فرهنگیهنری 05:34 - 28 آذر 1393
وقتی خداوند و ملائکه الهی دائماً و پیوسته بر حضرت محمد(ص)درود میفرستند؛
باشگاه خبرنگاران دو صفت الهی که در پیامبر(ص) وجود دارد چیست؟
خداوند دو صفت رأفت و رحمت را که مربوط به خداست برای پیامبر اسلام(ص) نیز میآورد، خداوند و ملائکه الهی دائماً و پیوسته بر آن حضرت درود میفرستند و ما را نیز به این امر تشویق و ترغیب مینمایند.
به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران، یکی از بهترین شیوه های تربیت، معرفی الگوهای موفق است.
الگو به کلیات و تئوری ها، روح و حیات میبخشد.
الگوی خوب، مردم را از رفتن به سراغ الگوهای بد باز میدارد.
الگوی خوب، دعوت و تبلیغ عملی است.
دلیل و فلسفه مجالس عزاداری امامان معصوم علیهم السلام به خصوص امام حسین علیه السلام آن است که پرچم الگوهای ایمان و استقامت در تاریخ برفراز باشد.
خداوند، بارها به پیامبرش دستور داده، نمونه های برجسته انسانیت را به مردم معرفی کند تا این الگوها به فراموشی سپرده نشود. در یک آیه میفرماید: «واذکر فی الکتاب ابراهیم» یاد ابراهیم را زنده بدار و در آیه ای دیگر میفرماید: «واذکر فی الکتاب مریم»، یاد مریم را زنده بدار.
آری، دیدن الگو، مطالب تصوری و ذهنی و شاید محال را به صورت عینی مجسم میکند.
قرآن در باره الگو بودن پیامبر اسلام میفرماید: «لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کانَ یَرْجُوا اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَکَرَ اللَّهَ کَثیراً»
همانا برای شما در (سیره) رسول خدا، الگو و سرمشقی نیکوست، (البته) برای کسانی که به خدا و روز قیامت امید دارند و خدا را بسیار یاد میکنند. (احزاب21)
گرچه این آیه در میان آیات جنگ احزاب است، اما الگو بودن پیامبر، اختصاص به مورد جنگ ندارد، بلکه آن حضرت در همه زمینه ها بهترین الگو است.
*دلایل اسوه بودن پیامبر(ص) با استناد به آیه
1- آیه با کلمه «لقد» شروع میشود که هم حرف لام به معنای قطعاً است و هم حرف «قد». یعنی قطعاً و حتماً پیامبر برای شما الگوست و در الگو بودن او شک نکنید.
2- کلمه «کان» به معنای ثبوت و دوام است. یعنی الگو بودن پیامبر در همه عصرها و برای همه نسل هاست.
3- به جای آن که بگوید: «رسول اللّه اسوه است»، میفرماید: «فی رسول اللّه اسوة حسنة» «در رسول اللّه اسوه است» یعنی شما نمیتوانید مانند رسول خدا باشید، ولی میتوانید در لابلای رفتار و گفتار و اخلاق او، برای خود الگویی بیابید.
4- واژه «اسوة» در مورد تأسّی و پیروی از دیگران در کارهای خوب به کار میرود. این کلمه در قرآن، درباره دو پیامبر عظیم الشأن آمده است: یکی درباره حضرت ابراهیم علیه السلام و دیگری درباره پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله. جالب آن که اسوه بودن حضرت ابراهیم در برائت از شرک و مشرکان است ولی الگو و اسوه بودن پیامبر خاتم در همه امور است:
در مهربانی با زیردستان، گشادهرویی با مردم، مشورت کردن، اخلاص، ساده زیستی، تشویق به کسب علم، عبادت، استقامت، در گفتار و عمل، مبارزه با ظلم و ستم، نظم و انضباط، نظافت و بوی خوش، مساوات، همسرداری، محبت به کودکان و ...
چنانکه نقش پیامبر در جنگ احزاب، الگوی فرماندهان است: هدایت لشکر، امید دادن، خندق کندن، مزاح کردن، شعار حماسی دادن، به دشمن نزدیک بودن و استقامت نمودن.
حضرت علی علیه السلام فرمود: در هنگامه نبرد، خود را در پناه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله قرار میدادیم و آن حضرت از همه ما به دشمن نزدیکتر بود. «اتَّقَیْنَا بِرَسُولِ اللَّهِ ص فَلَمْ یَکُنْ أَحَدٌ مِنَّا أَقْرَبَ إِلَی الْعَدُوِّ مِنْه»
(نهج البلاغه، حکمت 260)
ادامه آیه میفرماید: کسانی میتوانند پیامبر را الگوی خود قرار دهند که قلبشان سرشار از ایمان و یاد خدا باشد. «لِمَنْ کانَ یَرْجُوا اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ»
*عنایات خاص خدا به پیامبر(ص)
سیره نویسان بیشتر از لابلای تاریخ و برخی از لابلای روایات اهل بیت علیهم السلام سیره پیامبر اکرم را نوشتهاند.
اما با نگاهی به قرآن میفهمیم که چه عنایات ویژهای به پیامبر اکرم شده و سیمای آن حضرت چیست؟.
در یتیمی خداوند به او مأوا داد: « أَ لَمْ یَجِدْکَ یَتیماً فَآوی» (سوره ضحی، آیه 6)
تحیّر او را برطرف کرد: «وَ وَجَدَکَ ضَالاًّ فَهَدی» (سوره ضحی، آیه 7)
فقر او را برطرف نمود: « وَ وَجَدَکَ عائِلاً فَأَغْنی» (سوره ضحی، آیه 8)
فشار روحی را از او برداشت: «أَ لَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ» (سوره انشراح، آیه 1)
فشارهای کمرشکن اجتماعی را نیز از او برداشت: «وَ وَضَعْنا عَنْکَ وِزْرَکَ * الَّذی أَنْقَضَ ظَهْرَکَ»
(سوره انشراح، آیات 3-2)
اگر روزی مجبور به هجرت و ترک وطن شد، روزگاری با عزت مکه را فتح کرد و به وطن بازگشت.
اگر روزی هرچه گفت کسی گوش نکرد، در عوض روزی را دید که مردم دسته دسته وارد اسلام میشد. «وَ رَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فی دینِ اللَّهِ أَفْواجاً» (سوره نصر، آیه 2)
*سیمای پیامبر اسلام صلّی الله علیه وآله وسلّم
وجود پیامبر منّتی بر بشریّت بود: « لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَی الْمُؤْمِنینَ» (سوره آل عمران، آیه 164)
رحمتی برای هستی بود: «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمینَ» (سوره انبیاء، آیه 107)
الگوی ابدی برای نسل بشر بود: «فی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» (سوره احزاب، آیه 21)
گواه و شاهدی بر همه انبیاء بود: «وَ جِئْنا بِکَ عَلی هؤُلاءِ شَهیداً» ( سوره نساء، آیه 41)
*دو صفت از اوصاف الهی برای پیامبر(ص)
خداوند دو وصف رأفت و رحمت را که از اوصاف الهی است، برای پیامبرش نیز آورده است: «رئوفٌ رحیم» (سوره توبه، آیه 128)
اگر به مکه سوگند می خورد به خاطر حضور پیامبر در آن جاست: « لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ * وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ» (سوره بلد، آیات 1 و 2)
اگر ما برای یک لحظه بر او صلوات میفرستیم، آفریدگار هستی و فرشتگان معصوم دائماً بر پیامبر صلوات میفرستند: « إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ» (سوره احزاب، آیه 56)
* خداوندی که دنیا را اندک و قلیل میشمرد: «مَتاعُ الدُّنْیا قَلیلٌ» خُلُق پیامبر را عظیم میداند: «إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ»
(سوره نساء، آیه 77) - (سوره قلم، آیه 4)
ما فراموشکاریم، اما خداوند وعده داده که آن چه بر پیامبرش نازل کرده، هرگز آن را فراموش نکند: «سَنُقْرِئُکَ فَلا تَنْسی» (سوره أعلی، آیه 6)
*گاهی در یک آیه کمالات پیامبر را پی در پی رقم زده است: «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْناکَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذیراً * وَ داعِیاً إِلَی اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنیراً» (سوره احزاب، آیات 46-45)
* نزدیکترین فرد هستی به ذات مقدس خداوند، پیامبر اسلام است، تنها درباره ایشان این آیه نازل شد: « ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّی» یعنی نزدیکتر و نزدیکتر شد. (سوره نجم، آیه 8)
* پیامبر، در گفتار، معصوم و هرگز از روی هوی و هوس، سخنی نگفته است: «وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوی» (سوره نجم، آیه 3)
در نگاه، معصوم و چشم او به انحراف نرفته است: «ما زاغَ الْبَصَرُ» (سوره نجم، آیه 17)
قلب و روح پیامبر معصوم بوده و هرگز به خطا نرفته است: «ما کَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأی» (سوره نجم، آیه 11)
* در قرآن، بارها نام پیامبر در کنار نام خداوند آمده است.
عزّت، برای خدا و رسول است. «و للّه العزّة و لرسوله» (سوره منافقین، آیه 8)
از خدا و رسول اطاعت کنید. «اطیعوا اللّه و اطیعوا الرسول» (سوره نساء، آیه 59)
دعوت خدا و رسول را اجابت کنید. «استجیبوا لله و للرسول» (سوره انفال، آیه 24)
خدا و رسول را یاری کنید. «ینصرون الله و رسوله» (سوره حشر، آیه 9)
از معصیت و اذیت خدا و رسول دوری کنید. «و من یعص الله و رسوله ...» (سوره نساء، آیه 14؛ سوره مائده، 56؛ سوره احزاب، 57)
برگرفته از سیره پیامبر(ص) با نگاهی به قرآن کریم/حجتالاسلام والمسلمین قرائتی
الگو به کلیات و تئوری ها، روح و حیات میبخشد.
الگوی خوب، مردم را از رفتن به سراغ الگوهای بد باز میدارد.
الگوی خوب، دعوت و تبلیغ عملی است.
دلیل و فلسفه مجالس عزاداری امامان معصوم علیهم السلام به خصوص امام حسین علیه السلام آن است که پرچم الگوهای ایمان و استقامت در تاریخ برفراز باشد.
خداوند، بارها به پیامبرش دستور داده، نمونه های برجسته انسانیت را به مردم معرفی کند تا این الگوها به فراموشی سپرده نشود. در یک آیه میفرماید: «واذکر فی الکتاب ابراهیم» یاد ابراهیم را زنده بدار و در آیه ای دیگر میفرماید: «واذکر فی الکتاب مریم»، یاد مریم را زنده بدار.
آری، دیدن الگو، مطالب تصوری و ذهنی و شاید محال را به صورت عینی مجسم میکند.
قرآن در باره الگو بودن پیامبر اسلام میفرماید: «لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کانَ یَرْجُوا اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَکَرَ اللَّهَ کَثیراً»
همانا برای شما در (سیره) رسول خدا، الگو و سرمشقی نیکوست، (البته) برای کسانی که به خدا و روز قیامت امید دارند و خدا را بسیار یاد میکنند. (احزاب21)
گرچه این آیه در میان آیات جنگ احزاب است، اما الگو بودن پیامبر، اختصاص به مورد جنگ ندارد، بلکه آن حضرت در همه زمینه ها بهترین الگو است.
*دلایل اسوه بودن پیامبر(ص) با استناد به آیه
1- آیه با کلمه «لقد» شروع میشود که هم حرف لام به معنای قطعاً است و هم حرف «قد». یعنی قطعاً و حتماً پیامبر برای شما الگوست و در الگو بودن او شک نکنید.
2- کلمه «کان» به معنای ثبوت و دوام است. یعنی الگو بودن پیامبر در همه عصرها و برای همه نسل هاست.
3- به جای آن که بگوید: «رسول اللّه اسوه است»، میفرماید: «فی رسول اللّه اسوة حسنة» «در رسول اللّه اسوه است» یعنی شما نمیتوانید مانند رسول خدا باشید، ولی میتوانید در لابلای رفتار و گفتار و اخلاق او، برای خود الگویی بیابید.
4- واژه «اسوة» در مورد تأسّی و پیروی از دیگران در کارهای خوب به کار میرود. این کلمه در قرآن، درباره دو پیامبر عظیم الشأن آمده است: یکی درباره حضرت ابراهیم علیه السلام و دیگری درباره پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله. جالب آن که اسوه بودن حضرت ابراهیم در برائت از شرک و مشرکان است ولی الگو و اسوه بودن پیامبر خاتم در همه امور است:
در مهربانی با زیردستان، گشادهرویی با مردم، مشورت کردن، اخلاص، ساده زیستی، تشویق به کسب علم، عبادت، استقامت، در گفتار و عمل، مبارزه با ظلم و ستم، نظم و انضباط، نظافت و بوی خوش، مساوات، همسرداری، محبت به کودکان و ...
چنانکه نقش پیامبر در جنگ احزاب، الگوی فرماندهان است: هدایت لشکر، امید دادن، خندق کندن، مزاح کردن، شعار حماسی دادن، به دشمن نزدیک بودن و استقامت نمودن.
حضرت علی علیه السلام فرمود: در هنگامه نبرد، خود را در پناه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله قرار میدادیم و آن حضرت از همه ما به دشمن نزدیکتر بود. «اتَّقَیْنَا بِرَسُولِ اللَّهِ ص فَلَمْ یَکُنْ أَحَدٌ مِنَّا أَقْرَبَ إِلَی الْعَدُوِّ مِنْه»
(نهج البلاغه، حکمت 260)
ادامه آیه میفرماید: کسانی میتوانند پیامبر را الگوی خود قرار دهند که قلبشان سرشار از ایمان و یاد خدا باشد. «لِمَنْ کانَ یَرْجُوا اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ»
*عنایات خاص خدا به پیامبر(ص)
سیره نویسان بیشتر از لابلای تاریخ و برخی از لابلای روایات اهل بیت علیهم السلام سیره پیامبر اکرم را نوشتهاند.
اما با نگاهی به قرآن میفهمیم که چه عنایات ویژهای به پیامبر اکرم شده و سیمای آن حضرت چیست؟.
در یتیمی خداوند به او مأوا داد: « أَ لَمْ یَجِدْکَ یَتیماً فَآوی» (سوره ضحی، آیه 6)
تحیّر او را برطرف کرد: «وَ وَجَدَکَ ضَالاًّ فَهَدی» (سوره ضحی، آیه 7)
فقر او را برطرف نمود: « وَ وَجَدَکَ عائِلاً فَأَغْنی» (سوره ضحی، آیه 8)
فشار روحی را از او برداشت: «أَ لَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ» (سوره انشراح، آیه 1)
فشارهای کمرشکن اجتماعی را نیز از او برداشت: «وَ وَضَعْنا عَنْکَ وِزْرَکَ * الَّذی أَنْقَضَ ظَهْرَکَ»
(سوره انشراح، آیات 3-2)
اگر روزی مجبور به هجرت و ترک وطن شد، روزگاری با عزت مکه را فتح کرد و به وطن بازگشت.
اگر روزی هرچه گفت کسی گوش نکرد، در عوض روزی را دید که مردم دسته دسته وارد اسلام میشد. «وَ رَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فی دینِ اللَّهِ أَفْواجاً» (سوره نصر، آیه 2)
*سیمای پیامبر اسلام صلّی الله علیه وآله وسلّم
وجود پیامبر منّتی بر بشریّت بود: « لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَی الْمُؤْمِنینَ» (سوره آل عمران، آیه 164)
رحمتی برای هستی بود: «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمینَ» (سوره انبیاء، آیه 107)
الگوی ابدی برای نسل بشر بود: «فی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» (سوره احزاب، آیه 21)
گواه و شاهدی بر همه انبیاء بود: «وَ جِئْنا بِکَ عَلی هؤُلاءِ شَهیداً» ( سوره نساء، آیه 41)
*دو صفت از اوصاف الهی برای پیامبر(ص)
خداوند دو وصف رأفت و رحمت را که از اوصاف الهی است، برای پیامبرش نیز آورده است: «رئوفٌ رحیم» (سوره توبه، آیه 128)
اگر به مکه سوگند می خورد به خاطر حضور پیامبر در آن جاست: « لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ * وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ» (سوره بلد، آیات 1 و 2)
اگر ما برای یک لحظه بر او صلوات میفرستیم، آفریدگار هستی و فرشتگان معصوم دائماً بر پیامبر صلوات میفرستند: « إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ» (سوره احزاب، آیه 56)
* خداوندی که دنیا را اندک و قلیل میشمرد: «مَتاعُ الدُّنْیا قَلیلٌ» خُلُق پیامبر را عظیم میداند: «إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ»
(سوره نساء، آیه 77) - (سوره قلم، آیه 4)
ما فراموشکاریم، اما خداوند وعده داده که آن چه بر پیامبرش نازل کرده، هرگز آن را فراموش نکند: «سَنُقْرِئُکَ فَلا تَنْسی» (سوره أعلی، آیه 6)
*گاهی در یک آیه کمالات پیامبر را پی در پی رقم زده است: «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْناکَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذیراً * وَ داعِیاً إِلَی اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنیراً» (سوره احزاب، آیات 46-45)
* نزدیکترین فرد هستی به ذات مقدس خداوند، پیامبر اسلام است، تنها درباره ایشان این آیه نازل شد: « ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّی» یعنی نزدیکتر و نزدیکتر شد. (سوره نجم، آیه 8)
* پیامبر، در گفتار، معصوم و هرگز از روی هوی و هوس، سخنی نگفته است: «وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوی» (سوره نجم، آیه 3)
در نگاه، معصوم و چشم او به انحراف نرفته است: «ما زاغَ الْبَصَرُ» (سوره نجم، آیه 17)
قلب و روح پیامبر معصوم بوده و هرگز به خطا نرفته است: «ما کَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأی» (سوره نجم، آیه 11)
* در قرآن، بارها نام پیامبر در کنار نام خداوند آمده است.
عزّت، برای خدا و رسول است. «و للّه العزّة و لرسوله» (سوره منافقین، آیه 8)
از خدا و رسول اطاعت کنید. «اطیعوا اللّه و اطیعوا الرسول» (سوره نساء، آیه 59)
دعوت خدا و رسول را اجابت کنید. «استجیبوا لله و للرسول» (سوره انفال، آیه 24)
خدا و رسول را یاری کنید. «ینصرون الله و رسوله» (سوره حشر، آیه 9)
از معصیت و اذیت خدا و رسول دوری کنید. «و من یعص الله و رسوله ...» (سوره نساء، آیه 14؛ سوره مائده، 56؛ سوره احزاب، 57)
برگرفته از سیره پیامبر(ص) با نگاهی به قرآن کریم/حجتالاسلام والمسلمین قرائتی
5446797
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
مهمترین اخبار فرهنگیهنری
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسهای با حضور کارگردان و بازیگران سریال «رستگاری»، از عوامل این مجموعه تلویزیونی تقدیر کرد.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» سینمای ایران در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه میزبان ۵۸۹ هزار مخاطب شد و «تمساح خونی» و «مست عشق» به رقابت پرداختند.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی فوتبال ساحلی گفت: زمانی که پنج میلیون نفر برای انتخاب «قهرمان ایران» رای میدهند قطعا کار رسانه ملی و عواملی است که برای این مراسم تلاش میکنند.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیما گفت: بعد از اینکه حضرت آقا برای عملیات وعده صادق شعر سرودند، شاعران پنج کشور نیز در این زمینه شعر سرودند.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» حجتالاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) شعبهای از حرم سیدالشهدا (ع) است و این فضیلتی بزرگ است.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» یک منتقد گفت: میتوان «نونخ ۵» را از نظر فرهنگی و قومی، بازتابدهنده اتحاد اقوام ایرانی با تمرکز بر دو قوم کرد و بلوچ دانست.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسجد مهمترین پایگاه انقلاب اسلامی و پایگاه همه مردم است.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» کانون خدمت رضوی تهران در جلسهای که ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور مسئولان کانونهای خدمت رضوی استان تهران برگزار شد، با معرفی دبیر آغاز به کار کرد.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیرخانه جشنواره شعر عربی طوفان القوافی اعلام کرد که برگزیدگان این مسابقه به زودی در یک جشن بزرگ در بصره معرفی و تکریم خواهند شد.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزارشد.