اقتصادی 15:27 - 14 بهمن 1401

آیا امسال هم تلاش پشت پرده برای حذف مالیات سیگار به نتیجه می رسد

به گزارش خبرنگار مهر، بعد از آنکه در اسفندماه سال گذشته نماینده‌های مجلس با اخذ عوارض مازاد از سیگار مخالفت کردند و با این مخالفت، بند الحاقی ۷ از تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ حذف شد، این عوارض امسال هم در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ دیده شد تا برای هر نخ سیگار عوارض مشخصی دریافت شود.

طبق لایحه بودجه پیشنهادی، از ابتدای سال ۱۴۰۲ به قیمت خرده فروشی برای هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی مبلغ ۵۰ تومان، هر نخ سیگار تولید داخل با نشان بین المللی (برند) معادل ۱۰۰ تومان و هر بسته ۵۰ گرمی تنباکوی قلیان داخلی ۲۰ هزار تومان به عنوان مالیات و از هر نخ سیگار وارداتی مبلغ ۸۰۰ تومان و هر بسته ۵۰ گرمی تنباکوی قلیان وارداتی ۳۵ هزار تومان به عنوان حقوق ورودی دریافت خواهد شد. این مبالغ قرار است، برای بخش سلامت، ورزش همگانی و ورزش بانوان هزینه شود.

امسال نیز بر اساس تبصره ۱۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است مبالغ مالیاتی مزبور را از تولید کنندگان و واردکنندگان دخانیات، حسب مورد اخذ و به حساب درآمد عمومی واریز کند.

با این حال اخبار واصله از مجلس حکایت از آن دارد که نمایندگان امسال نیز مانند پارسال با این بند از لایحه مخالفت کرده و اعمال عوارض بر سیگار را رد کرده‌اند.

با توجه به مخالفت چند باره با افزایش عوارض محصولات دخانی در مجلس، این سوال وجود دارد که نقش دلالان و سودجویان دخانی در این موضوع که مستقیماً با سلامت مردم در ارتباط است، به چه میزان است؟

این موضوع زمانی جلب توجه می‌کند که بدانیم در خلاء اعمالِ محدودیت‌های قانونی و حاکمیتی، در حال حاضر بیش از ۷۵ درصد از سهم بازار فروش پرسود سیگار در کشور با گردش مالی سالانه حداقل ۷۰۰ هزار میلیارد ریالی و مصرف ۷۵ تا ۸۰ میلیارد نخی در اختیار شرکتهای خارجی و کمپانی‌های چند ملیتی آمریکایی- انگلیسی BAT و ژاپنی JTI تولیدکننده سیگار در کشور قرار گرفته است. این در حالی است که این شرکتها کمترین میزان سهم در اشتغالزایی و پذیرش مسئولیتهای اجتماعی در کشور را بر عهده گرفته اند. مهم‌تر آنکه سود این شرکت‌ها بیش از نیمی از این مبلغ است.

بر همین اساس رئیس کمیسیون بهداشت مجلس سال گذشته به صراحت اعلام کرد که «هیچ جوره نمی‌توان جلوی مافیای سیگار را گرفت. من پنج دوره در مجلس بوده‌ام و تاکنون به دلیل همین مخالفت‌ها و مقاومت‌ها نتوانسته‌ایم در جهت کاهش مصرف مواد دخانی با تصویب مصوباتی نظیر مالیات بر سیگار گام اساسی برداریم.»

در این راستا خبرنگار مهر تلاش کرد تا با عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، به عنوان یکی از نمایندگان مؤثر مجلس در این موضوع، در خصوص چرایی مخالفت مجلس در مورد اعمال عوارض سیگار گفتگویی انجام دهد که با عدم پاسخگویی این نماینده مجلس روبرو شد.

سوالاتی که شاید پاسخ به آنها از ابهامات چرایی مخالفت سال گذشته نمایندگان در افزایش مالیات بر سیگار و مشخص شدن هویت نمایندگان مخالف با مدیریت مصرف سیگار در کشور پرده بردارد. اینکه مجلس در سال گذشته با افزایش عوارض خرده فروشی سیگار مخالف کرد، و با توجه به نرخ بسیار پایین محصولات دخانی در ایران نسبت به متوسط جهانی، و۶۰ هزار کشته سالیانه در کشور بر اثر محولات دخانی، پیش بینی‌ها از اقدام نمایندگان مجلس در این خصوص در لایحه بودجه امسال چه خواهد بود؟

سوالات و ابهاماتی که حتی اعتراض نمایندگان نیز در سال گذشته پس از جلسه غیرعلنی منجر به حذف افزایش مالیات بر سیگار را در پی داشت.


11804108
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال میزان خرید به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن و در صورت شرایط مساعد رطوبت و دما به ۱۱ میلیون تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور گفت: ترافیک سنگین در آزادراه تهران _کرج _ قزوین و محور چالوس گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ با افزایش حداقل ۱۰۰ هزارتنی به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام گروه صنعتی ایران خودرو؛ ظرفیت تولید محصول پژو پارس، از روزانه ۴۰۰ دستگاه در ابتدای سال ۱۴۰۳، به ۷۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: با توجه به فراوانی عرضه و شرایط رقابتی، مغازه‌داران انواع میوه و صیفی را زیر نرخ مصوب عرضه می‌کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: فردا جمعه شاهد وزش باد شدید و بارش باران در نواحی شرقی کشور خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت:موضوع پرداخت یارانه‌ها و از جمله یارانه انرژی به مردم و تولیدکنندگان یک ضرورت است به طور کلی یارانه باید در راستای حمایت از کالای داخلی باشد و یارانه به دست مصرف کننده نهایی یعنی افراد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت:۱۱۰ هزار میلیارد تومان فرار و معوقات مالیاتی در سال ۱۴۰۲وصول شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است