باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امامجمعه - به گفته مسئولان گزینش آموزش و پرورش اطلاق کد ۱۹ به پذیرفته شدگان حد نصاب علمی آزمون استخدامی آموزش و پرورش از ابتدا کاری اشتباه بوده است. کسانی که به دلیل برخی از مشکلات واجد شرایط در ضوابط عمومی و اصلح گزینش نبودهاند و باید طی فرایندهایی اعتراض خود را ثبت کنند.
آنچه تاکنون در آزمونهای استخدامی اخیر آموزش و پرورش گذشته است، خبر از نیاز این وزارتخانه برای نیروی انسانی دارد؛ اما این موضوع به منزله آن نیست که هر فردی که توانست در مرحله کتبی و مصاحبه تخصصی حد نصاب علمی را کسب کند، میتواند به عنوان معلم و راهبر برای آینده سازان کشور فعالیت کند.
تأثیر تفاوت جایگاه شغلی در آموزش و پرورش
به طور قطع، ضرورت این است که افراد در عین اعتقاد به قوانین جمهوری اسلامی ایران و دین، باید شاخصههای دیگری را هم که در قانون گزینش استخدامی ذکر شده، داشته باشند. اما نکته مهم در این فرایند، جذب به شغل انتخابی داوطلبان هم بستگی دارد. موضوعی که داوطلبان در فرایند اعتراض به گزینش هم با آن مواجه شدند. امسال بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب، وزارت آموزش و پرورش اقدام تحت عنوان مشاغل کیفیت بخشی به جذب نیرو در شغلهای مربی امور تربیتی و سبک زندگی، مربی امور تربیتی و مشاوره و مشاور کرد. مشاغل حساسی که به طور مستقیم با اعتقادات و اخلاق در ارتباط است و یک اشتباه کوچک میتواند به انحطاط جمعی منجر شود.
بر همین اساس، سختگیریهای بیشتری در پذیرش این داوطلبان در گزینش انجام شد. البته موضوع مذکور به این معنی نیست که قرار است مطابق با سلیقه شخصی گزینشگر یا برداشت شخصی گزینشگر از ملاکهای ارزیابی، یک داوطلب به راحتی از فرایند جذب کنار گذاشته شود.
نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس حق و عدالت بنا شده و این حق را به داوطلبان میدهد تا با اعلام اعتراض خود و دفاعیات مستند، برای احقاق حقوق خود تلاش کنند. در بررسی اولیه پرونده داوطلبان آزمون استخدامی مشاغل کیفیت بخشی و بند ۲ آموزگاری و دبیری که از ۲۱ مهر امسال آغاز و تا ۲۱ آذر ادامه داشت، بررسی مجدد از پروندههای داوطلبان انجام شد و بر اساس گفتههای مسئولان تلاش شد تا مطابق قانون گزینش و به دور از سلایق شخصی، این فرایند انجام شود.
تعیین تکلیف مثبت داوطلبان رد گزینشی
پیش از این، رضا روستایی، مدیرکل هیأت مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش از تعیین تکلیف اغلب پروندههای داوطلبان کد ۱۹ آزمون استخدام آموزگاری، دبیری و هنرآموز و کد ۵ دانشگاه فرهنگیان با رأی مثبت خبر داده بود و گفت: «هیأت مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش در صدد است تا خیلی زود به اعتراضات مربوط به مشاغل کیفیتبخشی، تکمیل ظرفیت ثانویه یا بند ۲ و داوطلبین بهزیستی پاسخ بدهد.»
رضا روستایی مدیرکل هیأت مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «به طور قطع فردی که برای شغل مربی پرورشی درخواست استخدام دارد باید ملاکهایی را داشته باشد که شاید اگر همین ملاکها در متقاضی شغل خدماتی و اداری نباشد، باز هم استخدام شود. نکته مهم این است که پرونده افراد بر اساس قانون گزینش و نوع فعالیتهای شغل مورد نظر، بررسی میشود.»
اشتباه اشخاص را به پای نظام نگذارید
مدیرکل هیأت مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: «تمام تلاش من و همکارانم از گذشته تاکنون بر رعایت حق و حقوق داوطلبان بوده است و در این میان اگر خدای ناکرده اعمال سلیقه شخصی صورت گرفته است نباید آن را به پای نظام جمهوری اسلامی ایران گذاشت.»
روستایی ادامه داد: «ما در مرحله بررسی پروندههای داوطلبانی که گزینش با استخدام آن ها موافقت نکرده، به دنبال کاهش خطاهای انسانی و بررسی دقیق بر اساس قانون بوده و از آن جا که حاکمیت از تمامی اقشار مختلف جامعه حمایت میکند، سعی میکنیم تا تمامی جوانب را در نظر بگیریم.»
مدیرکل هیأت مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش گفت: «این سخن ارزشمند از شهید رجایی را نباید فراموش کرد که معلمی شغل نیست، معلمی عشق است. اگر به عنوان شغل انتخابش کردهای، رهایش کن و اگر عشق توست مبارکت باد. هیأت مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش در آموزش و پرورش به دنبال شناسایی و جذب چنین افرادی است.»
داوطلبان آزمون استخدامی آموزش و پرورش که در فرایند گزینش رد صلاحیت شدهاند فرصت دارند تا در ۲ مرحله اعتراض خود را به رای گزینش اعلام و از خود دفاع کنند در صورتی که بازهم در این مراحل نتوانستند مشکل استخدامی خود را حل کنند، میتوانند به دیوان عدالت اداری نیز شکایت خود را مطرح کنند؛ اما نباید فراموش کرد که معلمی به عنوان یک شغل حساس، نیازمند افرادی است که بتوانند با رفتار درست و اعتقاداتی که از قلب آنان سرچشمه میگیرد، کشور را برای داشتن آیندهای درخشان یاری کنند.
12134132