فرهنگی‌هنری 13:40 - 01 فروردین 1398

تجربه «جنایت و مکافات» در تعطیلات/ من هم راسکلنیکف هستم

به گزارش خبرنگار مهر، ایام تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی است که به دیدن تئاترهای روی صحنه بنشینند. از آنجا که در سال‌های اخیر از نیمه دوم تعطیلات، نمایش‌های مختلفی اجراهای خود را آغاز و یا از سر می‌گیرند این امکان وجود دارد که شهروندان تهرانی و یا مهمانان نوروزی که به پایتخت آمده‌اند به دیدن نمایش‌های مختلف بنشینند اما برای افرادی که در شهرهای دیگری غیر از تهران زندگی می‌کنند و یا در ایام نوروز به دنبال سپری کردن اوقات فراغتشان در منزل هستند دیدن فیلم-تئاترهای مختلف می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

درست است که تئاتر، هنری زنده است و ممکن است با دیدن فیلمِ نمایش‌های مختلف حال و هوای دیدن یک اثر نمایشی در سالن‌های تئاتری در شما شکل نگیرد اما دیدن فیلم-تئاتر برای افرادی که دیدن یک نمایش اجرا شده را از دست داده‌اند، علاقه‌مندانی که به دنبال تکمیل آرشیوشان هستند و یا در تهران زندگی نمی‌کنند و دیدن نمایش‌هایی که در مرکز تئاتر کشور به صحنه می‌رود، برایشان امکان پذیر نیست، خالی از لطف نخواهد بود.

در همین راستا قصد داریم در گزارش‌هایی جداگانه به معرفی فیلم-تئاترهایی بپردازیم که در زمان اجرای عمومی در سالن‌های تئاتر موردتوجه مخاطبان و منتقدان قرار گرفته‌اند و توانستند نظرات مثبتی را به خود جلب کنند از همین رو دیدن آنها در ایام تعطیلات نوروز به علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی پیشنهاد می‌شود.

در اولین گام به معرفی فیلم-تئاتر «جنایت و مکافات» می‌پردازیم. این اثر نمایشی اقتباسی روانکاوانه از رمان شناخته شده داستایوفسکی به کارگردانی ایمان افشاریان است که آذر و دی ۹۴ در عمارت مسعودیه اجرا و با استقبال مخاطبان نیز مواجه شد.

این اثر نمایشی در سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز به صحنه رفت و توانست سه جایزه بهترین طراحی گریم برای ماریا حاجیها، بهترین بازیگر زن برای سوده شرحی و بهترین کارگردانی را در بخش بین‌الملل جشنواره از آن خود کند. در این اثر نمایشی مهدی پاکدل در نقش راسکولنیکف شخصیت اصلی رمان ایفای نقش می‌کند.

مجید آقا کریمی، مهدی پاکدل، محمد پویا، زهرا سعیدی، سوده شرحی، الهام شکیب، پرنده علایی، عطا عمرانی، لادن کامیاب، محمود کیان، سپهر گودرزی، رامین محمدیان، مصطفی مظفری، یاشار مؤمن زاده، سیاوش میری بازیگران «جنایت و مکافات» هستند.

ایمان افشاریان در یادداشتی درباره این نمایش گفته بود: «من هم راسکلنیکف هستم. بی کم و کاست. آشفته و سرخورده و حیران و گیج. خواستم جسارت را تجربه کنم. من هم راسکلنیکف هستم. دستم به خون آلوده است. به خون دل‌هایی که خوردم. به خون‌هایی که در گلو خفه کردم. هر شب سر که روی بالین می‌گذارم، مکافاتم شروع می‌شود. چه روزی به شب رسید و چه شبی به صبح می‌رسد؟ من در مکافاتی نفس می‌کشم که جنایتش فراموشی است. فراموشی از جوانمردی قهرمانان و اسطوره‌های افسانه‌ای. وجدان بیدار افسانه می‌سازد. شاهکار داستایوفسکی دغدغه شد و راه را برایم هموار ساخت.»

فیلم-تئاترها این روزها در اکثر شهر کتاب‌ها، فروشگاه‌های فروش فیلم‌های شبکه نمایش خانگی و بعضی کتاب‌فروشی‌های معتبر قابل خرید هستند همچنین علاقه‌مندان می‌توانند با خرید اینترنتی، این محصولات را با قیمت مناسب‌تری تماشا کنند.


10084144
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیما گفت: بعد از اینکه حضرت آقا برای عملیات وعده صادق شعر سرودند، شاعران پنج کشور نیز در این زمینه شعر سرودند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) شعبه‌‏ای از حرم سیدالشهدا (ع) است و این فضیلتی بزرگ است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک منتقد گفت: می‌توان «نون‌خ ۵» را از نظر فرهنگی و قومی، بازتاب‌دهنده اتحاد اقوام ایرانی با تمرکز بر دو قوم کرد و بلوچ دانست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسجد مهمترین پایگاه انقلاب اسلامی و پایگاه همه مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کانون خدمت رضوی تهران در جلسه‌ای که ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور مسئولان کانون‌های خدمت رضوی استان تهران برگزار شد، با معرفی دبیر آغاز به کار کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیرخانه جشنواره شعر عربی طوفان القوافی اعلام کرد که برگزیدگان این مسابقه به زودی در یک جشن بزرگ در بصره معرفی و تکریم خواهند شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزارشد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی از شگفتی سفر به پاکستان، سریلانکا و استقبال گروه‌های گوناگون در هر دو کشور از رئیس‌جمهور صحبت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه سینمایی «هفت» با اجرای بهروز افخمی از جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه پخش خود را در شبکه نمایش از سر می‌گیرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدیدترین قسمت از «باغ شادونه» با ورود یک شخصیت جدید پنجشنبه 6 اردیبهشت حوالی ساعت 17:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است