فرهنگی‌هنری 15:44 - 19 اردیبهشت 1400
شاپور جورکش در مقاله‌ای با عنوان «منصور منم منم منم منصور» به «مناسک عرفان و تجلی رئالیته در شعر منصور اوجی» پرداخته است.

منصور منم منم منم منصور

به گزارش ایسنا، در پی درگذشت منصور اوجی، در بخشی از مقاله شاپور جورکش، شاعر شیرازی همشهری او، می‌خوانیم:  شعر اوجی ویژگی­‌های دوگانه­ شاعر را حمل می‌­کند: عرفان و رئالیته. شور و شعر و سودای اندرزگری. سرایش شراب و زهد و پرهیز. در دفتر شعر میوه­‌هایش تو را به خوان می­‌خواند و خودش قناعت‌­وار لب می­‌بندد. معیشت او از راه تدریس علوم تربیتی و فلسفه آموزش و تربیت معلم می­‌گذرد. تدریس را دوست دارد و به رغم شایستگی و شناختش از ادبیات، کمتر می­‌کوشد که تدریس ادبیات را ممر درآمد قرار دهد. این نوع نگاه به ادبیات که به شعر او هم رنگ خاصی می­‌دهد، اگر قدسی­‌ماب و عارفانه نباشد، آیینی زاهدانه است. هم­چنان که برای سرایش شعر هم مناسکی سماع­‌گونه قائل است.

دفتر کوتاه «مثل آه» که منتشر شد، از آقای اوجی پرسیدم چرا در این مجموعه برخی شعرهای ضعیف کنار شعرهای قوی قرار گرفته؟ به شوخی و تفاخر گفت: برای آن­‌که چشمم نزنند. در کتاب­‌های اوجی معمولاً این حرز چشم‌زخم وجود دارد.

اما تجربه­ اوجی در روند شعر معاصر از منظری دیگر قابل اعتناست: چالش عرفان با رئالیته در شعر او. هرچند تظاهرات عرفانی در شعر او جدلی بین آموزه‌­های مولانا و خیام متجلی می­‌شود، اما عرفان پیوسته از عناصر ذهنی او بوده و توجه به تطور آن در شعرهای دوران جوانی و سال­‌دیدگی شاعر، تجربه‌­ای است که در این دوران گذار ارزش دقت نظر دارد. تفاخرات عرفانی در اشعار جوانی و میان­سالی او در شعری مثل: منصور منم، منم، منم منصور (سال ۴۷) شاخصه­‌های عرفان ایرانی را دارد. و عرفان متأثر از بودیسم در شعرهای کهن­سالی او نمود دارد که شعر نیایش (سال ۷۱) رد آن را نشان می­‌دهد.

خدایا

خداوندا

دیگر بارم اگر به جهان بازگردانیدی

نه می­‌خواهم دریایی باشم دیگر

و نه دیگر جنگلی

و نه پلنگی

تنها می­‌خواهم با ارزان­‌ترین پرندگان خاکت، هم‌­آواز باشم

با گنجشکانت هم‌­آوا

در صبح زود

(باغ و جهان مردگان، سال ۷۱)

در این شعر، آموزه‌­های وحدت وجود عرفان ایرانی، با چرخه تناسخ عرفان بودایی همراه است. همین مضمون را ساده‌­تر و عریان­‌تر در هایکوهای ایسای چنین می‌­خوانیم:

چه شاد و مهربانند آنان

اگر بار دیگر زاده شوم، شاید

پروانه‌­ای باشم در کشت­زارها

(لاک پوک زنجره، از کیمیه مائه را، ترجمه ع. پاشایی، ص ۸۷)

منتها آن ایجاز و تعلیقی را که شاعر ژاپنی با شاید ایجاد می­‌کند، در شعر اوجی جای خود را به تحکمی شطح‌­آمیز می‌­دهد، غیر از جلوه‌­های ظاهری و تکرار کدهای عرفانی مثل: نور، عشق، شراب و ... وزن و ریتم‌­های تکرارشونده­ خیلی از شعرهای آقای اوجی نیز، حال و هوای سماع و وجد عارفانه را منتقل می‌­کنند که در عین حال برای خود شاعر در حکم آیین و مناسک انگیزش شعر هم هست. این ویژگی شعر آقای اوجی، بیش از شاعران دیگر مخاطب را به این صرافت می‌­اندازد که در گذار از سنت، جایگاه عرفان کجا خواهد بود؟

گرایش اوجی به عرفان با جدلی درونی همراه است که در آن جذبه‌­های سماع مولانا با دم غنیمت‌شمری و واقع­‌نگری خیام و اصول دودو تا چارتایی او در کشاکش‌­اند. و این کشاکش در شعر اوجی که معمولاً با ریتمی سماع­‌وار به عنوان انگیزش الهام آغاز می‌شود، به نفع خیام ختم به خیر می‌شود. ریتم سماعی شعر با ارغوان نگویید ...

گیسو­ شبق دریا

پشتش

کمان کامل

از آسیا

شبانه

آسیه‌­سار (دیدند)

گیسو­سپید

برگشت

اما نقطه­ عطف آن­‌جاست که در شعری که سماع‌­وار آغاز می‌­شود، شاعر از عناصر واقعیت وردی می­‌سازد تا در وجدی عارفانه به احضار ابژه برسد. شعر اوجی جوهره‌­ای ناسوتی دارد که در اوج جذبه تماس خود را با واقعیت نمی‌­گسلد. اگر چنین تجربه‌­ای با این تئوری غربی که واقعیت به تنهایی قله‌­ای نیست که فتحش غرورآمیز باشد هم‌پایی نمی‌­کند، همین بس که نیاز فرهنگ ما را که اغلب به صورت مخدوش و ناقص با رئالیته برخورد کرده، پاسخ می‌­دهد.

در شعر اوجی نگاه به جهان خیامی و توجه به رئالیته رودرروی ایده‌­الیسم عرفان قرار می­‌گیرد. شعر اوجی حدیث نفس و ذهن روشن­فکر نیست؛ روایت ابژه­ خارج از ذهن و دم دست است. اما اوجی می‌­داند که این اشیا به خودی خود شعر نیستند و هستند:

«نه این پنجره، نه این شکوفه نارنج و گنجشک صبح

هیچ‌­کدام به تنها کفایت شعری را نمی‌کند. هیچ­‌کدام

که سراپا چشم باید باشی و هوش

چشم به راه تلنگری بی­گاه بر رگ جانت تا قلمی برگیری و

بنویسی که این پنجره

و این شکوفه

و این گنجشک صبح

هرکدام شعری است به تمام

تنها کافی است چشمی آن­‌ها را ببیند و هوشی آن­‌ها را

بشنود و

قلمی برگیرد ...ـ»

(شعر چیزی است، ص ۷۸)

انتهای پیام 


11058984
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه «کافه مستند» با پخش مستند «آقای خاص» به کارگردانی سجاد ترابی سراغ ناگفته‌هایی از زندگی محمد بنا، سرمربی اسبق تیم ملی کشتی فرنگی رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امام هادی (ع) در روایتی تأکید کرده‌اند که زائر قبر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) همچون کسی است که حرم امام حسین (ع) را زیارت کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نغمه مستشار نظامی مخمسی را در استقبال از سروده رهبر انقلاب که در آستانه عملیات وعده صادق بیتی از آن را خواندند، سروده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» منتظری نمایشگاه کتاب تهران را پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران دانست و گفت: شعار سی و پنجمین دوره این رویداد در عین کوتاهی پیام‌ مهمی دارد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ای با حضور کارگردان و بازیگران سریال «رستگاری»، از عوامل این مجموعه تلویزیونی تقدیر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سینمای ایران در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه میزبان ۵۸۹ هزار مخاطب شد و «تمساح خونی» و «مست عشق» به رقابت پرداختند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی فوتبال ساحلی گفت: زمانی که پنج میلیون نفر برای انتخاب «قهرمان ایران» رای می‌دهند قطعا کار رسانه ملی و عواملی است که برای این مراسم تلاش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیما گفت: بعد از اینکه حضرت آقا برای عملیات وعده صادق شعر سرودند، شاعران پنج کشور نیز در این زمینه شعر سرودند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) شعبه‌‏ای از حرم سیدالشهدا (ع) است و این فضیلتی بزرگ است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک منتقد گفت: می‌توان «نون‌خ ۵» را از نظر فرهنگی و قومی، بازتاب‌دهنده اتحاد اقوام ایرانی با تمرکز بر دو قوم کرد و بلوچ دانست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است