علمی فناوری 09:36 - 05 فروردین 1402

رشد ۳۰ درصدی صادرات دانش بنیان در سال گذشته

امیرحسین میر آبادی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت صادرات محصولات دانش بنیان در سال ۱۴۰۱ گفت: بر اساس گزارش سامانه توسعه تجارت، در سالی که گذشت رشد ۳۰ درصدی صادرات شرکتهای دانش بنیان را داشتیم.

سرپرست مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: بر اساس اخرین آمار، میزان صادرات شرکتهای دانش بنیان تقریبا به ۱.۴ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ رسید.

وی با بیان اینکه ۸۰درصد صادرات محصولات دانش بنیان به کشورهای آسیایی بوده گفت: در واقع کشورهای همسایه بیشترین سهم را داشتند و جز مقاصد صادراتی شرکتهای دانش بنیان بودند به طوریکه بیش از ۸۰ درصد این صادرات را شامل می شد.

وی با اشاره به بیشترین سهم صادراتی محصولات دانش بنیان گفت: بیشترین سهم صادرات محصولات دانش بنیان به «مواد پیشرفته و محصولات شیمیایی» و سپس به ماشین سازی اختصاص داشت. البته که قراردادهایی در زمینه فناوری اطلاعات و خدمات مرتبط به آن هم در سال گذشته منعقد شد که امیدواریم امسال بیش از سال قبل به این حوزه ورود کنیم.

شناسایی ۱۴۰۰ شرکت با پتانسیل صادراتی

سرپرست مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: یکی از اتفاقات مهمی که در سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاد ایجاد باشگاه شرکتهای دانش بنیان صادراتی بود که به این واسطه شرکتهای دانش بنیان که ظرفیت صادراتی دارند شناسایی می شوند؛ این شرکتها به صورت شرکتهای مستعد و ۵ ستاره صادراتی تقسیم بندی می شوند.

وی گفت: در این باشگاه در صدد هستیم به توانمندسازی شرکتهای مستعد در راستای صادرات کمک کنیم ضمن اینکه شرکتهای با ظرفیت بالای صادراتی ۵ستاره در مسیر صادرات قرار می گیرند.

وی عنوان کرد: ما در سال گذشته ۱۴۰۰ شرکت را ارزیابی کردیم تا به شرکتهای مستعد خدمات توانمندسازی و به شرکتهای ۵ستاره در مسیر صادرات کمک کنیم. در واقع برنامه ما کمک به توسعه صادرات شرکتهایی است که در گروه بالاتر قرار دارند و کمک به توانمندسازی شرکتهایی که در گروههای پایین تر قرار دارند.

خانه های نوآوری تاثیرگذار در معرفی دانش بنیانها به بازرگانان خارجی

میرآبادی در خصوص خانه های نوآوری گفت: طی سالهای گذشته خانه های نوآوری در کشورهای دیگر مستقر شدند تا نقش مهم خود را در راستای معرفی توانمندی و ظرفیتهای شرکتهای دانش بنیان ایفا کنند. این خانه ها تاثیرات زیادی در افزایش صادرات محصولات دانش بنیان داشته اند ضمن اینکه می تواند در بحث توانمند سازی شرکتها اقداماتی همچون استانداردسازی و دریافت تاییدیه ها را انجام دهند.

به گفته سرپرست مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، این خانه ها در معرفی شرکتها به تجار و بازرگانان خارجی بی تاثیرنبوده است.

وی در خصوص آخرین اقدام این خانه ها برای صادرات گفت: خانه نوآوری روسیه اقدامات خوبی انجام داده و نیمه دوم سال برنامه ها برای صادرات محصولات جدید به روسیه شروع خواهد شد.

سرپرست مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری افزود: یکی از حوزه هایی که به دنبال صادرات محصولات در آن هستیم، حوزه فناوری اطلاعات است.

وی یاداور شد: با توجه به اینکه به عنوان معاونت علمی «اقتصاد دانش بنیان» اضافه شده، این موضوع تاکید مضاعفی است بر توسعه اقتصاد دانش بنیان و کمک به شکوفایی اقتصاد از طریق فعالیتهای فناورانه.

به گفته میرآبادی، لذا در حوزه ماموریتی ما به عنوان بخش بین الملل معاونت علمی نیز تحقق موضوع اقتصاد دانش بنیان اولولیت اصلی است.


11847477
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت مایکروسافت قابلیت جدیدی را تحت عنوان ترجمه هوشمند پیام‌ها در مکالمات Microsoft Teams معرفی کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است