فرهنگی‌هنری 20:00 - 08 خرداد 1394
کافه کتاب/ 26
ادبیات ما در حال حاضر به نوعی گرفتار هرج و مرج شده و کسانی با اندیشه های ناصواب و به طمع سوداهای حقیری وارد این عرصه شده اند.

باشگاه خبرنگاران - نسرین خدایاری- کامران شرفشاهی،شاعر و مدیرمسئول انتشارات (تجلی مهر)که در12اردیبهشت ماه سال1340در محله سرسبیل تهران که امروز رودکی نام دارد متولد شده و اولین کتاب خود را تحت عنوان گزیده ادبیات معاصر از دریچه انتشارات نیستان منتشر کرده امروز مهمان ما شده تا به بررسی دغدغه های ادبیات کشورمان بپردازد.


امروز برای نوشتن با چه مشکلاتی مواجه هستید؟


انگیزه ام برای آماده کردن کارها کم شده،تا به حال31 کتاب از من به چاپ رسیده و منتشر شده و به هر حال چند مجموعه داستان،شعر و پژوهش هم در حال آماده شدن هستند و دعا میکنم که انگیزه سابق برگردد تا بتوانم آنها را آماده کنم.


به نظر شما ادبیات ما در حال حاضر با چه مشکلاتی مواجه است؟


به نظر من من ادبیات ما به نوعی گرفتار هرج و مرج شده و کسانی با اندیشه های ناصواب و به طمع سوداهای حقیری وارد این عرصه شد اند،برخی نیز با رویاهایی در جهت شهرت طلبی و یا انگیزه هایی ناصواب در این عرصه حضور پیدا کرده اند و همین نکته ها موجب شده است تا در عرصه ادبیات شاهد بروز مشکلاتی باشیم.


چه راهکاری برای حل مشکل ادبیات پیشنهاد می کنید؟


به هر حال زمان سره را از ناسره جدا خواهد کرد و از سوی دیگر منتقدان و اصحاب رسانه میبایست در زمینه شفاف سازی فعالیت بیشتری داشته باشند،همچنین در روزگار ما مشکلات و موانع زیادی برای اهل قلم به وجود آمده است که موجب شده این گروه نتوانند از آرامش فکری،روحی و احتماعی لازم برای آفرینش آثار جدی و عمیق تر برخوردار باشند،کسی که اهل قلم است ناگزیر است برای گذران زندگی بیش از دیگران کار و تلاش داشته باشد و همین نکته نقش فرساینده ای در زندگی این اشخاص خواهد داشت.


به نظر شما سازمان ها و نهادهای مرتبط تا چه اندازه به وظایف خود در قبال فرهنگ مکتوب کشورمان عمل می کنند؟


متاسفانه دستگاه هایی که خود را مدعی و متولی امور فرهنگی میدانند هیچ کدام به وظایف حقیقی خود به طور جدی عمل نمیکنند و هر کدام به نوعی بر مشکلات موجود میفزایند.


وضعیت چاپ کشورمان از نظر شما چگونه است؟


موانع و اوضاع چاپ و نشر در چند سال اخیر شکل حادتری پیدا کرده و در این مدت از مسیولان ذی ربط به جز شعار و وعده های بی سرانجام عکس العمل دیگری دیده نشده است.


چه تعاریفی از کتاب،تلویزیون و سانسور دارید؟


کتاب(بوستان خردمندان)،تلویزیون(آدامس چشم)و سانسور(هیولای اهل قلم)است. 


انتهای پیام/

6466411
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ای با حضور کارگردان و بازیگران سریال «رستگاری»، از عوامل این مجموعه تلویزیونی تقدیر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سینمای ایران در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه میزبان ۵۸۹ هزار مخاطب شد و «تمساح خونی» و «مست عشق» به رقابت پرداختند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی فوتبال ساحلی گفت: زمانی که پنج میلیون نفر برای انتخاب «قهرمان ایران» رای می‌دهند قطعا کار رسانه ملی و عواملی است که برای این مراسم تلاش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیما گفت: بعد از اینکه حضرت آقا برای عملیات وعده صادق شعر سرودند، شاعران پنج کشور نیز در این زمینه شعر سرودند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) شعبه‌‏ای از حرم سیدالشهدا (ع) است و این فضیلتی بزرگ است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک منتقد گفت: می‌توان «نون‌خ ۵» را از نظر فرهنگی و قومی، بازتاب‌دهنده اتحاد اقوام ایرانی با تمرکز بر دو قوم کرد و بلوچ دانست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسجد مهمترین پایگاه انقلاب اسلامی و پایگاه همه مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کانون خدمت رضوی تهران در جلسه‌ای که ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور مسئولان کانون‌های خدمت رضوی استان تهران برگزار شد، با معرفی دبیر آغاز به کار کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیرخانه جشنواره شعر عربی طوفان القوافی اعلام کرد که برگزیدگان این مسابقه به زودی در یک جشن بزرگ در بصره معرفی و تکریم خواهند شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزارشد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است