گوناگون 10:22 - 22 اسفند 1403
تصادفات رانندگی در کشور سال هاست که به یک بحران ملی تبدیل شده است ؛ بحرانی که به گفته سردار حسن مومنی، جانشین پلیس راهور کشور از سال 1380 تا 1403 با رشد خیره کننده 569 درصدی همراه بوده و رتبه کشور را در میان 160 کشور جهان به 112 رسانده است.

فقط راننده‌ها مقصر نیستند!

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی هم گفته است که هر روز 55 نفر، معادل 2 تا 3 نفر در هر ساعت در جاده‌های ایران جان خود را از دست می‌دهند. سازمان پزشکی قانونی نیز گزارش داده که در سال گذشته، تلفات حوادث رانندگی با افزایش 2.8درصدی به 20 هزار و 45 نفر رسیده است. علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، این رقم را تأیید می‌کند و می‌افزاید که سالانه بیش از 20 هزار نفر قربانی این حوادث می‌شوند.طبق آمارها 52 درصد مرگ‌ها به خطای انسانی شامل سرعت غیرمجاز، خواب‌آلودگی و بی‌توجهی به قوانین و 47 درصد به ناایمن‌بودن خودروها و جاده‌ها نسبت داده شده است. در این شرایط، پویش ملی «نه به تصادف» از اول اسفند 1403 تا 20 فروردین 1404، با تمرکز بر سفرهای نوروزی که سال گذشته بیش از هزار کشته بر جای گذاشت، آغاز شده است. این پویش که با پیشنهاد وزارت بهداشت و حمایت دولت شکل گرفته، با هدف کاهش این آمار وحشتناک از طریق آگاهی‌بخشی و تشویق به رعایت قوانین انجام می‌شود اما باید دید که آیا این تلاش ملی می‌تواند در برابر سه ضلع مرگبار انسان، خودرو و جاده تغییری ایجاد کند؟

 

برای تصادفات چقدر هزینه می‌دهیم؟

تصادفات رانندگی در ایران به‌عنوان یکی از معضلات جدی و چندوجهی، سال‌هاست که نه‌تنها جان هزاران نفر را می‌گیرد، بلکه اثرات عمیق و گسترده‌ای بر ساختار اجتماعی، اقتصادی و جمعیتی کشور بر جای می‌گذارد. بنابه گزارش علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت تنها در یک سال، حدود 22 هزار نفر در اثر این حوادث جان خود را از دست می‌دهند که خسارات مالی ناشی از آن به 7 تا 8 درصد تولید ناخالص ملی می‌رسد‌؛ این در حالی است که سهم وزارت بهداشت از این تولید در سال جاری تنها 3.8درصد بوده است! این اختلاف فاحش، نشان‌دهنده بار سنگین این بحران بر دوش اقتصاد کشور است. از سوی دیگر، آمار تکان‌دهنده قربانیان، ابعاد انسانی این فاجعه را پررنگ‌تر کرده؛ چراکه آمارها نشان می‌دهند 83 درصد متوفیان تصادفات افراد زیر 49 و 50 سال هستند، 52 درصد آنها زیر 30 سال سن دارند و 80 درصد قربانیان نیز مردان‌اند. این اعداد به‌وضوح نشان می‌دهند که تصادفات رانندگی، نیروهای جوان و مولد جامعه را هدف قرار داده و در تضادی آشکار با تلاش‌ها برای حفظ جوانی جمعیت، آینده کشور را به خطر می‌اندازد. 



راه و وسیله نقلیه؛ اضلاع کمتر دیده‌شده 

سرهنگ سیدهادی هاشمی،رئیس سابق پلیس راهور تهران بزرگ،درگفت‌وگو با«جام‌جم»به بررسی معضلات ترافیک و تصادفات در ایران پرداخت و از کم‌توجهی به ایمنی راه‌ها و خودروها انتقاد کرد. وی با اشاره به این‌که ترافیک دارای سه ضلع اصلی عامل انسانی، راه و وسیله نقلیه است، می‌گوید: متأسفانه سال‌هاست که تمرکز ناقص تنها بر عامل انسانی، دو ضلع کلیدی دیگر یعنی راه و خودرو را به‌بوته فراموشی سپرده است.سرهنگ هاشمی باانتقادازکیفیت پایین خودروهای داخلی،می‌افزاید: خودروهای داخلی از ایمنی حداقلی برخوردارند و با وجود هشدارهای مکرر مسئولان، خودروسازان نه‌تنها توجهی نکرده‌اند، بلکه حالا قطعه‌سازان هم به خودروساز تبدیل شده‌اند که این یک فاجعه است. وی همچنین طرح واردات خودروهای دست‌دوم خارجی که در دولت‌های گذشته مطرح شده بود، انتقاد می‌کند وادامه می‌دهد:علی رغم تاکید بر این طرح در دوسه دولت گذشته، این طرح حتی به اجراهم نرسید و این‌طوربنظر می‌رسد که اراده‌ای برای بهبود وضعیت خودرو که باید حافظ جان سرنشینان باشد، دیده نمی‌شود. 





رشد 0.1درصدی نرخ تراکم راه طی 11 سال!

سرهنگ هاشمی در خصوص وضعیت راه‌ها می‌گوید: در بخش راه از آنجایی که خطوط هوایی ما محدود است و راه‌آهن هم همه شهرها را به هم وصل نمی‌کند و در خطوط آبی نیز شرایط تردد بین‌شهری وجود ندارد، بنابراین تنها راه زمینی و جاده‌ای می‌ماند که نیاز به راه و بستر عبور دارد. وی با بیان این‌که ما اگر به‌دنبال ایمنی هستیم باید راه و خودرو ایمن داشته باشیم، به نرخ تراکم راه در کشورهای مختلف اشاره می‌کند و می‌افزاید: در سال 2014 نرخ تراکم راه در سازمان ملل به‌عنوان شاخصی برای توسعه‌یافتگی کشورها اعلام شد، شاخصی که نشان می‌دهد کشورها به ازای صد کیلومتر مربع مساحت چند کیلومتر راه باید داشته باشند. براساس این گزارش، در کشور ژاپن نرخ تراکم راه 650 بوده یعنی به ازای 100کیلومتر مساحت، 650کیلومتر راه وجود داشت؛ این نرخ در آلمان 185، فرانسه 160، آفریقای جنوبی 78 و در پاکستان 32 بود اما نرخ تراکم در کشور ما 5.2 بوده است! نکته قابل توجه این که این نرخ در سال 2025 به 5.3رسیده، یعنی طی 11 سال تنها یک‌دهم درصد اضافه شده است، این یعنی ما اصلا راه نداریم!



پویش مبارک «نه به تصادف»

رئیس سابق پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص وضعیت نگهداری از راه‌های کشور می‌گوید: در بخش نگهداری راه هم یک فرمولی در دنیا وجود دارد. به این ترتیب که در کشورهای پیشرفته، 6 درصد ارزش راه را برای نگهداری راه استفاده می‌کنند، در کشورهای در حال توسعه 4 درصد و در کشورهای فقیر 2 درصد اما در کشور ما یک درصد بودجه اختصاص می‌دهند که تنها نیم‌درصد آن محقق می‌شود! هاشمی بااشاره به پویش نه به تصادف می‌افزاید: شعار نه به تصادف بسیار مبارک است و دل هر کارشناس و انسانی را شاد می‌کند و باید در کنار چنین اقداماتی، اعتبارات لازم را نیز برای این کار در نظر بگیریم.



سخن آخر

تصادفات رانندگی در کشور با آمار تکان‌دهنده‌ای از تلفات و خسارات اقتصادی، سال‌هاست که به چالشی بزرگ تبدیل شده است. رشد چشمگیر مرگ‌ومیر جاده‌ای، ضعف در ایمنی خودروها و زیرساخت‌های ناکافی جاده‌ای، تصویری نگران‌کننده از وضعیت کنونی ترسیم می‌کند. با این حال، پویش ملی «نه به تصادف» دریچه‌هایی از امید را پیش‌ روی کشور گشوده است. این ابتکار با تمرکز بر آگاهی‌بخشی و ترویج فرهنگ رانندگی مسئولانه، به‌ویژه در آستانه نوروز 1404، می‌تواند آغازگر تحولی مثبت در بخش عامل انسانی تصادفات باشد. این پویش با عزم جدی دولت و همراهی مردم برای ارتقای استانداردهای ایمنی و بهبود شرایط جاده‌ها، می‌تواند آینده‌ای روشن‌ را برای کاهش این بحران ملی رقم بزند.

منبع: جام‌جم

انتهای پیام/


12165756
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار گوناگون

گوناگون
«خبرگزاری تسنیم» اگر صاحب لیفتراک هستید، قطعاً می دانید که نگهداری و تعمیرات آن بدون استفاده از لوازم یدکی باکیفیت امکان پذیر نیست. لوازم یدکی لیفتراک به دلایل مختلفی باید با دقت خریداری شوند.
گوناگون
«خبرگزاری تسنیم» کف سازی یکی از مراحل کلیدی در فرآیند ساخت و ساز است که نقش بسیار مهمی در استحکام، دوام، زیبایی و عملکرد ساختمان ایفا می کند.
گوناگون
«خبرگزاری تسنیم» لوازم خانگی بوش، با کیفیت و طراحی بی نظیر خود، سال هاست که زینت بخش خانه های ما هستند. اما حتی بهترین ها نیز ممکن است دچار مشکل شوند. در چنین شرایطی، یافتن مرکزی مطمئن و متخصص برای تعمیر لوازم خانگی بوش، دغدغه ی بزرگ بسیاری از ماست.
گوناگون
«خبرگزاری تسنیم» پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1404 با توجه به نوسانات ناشی از اخبار سیاسی و منطقه ای، فعالیت های ساختمانی فصلی و سیاست های داخلی کشور، می باشد که در این مطلب به آن می پردازیم.
گوناگون
«خبرگزاری تسنیم» در میان تصمیمات روزمره زندگی، انتخاب یک بیمه شخص ثالث خوب شاید به ظاهر ساده باشد، اما زمانی که با ده ها شرکت بیمه مواجه می شوید، تازه می فهمید که موضوع پیچیده تر از چیزی است که فکر می کردید.
گوناگون
«خبرگزاری تسنیم» 95 روز پس از سقوط نظام سیاسی و خروج بشار اسد، رئیس جمهور سوریه از کشورش، کم کم جزئیات بیشتری از معامله ای که حکومت وی را سرنگون کرد، آشکار می شود. ترکیه اصلی ترین عامل در تحولات سوریه بود؛ زیرا بدون این کشور آمریکا نمی توانست تحرک مؤثری را ...
گوناگون
«خبرگزاری تسنیم» استاندار آذربایجان شرقی با مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران دیدار و گفتگو کرد.
گوناگون
«خبرگزاری تسنیم» تصادفات رانندگی در کشور سال هاست که به یک بحران ملی تبدیل شده است ؛ بحرانی که به گفته سردار حسن مومنی، جانشین پلیس راهور کشور از سال 1380 تا 1403 با رشد خیره کننده 569 درصدی همراه بوده و رتبه کشور را در میان 160 کشور جهان به 112 رسانده است....
گوناگون
«خبرگزاری تسنیم» بررسی ها نشان می دهد که 20شرکت صادرکننده در سال جاری حدود 2میلیارد دلار ارز خود را به کشور بازنگردانده اند و با هدف کسب سود بیشتر از اجرای تعهد خود سر باز زده اند.
گوناگون
«خبرگزاری تسنیم» سعید زرندی، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در بازدید از مجتمع اُپال پارسیان سنگان با اشاره به وجود 2 کارخانه کنسانتره با ظرفیت هر یک به میزان پنج میلیون تن در منطقه سنگان، از برنامه جدی فولاد مبارکه برای سرمایه گذاری در این حوزه خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است