فرهنگی‌هنری 09:01 - 05 آذر 1399

طب سنتی، بازخوانی یک سنت است نه یک علم قدیمی/جنجال سنت و مدرنیته

خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه: دعوای میان یک پدیده قدیمی با یک پدیده مدرن و نوظهور همیشه و در همه دوره‌ها وجود داشته است و همیشه هم طرفداران هرکدام از این دسته‌ها با یکدیگر بگو مگو داشته اند؛ یکی از نام آشناترین این تقابل‌ها تقابل میان سنت و مدرنیته است که از سال‌ها قبل در همه جای دنیا و ایران هم مطرح بوده و به نظر می‌رسد پایانی برای این جنجال‌ها نیست چون هیچ کدام از این دوگانه‌ها قابل حذف نیستند و هرکدام در مسیر خود در حال زیست هستند. جنجالی که اخیراً پس از استعفای یکی از مسئولان وزارت بهداشت پیش آمد مبنی بر اینکه دسته‌ای از مسئولان معتقد به طب سنتی هستند و برخی خیر هم شاید بتوان به نوعی از جنس همین تقابل‌های تاریخی دانست، اگرچه به نظر می‌رسد این دعوا همیشه در وزارت بهداشت وجود داشته و انگار هر از گاهی به واسطه یک اتفاق علنی و ر سانه ای می‌شود. اینبار اما کرونا باعث شد بار دیگر این بحث قدیمی مطرح شود و مخالفان و موافقان هر طیف هم نظرات خود را ارائه دهند. با اینحال به نظر می‌رسد راه حل منطقی جنجال پیش آمده این است که این طب سنتی و مدرن را مقابل یکدیگر ندانیم و با توجه به اینکه هردو جریان قانونی هستند به مسیر خود ادامه دهند و کار خودشان را بکنند. به بهانه مطرح شدن مجدد بحث در خصوص پزشکی مدرن و طب سنتی و ریشه‌های نظری و علمی آن با سیدمهدی ناظمی قره باغ، پژوهشگر و مدرس فلسفه رفتیم و با او در این باره گفتگو کردیم.

ناظمی گفت: اساساً اینگونه نیست که ما بگوییم دوگانه‌ای بین طب سنتی و طب مدرن وجود دارد و جبهه بندی و جناح بندی در این باره وجود دارد. طب کلاسیک در کشور ما و سایر کشورها امکانات، تجهیزات و مجوزهای قانونی و امکانات اقتصادی را در اختیار قرار دارد و تریبون‌های متعدد و بسیاری از جمله ر سانه ملی در اختیار این طب قرار دارد. طب سنتی ایران، مادر طب مدرن و به نوعی تجمیع همه طب‌های قبل از خودش است بنابراین شاید به نوعی بتوان گفت اگر طب سنتی نبود طب مدرن هم نبود و کلیت و جوهره طب مدرن از دل طب سنتی بیرون آمده است به دلیل همین اعتبار هم در همه جای دنیا این اجازه داده شد که طب سنتی به عنوان طب جایگزین باقی بماند. منتها در ایران از زمان رضا شاه اطبا سنتی سرکوب شدند و به زندان انداخته شدند و این روند سرکوبی تاکنون هم ادامه دارد. بعد از انقلاب فرصتی برای بازخوانی این مسئله به وجود نیامد و دوباره همان نگاه سرکوبگرانه در بدنه وزارت بهداشت شکل گرفت و تاکنون هم این نگاه حاکم است؛ این در حالیست که در کشورهایی مثل پاکستان، هند و … یک نظام قانونی و مجزا برای طب سنتی تعریف کردند تا در کنار طب رایج یا پزشکی مدرن کار خودش را بکند مثلاً در کشوری مثل آلمان افراد اگر از هرطب جایگرینی مثل طب سنتی استفاده کنند، بیمه هزینه آن را پرداخت می‌کند. بنابراین هردوی این طب‌ها می‌توانند وجود داشته باشند و کار خودشان را انجام بدهند.

اینگونه نیست که ما بگوییم دوگانه‌ای بین طب سنتی و طب مدرن وجود دارد و جبهه بندی و جناح بندی در این باره وجود دارد وی افزود: در کشور ما نسبت به طب سنتی یا نگاه افراطی وجود دارد یا تفریطی، در نگاه افراطی مسئولان و سردمداران پزشکی مدرن که نگاه مبتنی بر شواهد دارند معتقدند هرطبی غیر از طب جزئی نگر و شواهد بنیاد طب نیست در نگاه تفریطی اطبا سنتی هم می‌گویند که فقط طب سنتی قابل اعتماد است که البته در کشور ما طرفداران نگاه افراطی بیشتر است به طوریکه من قاطعانه می گویم که اساتید طب سنتی هیچ استادی وجود ندارد که معتقد باشد پزشکی مدرن الکی و غیرمعتبر است. دلیل این اتفاق هم سرکوبی حدود یک قرن طب سنتی است و اینکه در این مدت خیلی از زیرشاخه‌های طب سنتی مثل علم نبض از بین رفته با اینکه جزو سخت‌ترین بخش‌های طب سنتی است.

این پژوهشگر فلسفه ادامه داد: عمده جنجال‌های اخیری که در شبکه‌های اجتماعی در خصوص طب سنتی راه افتاده نگاه درستی نسبت به طب سنتی ندارد و افرای اظهار نظر می‌کنند که اطلاعاتشان درباره این علم کم است و فقط یک چیزی به گوششان خورده است؛ البته که اختلاف نظرهایی هم راجع به این طب وجود دارد و دو راه مختلف برای درمان هستند و اتفاقاً مناظره و تبادل نظر بین این دو علم خیلی خوب است اما اینکه طب سنتی را خرافه بدانیم غلط و دروغ است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه به نظر من ماجراهای پیش آمده پیروی تقابل و درگیری میان طب سنتی و پزشکی مدرن دارای سه وجه است گفت: وجه علمی، ایدئولوژیک و اقتصادی. به لحاظ علمی، افرادی که طب سنتی را خرافه می‌دانند خودشان را نماینده علم می‌دانند و هرچیزی غیر از خودشان را شبه علم می‌دانند و رویکردشان کاملاً مستبدانه است البته این نگاه امروزه منسوخ شده ولی از قدیم هنوز در خیلی‌ها نهادینه شده است. وجه ایدئولوژیک، به جنبه سیاسی ماجرا برمی گردد، از نظر سیاسی طرفداران پزشکی مدرن معتقدند که باید تمامی مناسبات علمی کشور توسط نهادهای غیر ایرانی تصویب و تأیید بشود. براساس این نگاه ما هیچگاه نمی‌توانیم مستقل شویم و تصمیم گیری کنیم مثلاً در خصوص همین کرونا نگاهی مبنی براینکه فعالیت‌های پژوهشی مستقل با نگاه به اقلیم کشور شکل بگیرد و نظام دارویی و سلامتی مبتنی براین موارد تشکیل شود وجود ندارد در صورتیکه در کشوری مثل چین چنین اتفاقی رخ داد. نتیجه اینکه ما هرروز خبرهای موفقیت آمیز در خصوص کشف و یا ساخت یک دارو یا پیشرفت در نظام سلامت می‌شنویم ولی در عمل شاهد استفاده از هیچکدام اینها نیستیم و خلاصه همه نگاه‌ها به کشورهای خارجی است و ما فقط می‌توانیم همکار و خادم آنها باشیم و این بسیار آسیب زاست و نتیجه رواج چنین نگاهی را در فاجعه بیماری مثل کرونا دیدیم. صدها پروپوزال، پیشنهادات داخلی و پژوهش‌های صورت گرفته که برخی از آنها هم براساس طب سنتی بود کشور دیده نشد و منتظر بمان ببین کشورهای دیگر چه می‌کنند و چه تصمیمی می‌گیرند. اما وجه آخر که وجه اقتصاد سیاسی است؛ به این معنا که علم پزشکی در دنیای امروز به شدت به اقتصاد گره خورده است و سود سرشاری را نصیب تاجران پزشکی می‌کند. بر این اساس ما بسیاری از داروها و تجهیزات پزشکی را می‌توانیم در کشور تولید کنیم ولی به آنها اجازه تولید داده نشده است چون مبادلات طبی سود بسیار سرشاری برای واردکنندگان، عاملان، دلالان و … دارد. بنابراین این سود اقتصادی هم به استبداد فکری طرفداران پزشکی مدرن دامن می‌زند و این نگاه قدرت پیدا می‌کند. با اینکه در همین دوران کرونا، طب سنتی با وجود محدودیت‌ها و امکانات کمی که داشت خیلی خوب عمل کرد. یکی از مشکلات اساسی ما در کشور این است که طب سنتی تریبون واحد و مشخصی ندارد.

علم پزشکی در دنیای امروز به شدت به اقتصاد گره خورده است و سود سرشاری را نصیب تاجران پزشکی می‌کند. بر این اساس ما بسیاری از داروها و تجهیزات پزشکی را می‌توانیم در کشور تولید کنیم ولی به آنها اجازه تولید داده نشده است چون مبادلات طبی سود بسیار سرشاری برای واردکنندگان، عاملان، دلالان و … دارد این مدرس فلسفه اضافه کرد: الان در حال حاضر در طب سنتی یک دو دستگی ایجاد شده است؛ یک دسته طب سنتی آکادمیک که تحصیلات دانشگاهی در این حوزه دارند و اتفاقاً همین چندی پیش جزوه خوبی هم درباره کرونا تدوین و آماده کردند که تجویز نبود و حالت نسخه نداشت و فقط یکسری پیشنهاد و راهنمایی برای این بیماری است با این حال حمله‌هایی به این جزوه شد مبنی براینکه این پیشنهادات جایی اثبات نشده است و نتیجه ش مشخص نیست درحالیکه تاثیر داروهای شیمیایی پزشکی مدرن هم هنوز جایی اثبات نشده است. دسته دوم حکمایی هستند که در این علم سرآمد هستند و این کار با کاری که عطاری‌های می‌کنند فرق دارد چون عطار داروشناس است ولی حکیم باید به متدولوژی طب سنتی مسلط و آگاه باشد. این حکماً کمک زیادی کردند که دفتر طب ایرانی و یا دانشگاه طب سنتی تاسیس شود. نکته مهم در این میان این است که وزارت بهداشت اجازه نداده تا طب سنتی و پزشکی حکمی ما نماینده داشته باشد بنابراین این سردرگمی و بی اطلاعی پیش می‌آید که آیا طب سنتی همان کاریست که عطاری‌ها می‌کنند و یا مثلاً طب سنتی همان استفاده از خوراکی‌های سنتی یا دمنوش ها و امثال آن است یا خیر. ممکن است استفاد از چنین مواردی جزو خانواده طب سنتی باشد ولی طب سنتی اینها نیست.

ناظمی افزود: لازم است که در شرایط فعلی به صورت اضطراری یک انجمن حکمی طب سنتی داشته باشیم تا حکمای معتبر عضو آن باشند و برکار عطاری‌ها و پیچیدن نسخه‌هایی مشابه چیزی که الان در جامعه اتفاق می‌افتد نظارت کنند ضمن اینکه می‌توانند یافته‌های خود را به مردم اعلام کنند. البته مقدمات تشکیل چنین انجمنی در دولت قبل اتفاق افتاد ولی با روی کار آمدن دولت جدید فراموش شد با این حال در شرایط فعلی که کل کشور درگیری بیماری کروناست فرصت بسیار خوبی برای تشکیل چنین انجمنی است. توصیه‌هایی که این روزها راجع به استفاده از یکسری خوراکی‌ها در بین مردم نقل می‌شود بازگویی تجربه‌های افراد است و ربطی به طب سنتی ندارد. هرنوع استفاده‌ای از داروی گیاهی مورد تائید طب سنتی نیست. طب سنتی تعرضی به پزشکی مدرن ندارد با اینکه از لحاظ مبنایی تفاوت‌ها و اختلاف‌هایی هم باهم دارند ولی طب سنتی هیچگاه نمی‌تواند صد در صد دانشگاهی و تابع پزشکی کلاسیک شود خیلی خوب است که یک نفر هم طب سنتی بداند و هم طب کلاسیک.

وی در پایان بیان کرد: افرادی که مخالف سفت و سخت طب سنتی هستند مدرنیست‌های کلاسیک جهان سومی هستند به این شکل که اگر با آنها مخالفتی کنید عصبانی می‌شود و به خودشان اجازه می‌دهند راجع به همه چیز نظر بدهند و خودشان را داعیه دار علم بدانند در حالیکه حتی یک جزوه راجع به طب سنتی نخواندند. طب سنتی بازخوانی سنت است و سعی دارد تا تعاملی بین طب قدیم و طب جدید برقرار کند بنابراین واژه سنتی در این عبارت به معنی قدیمی بودن نیست.


10825955
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ای با حضور کارگردان و بازیگران سریال «رستگاری»، از عوامل این مجموعه تلویزیونی تقدیر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سینمای ایران در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه میزبان ۵۸۹ هزار مخاطب شد و «تمساح خونی» و «مست عشق» به رقابت پرداختند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی فوتبال ساحلی گفت: زمانی که پنج میلیون نفر برای انتخاب «قهرمان ایران» رای می‌دهند قطعا کار رسانه ملی و عواملی است که برای این مراسم تلاش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیما گفت: بعد از اینکه حضرت آقا برای عملیات وعده صادق شعر سرودند، شاعران پنج کشور نیز در این زمینه شعر سرودند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) شعبه‌‏ای از حرم سیدالشهدا (ع) است و این فضیلتی بزرگ است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک منتقد گفت: می‌توان «نون‌خ ۵» را از نظر فرهنگی و قومی، بازتاب‌دهنده اتحاد اقوام ایرانی با تمرکز بر دو قوم کرد و بلوچ دانست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسجد مهمترین پایگاه انقلاب اسلامی و پایگاه همه مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کانون خدمت رضوی تهران در جلسه‌ای که ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور مسئولان کانون‌های خدمت رضوی استان تهران برگزار شد، با معرفی دبیر آغاز به کار کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیرخانه جشنواره شعر عربی طوفان القوافی اعلام کرد که برگزیدگان این مسابقه به زودی در یک جشن بزرگ در بصره معرفی و تکریم خواهند شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزارشد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است