنین توصیه می‏کنم با توجه به عادتی که کودک شما دارد بهتر است در طول روز او را مجبور به خوردن شیر نکنید و از زور و اجبار بپرهیزید. همچنین برای ترغیب کردن او بهتر است از شیر خشک خوشمزه استفاده کنید. علاوه بر شیرخشک در 7 ماهگی می‏توانید از سرلاک هم استفاده کنید. سرلاک ارزش غذایی‏اش مثل شیرخشک است و اگر کودک شما تمایل به خوردن سرلاک را داشت باید روزی 2 الی 3 بار به اندازه 4 الی 6 قاشق به او سرلاک بدهید. دادن شیر نباید قطع شود زیرا همان طور که گفتم کودک در این دوران نیاز به تغذیه صحیح دارد.



آیا همسرم به من خیانت می‌کند؟



برای دادن شیرخشک بهتر است سرپستانک به اندازه‌ای باشد که در دهان کودک جا شود و حفره‌های پستانک کمی درشت باشند تا شیر راحت‌تر از شیشه خارج شود. همچنین باید قطره مولتی ویتامین و آهن هم داده شود. نکته دیگر غذای تکمیلی است؛ غذای تکمیلی را می‏توانید زودتر برای این کودک شروع کنید. همچنین آبمیوه تازه و طبیعی فراموش نشود. با توجه به اینکه کودک شما شیرخشک کمتری در روز می‏نوشد با رعایت این نکات دیگر او دچار مشکل تغذیه‌ای نمی‌شود. همچنین بهتر است قد و وزن فرزندتان کنترل شود تا مشخص شود نسبت به زمان تولدش قد و وزن طبیعی دارد.




آیا درد دست به کم‌خونی مربوط می‏شود؟



مدتی است دچار درد در ناحیه دست چپم شده‌ام. به دکتر مراجعه کردم که برایم آزمایش نوشت و در آزمایش کم‌خونی تشخیص داده شد؛ به همین دلیل دارو می‌خورم اما جوابی نگرفته‏ام. باید چکار کنم؟



دکتر سیدمحسن رضوی، فوق‌تخصص بیماری‌های خون و سرطان و استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران:



اگر مشکل‏تان کم‌خونی بوده باید دوباره آزمایش بدهید و جواب آن را با آزمایش اول مقایسه کنید. اگر کم‌خونی‌تان رفع نشده باشد باید به پزشک مراجعه کنید. اگر هم کم‌خونی‌تان رفع شده است، دیگر این درد ربطی به کم‌خونی ندارد و باید نزد روماتولوژیست بروید.




چی بخوریم یا نخوریم تا سنگ کلیه سراغ‌مان نیاید!؟



بیماران سنگ ساز چه نکاتی را باید در رژیم غذایی خود رعایت کنند تا کمتر دچار آن بشوند؟ آیا داروهایی وجود دارند که سنگ کلیه را حل کنند؟



دکتر ناهیدحمزه‌ای اصفهانی اورولوژیست، جراح کلیه و مجاری ادراری:



سنگ کلیه یا شن کلیه در واقع رسوب مواد دفع شده از کلیه‌هاست که نمی‌توانند به درستی خارج شوند. همواره مقداری از این مواد به هم می‌چسبند و تشکیل کریستال می‌دهند. مشکل زمانی آغاز می‌شود که این کریستال‏های بسیار ریز به هم می‌چسبند و تشکیل توده سفتی می‌دهند که سنگ کلیه نامیده می‏شود. برای درمان این مشکل انواع مختلف دارو وجود دارد که برای تجویز ابتدا باید نوع سنگ تشخیص داده شود. همچنین با آزمایش متابولیک خون می‌توان تشخیص داد چه موادی بیش‏از حد در بدن وجود دارد که باعث ایجاد سنگ کلیه می‏شود.



مهم‌ترین نکته، مصرف زیاد مایعات است. همچنین باید مصرف پروتئین را کمتر کنند. مصرف نمک و غذاهای شور نیز باید کمتر شود. مواردی که ذکر شد توصیه‌هایی کلی هستند و توصیه‌های بیشتر بر اساس جنس سنگ و همچنین آزمایش‏های بیمار امکان‌پذیر است. در مورد داروی حل کننده سنگ کلیه باید بگویم آب بهترین داروست؛ البته داروهای دیگری هم هستند اما نوشیدن سه لیتر آب در روز مانع ایجاد سنگ کلیه می‏شود زیرا نوشیدن آب دفعات ادرار را بیشتر می‌کند؛ به همین دلیل ضایعات از بدن سریع‌تر خارج می‏شوند.


6834469
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سینمای ایران در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه میزبان ۵۸۹ هزار مخاطب شد و «تمساح خونی» و «مست عشق» به رقابت پرداختند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی فوتبال ساحلی گفت: زمانی که پنج میلیون نفر برای انتخاب «قهرمان ایران» رای می‌دهند قطعا کار رسانه ملی و عواملی است که برای این مراسم تلاش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیما گفت: بعد از اینکه حضرت آقا برای عملیات وعده صادق شعر سرودند، شاعران پنج کشور نیز در این زمینه شعر سرودند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) شعبه‌‏ای از حرم سیدالشهدا (ع) است و این فضیلتی بزرگ است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک منتقد گفت: می‌توان «نون‌خ ۵» را از نظر فرهنگی و قومی، بازتاب‌دهنده اتحاد اقوام ایرانی با تمرکز بر دو قوم کرد و بلوچ دانست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسجد مهمترین پایگاه انقلاب اسلامی و پایگاه همه مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کانون خدمت رضوی تهران در جلسه‌ای که ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور مسئولان کانون‌های خدمت رضوی استان تهران برگزار شد، با معرفی دبیر آغاز به کار کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیرخانه جشنواره شعر عربی طوفان القوافی اعلام کرد که برگزیدگان این مسابقه به زودی در یک جشن بزرگ در بصره معرفی و تکریم خواهند شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزارشد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی از شگفتی سفر به پاکستان، سریلانکا و استقبال گروه‌های گوناگون در هر دو کشور از رئیس‌جمهور صحبت کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است