فرهنگی‌هنری 07:51 - 07 اردیبهشت 1403
یک منتقد گفت: می‌توان «نون‌خ ۵» را از نظر فرهنگی و قومی، بازتاب‌دهنده اتحاد اقوام ایرانی با تمرکز بر دو قوم کرد و بلوچ دانست.

فصل پنجم «نون‌خ» را می‌توان پیوند غرب و شرق ایران دانست

 

آرش فهیم کارشناس و منتقد سینما و تلویزیون درباره سریال نون خ گفت: فصل پنجم سریال «نون خ» یک گام بلند و زیبا در جهت بازنمایی تصویر واقعی قوم بلوچ در آثار نمایشی است.

وی ادامه داد: همان طور که در فصل‌های قبلی دیدیم، مجموعه تلویزیونی «نون خ» به نام کردستان و قوم کرد سند خورده است و اکثر بازیگرانش نیز هنرمندان بومی کُرد هستند و در چهار فصل قبلی اش، جنبه‌ها و ابعاد مختلف فرهنگ و آداب و رسوم و جغرافیا و هنرِ کُردی را به تصویر کشید.

وی عنوان کرد: اما فصل پنجم «نون خ» را می‌توان پیوند غرب و شرق ایران دانست، چون در یک حرکت خلاقانه و به موقع، بلوچستان و قوم بلوچ نیز به این سریال راه یافته است. طوری که می‌توان «نون خ ۵» را از نظر فرهنگی و قوم شناختی، بازتاب دهنده اتحاد اقوام ایرانی با تمرکز بر دو قوم کرد و بلوچ دانست. موسیقی تیتراژ پایانی این سریال نیز تلفیقی از موسیقی نواحی بلوچی و کردی است و زیبایی‌ها هر دو قوم را در این فصل از «نون خ» می‌بینیم.

 

سریال نون خ

این کارشناس عنوان کرد: البته «نون خ ۵» نیز دچار ضعف‌ها و اشکالات ساختاری و محتوایی است، اما اهمیت این مجموعه تلویزیونی بالاست و می‌توان آن را یک سریال استراتژیک و راهبردی در جهت منافع و اقتدار ملی دانست. فراموش نکنید که از گذشته تا به حال، یکی از ترفند‌های دولت‌های استعماری و دشمنان ایران، ایجاد تفرقه بین اقوام و گروه‌ها و پیروان مذاهب و ادیان گوناگون ایرانی بوده است. آن‌ها با وسائل و ابزار مختلف، ازجمله با رسانه‌ها همواره در پی این بوده اند که بین ترک و کرد و لر و فارس و بلوچ و شیعه و سنی و شهری و روستایی و زن و مرد و ... اختلاف و تنش ایجاد کنند تا آرزوی محال تجزیه ایران را به واقعیت تبدیل کنند.

فهیم تاکید کرد: اینکه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران اقدام به تولید سریالی، چون «نون خ ۵» کرده که محور اصلی داستان آن همراهی و همنشینی اقوام مختلف و بازنمایی زیبایی‌های فرهنگی و قومی و جغرافیایی قوم بلوچ است، یک رویکرد روشن و مترقی محسوب می‌شود.

سریال نون خ

وی افزود: متأسفانه به خاطر سیاست‌های استعماری قوای بیگانه و همچنین فعالیت برخی گروهک‌های تروریستی وابسته به جریان‌های دشمن با ایران، تصویری جعلی و دروغین از خطه پرافتخار بلوچستان و مردم نجیب و دلاور این بخش از ایران در ذهن برخی ایجاد شده است. اما مجموعه «نون خ ۵» این روز‌ها تصویری واقعی و درست را از بلوچستانِ ایران و مردم بلوچ نشان می‌دهد. خانواده ناخدا در این سریال، نماینده و نمودی از قوم بلوچ هستند که سرشار از تدبیر و مهربانی و مهمان نوازی و وطن دوستی اند.

این منتقد خاطر نشان کرد: امید است تولید سریال‌هایی با رویکرد اتحاد اقوام و بازنمایی زیبایی‌های قوم‌های مختلف ایرانی روز به روز در صداوسیما بیشتر شود.


12050694
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز جامعه جوان کشور ما در معرض انواع تهدید‌ها به ویژه جنگ روانی و نرم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کاظم نظری مدیرکل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر استعفای خود را تایید کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی گفت: امسال برای نخستین بار، کارگاه‌گردی را در سبد اقدامات مربوط به نوروز آوردیم و نزدیک به ۲ میلیون نفر از کارگاه‌های صنایع دستی بازدید کردند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اولین جلسه کارگروه دائمی شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی در سال جاری با حضور یاسر احمدوند، دبیر شورای هماهنگی پاسداست زبان فارسی برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برای رفاه حال علاقه‌مندان به کتاب سایت نمایشگاه مجازی سی‌وپنجم از دوشنبه (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) در دسترس قرار گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برای رفاه حال علاقه‌مندان به کتاب سایت نمایشگاه مجازی سی‌وپنجم از دوشنبه (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) در دسترس قرار گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس حوزه هنری گفت: دوسالانه ونیز یکی از معتبرترین رویداد‌های هنری دنیاست. اینکه در چنین رویدادی آنچه در پاویون ایران عرضه می‌شود تبیین هنرمندانه از مظلومیت غزه است ارزشمند است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جلسه شورای هنر امروز دوشنبه (۱۷ اردیبهشت) به ریاست محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جلسه شورای هنر امروز دوشنبه (۱۷ اردیبهشت) به ریاست محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از میزبانی اجرا‌های موسیقی نواحی در تالار رودکی خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است