استانی 10:20 - 27 خرداد 1400
ایسنا/اصفهان یک روز مانده به انتخابات ۱۴۰۰ همه مقدمات برای برگزاری انتخاباتی بزرگ و سرنوشت‌ساز در کشور فراهم شده است. اگرچه همه‌گیری کرونا باعث شده انتخابات امسال متفاوت‌تر انتخابات‌های گذشته باشد.

مشارکت همراه با سلامت در انتخابات ۱۴۰۰

بیش از یک سال از آغاز پاندمی کرونا در جهان می‌گذرد و در این مدت کشورهای بسیاری توانسته‌اند با پیش بینی تدابیر لازم، انتخابات خود را برگزار کنند.

در کشور ما نیز همه‌گیری کرونا یکی از دغدغه‌های جدی برای برگزاری انتخابات بود، اما در طول یک سال گذشته تدابیر و دستورالعمل‌های ویژه برای مشارکت همراه با حفظ سلامت مردم در انتخابات پیش بینی شد و قرار است در روز انتخابات نیز با دقت و جدیت بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نظارت شود تا این بار نیز شاهد رقم خوردن تجربه ای موفق و متفاوت از برگزاری انتخابات در کشور باشیم.

نگرانی بابت روز برگزاری انتخابات نداریم

آرش نجیمی-سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به ابلاغ دستورالعمل‌های بهداشتی برای پیشگیری از سرایت ویروس کرونا در انتخابات پیش رو، اظهار کرد: نگرانی بابت روز برگزاری انتخابات نداریم و نگرانی ما بیشتر معطوف به تجمعات قبل از انتخابات بود، اما در روز انتخابات با دستورالعمل هایی که ابلاغ شده و همچنین با حضور ناظران بهداشتی و نظارت جدی و دقیق بر اجرای دقیق دستورالعمل های بهداشتی، جای نگرانی وجود ندارد.

وی بر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات با رعایت دستورالعمل های بهداشتی تاکید کرد و گفت: استفاده از ماسک از سوی شرکت کنندگان و عوامل اجرایی، همراه داشتن خودکار شخصی، رعایت فاصله یک و نیم تا دو متری، فاصله حداقل دو متری میزهای عوامل اجرایی، تهویه مناسب هوا در شعب اخذ رأی، گندزدایی سطوح و محل های رأی گیری، پیش بینی دستگاه های ضدعفونی کننده پدالی و بدون تماس دست برای ضدعفونی، قرار گرفتن صندوق های رأی با فاصله، ممنوعیت اخذ اثر انگشت از شرکت کنندگان، ممنوعیت خوردن و آشامیدن در شعب اخذ رأی و جمع آوری وسایلی که ممکن است به صورت مشترک استفاده شود مثل آبسردکن از جمله دستورالعمل های بهداشتی است که به کمیته های اجرایی انتخابات ابلاغ شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه ناظران بهداشتی بر رعایت دستورالعمل های و حُسن اجرای آن با دقت نظارت می کنند، افزود: دستورالعمل‌های بهداشتی از پیش از شروع انتخابات تا پایان انتخابات و زمان بازگشایی صندوق ها پیش بینی شده و با همراهی مردم هیچ نگرانی بابت کرونا وجود ندارد و امیدواریم انتخاباتی ایمن داشته باشیم.

وی تاکید کرد: اگر مردم پروتکل های بهداشتی ساده مثل استفاده از ماسک از زمان خروج تا بازگشت به منزل، رعایت فاصله با افراد دیگر، مراجعه در ساعات اولیه رأی گیری برای جلوگیری از شلوغی و تجمع و نکاتی که از سوی ناظران بهداشتی تذکر داده می شود را رعایت کنند هیچ مشکلی به وجود نمی آید و لزومی به نگرانی بابت ابتلا به بیماری وجود ندارد.

حضور صندوق‌های رأی در محل‌های قرنطینه بیماران

 نجیمی با بیان اینکه بیمارانی که تست کرونا داده و شناسایی شده اند مورد پیگیری قرار می گیرند و نمی توانند در شعب اخذ رأی حضور پیدا کنند، گفت: این افراد در صورتی که درخواست دهند صندوق های سیار به محل قرنطینه آنها رفته و می توانند رأی دهند، اما تاکید می کنیم به هیچ قرنطینه خود را ترک نکنند و سلامت دیگران را به خطر نیندازند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین از اعزام صندوق های سیار اخذ رأی به بیمارستان های استان خبر داد و گفت: به روال انتخابات گذشته، امسال هم کارکنان بیمارستان که روز انتخابات در شیفت کاری هستند و بیماران با در دست داشتن مدارک خود می توانند از طریق صندوق های سیار در انتخابات شرکت کنند.

واکسیناسیون ۶۵ درصد از سالمندان بالای ۷۰ سال

وی در مورد وضعیت واکسیناسیون کرونا در اصفهان نیز گفت: اولویت واکسیناسیون دو گروه کادر درمان و سالمندان بودند که بیشترین تعداد واکسن را دریافت کردند، همچنین بیماران و گروه های خاص مثل پاکبانان و آتش نشانان نیز واکسن زدند.

نجیمی با اعلام اینکه هم اکنون بیش از ۶۵ درصد سالمندان بالای ۷۰ سال واکسن دریافت کرده و برخی در حال دریافت دوز دوم واکسن هستند، تصریح کرد: علت اینکه واکسیناسیون گروه جدیدی شروع نشد، این است که گروه قبلی دوز دوم را دریافت کنند. گروه ۷۰ سال به بالا بیشترین میزان مرگ و میر را از زمان همه گیری کرونا داشتند و واکسیناسیون کامل این گروه باعث می شود حتی اگر شاهد موج دیگری باشیم با حداقل مرگ و میر همراه باشد.

احتمال ورود به موج پنجم کرونا وجود دارد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین درمورد وضعیت بیماری در استان اصفهان گفت: شیب کاهشی خوبی که هفته های پیش داشتیم و به سمت کاهش موارد بیماری به زیر هزار نفر رفته بود، متاسفانه دیده نمی شود و آمار تقریبا ثابت شده است، به طوری که شیب بسیار کندی دارد که شاید حدود چهار تا پنج روز باید بگذرد تا تغییری در وضعیت استان ببینیم.

وی با بیان اینکه شرایط فعلی می تواند هشداری برای اوج گیری دوباره همه گیری در استان باشد، گفت: باتوجه به ثابت شدن روند شیوع بیماری احتمال دارد حتی شاهد ورود به موج پنجم باشیم.

 نجیمی با اشاره به وضعیت نارنجی اصفهان، اظهار کرد: شاید چون وضعیت قرمز اصفهان براساس تغییر شاخص ها زود به نارنجی تبدیل شد، وضعیت رنگ بندی طی این مدت تغییر چندانی نکرده و همچنان نارنجی مانده است. بعد از گذر از قله موج چهارم، روند تند کاهشی داشتیم، اما این روند چند هفته است تقریبا ثابت شده، درحالی که انتظار داشتیم تعداد بیماران بستری به زیر ۱۰۰ نفر در روز برسد که اتفاق نیفتاد و با بیش از ۱۵۰ بیمار بستری در روز مواجه هستیم.

مراجعه در ساعات اول رأی گیری

طاهره چنگیز-رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز پیش از این با اشاره به اینکه پروتکل‌های بهداشتی برای روز انتخابات اعلام شده و امیدواریم رعایت شود، اظهار کرد: برای شرکت در انتخابات و حضور پای صندوق‌های رأی لزومی ندارد مردم دغدغه و نگرانی داشته باشند. تعداد صندوق‌های رأی امسال بیشتر از قبل شده و ساعت رأی گیری طولانی‌تر شده، اما کسانی که نگرانی دارند بهتر است در ساعات اول مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه تجربه نشان داده هرچه به بعد از ظهر نزدیک می شویم صف‌های انتخابات طولانی‌تر می شود، گفت: امسال بسیاری از شعب در فضای باز پیش بینی شده و اگر ازدحام جمعیت اتفاق نیفتد جای نگرانی وجود ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از مردم خواست برای حضور در شعب رأی‌گیری حتما ماسک و خودکار شخصی داشته باشند و افزود: فکر نمی کنم نگرانی بابت حضور در شعب اخذ رأی وجود داشته باشد و تیم‌های سیار بر تمام شعب نظارت می کنند و با نظارت های جدی و پیدا کردن شعب خلوت از طریق سامانه‌های پیش بینی شده امیدواریم تجمعی اتفاق نیفتد.

اضافه شدن بیش از ۳۰۰ شعبه اخذ رأی به شعب استان

حجت الله غلامی-سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان نیز پس از برگزاری جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا به ایسنا گفت: بیشتر مباحث مطرح شده در جلسه ستاد استانی کرونا در مورد انتخابات و نحوه برگزاری مطلوب آن با توجه به شیوع ویروس کرونا متمرکز بود که مقرر شد به تمام فرمانداری‌ها و شعب اخذ رای تذکرات لازم داده شود و برنامه ریزی شد که تا حد امکان صندوق‌های اخذ رأی در هر شعبه در فضای باز قرار گیرد و اگر در فضاهای سرپوشیده بود باید درها و پنجره‌های این شعب باز باشد تا تهویه مناسب انجام شود.

وی افزود: مقرر شد برای شعبی که بیش از یکهزار رأی دارند بر تعداد عوامل اجرایی و صندوق‌های رأی این شعب افزوده شود که بر این اساس بیش از ۳۰۰ شعبه اخذ رأی به تعداد شعب در استان اصفهان اضافه می شود.

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان با اشاره به اینکه مردم برای مشاهده نزدیکترین و مناسب ترین شعبه اخذ رأی می توانند به سامانه entekhabiran.moi.ir مراجعه کنند، افزود: ساعت آغاز فرایند رأی گیری نیز در این دوره یک ساعت زودتر و از ساعت ۷ صبح آغاز می شود و برای هر یک از شعب اخذ رأی یک نفر ناظر بهداشتی تعیین شده تا در طول برگزاری رای گیری بر اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی در شعب نظارت کند.

ماسک و خودکار شخصی فراموش نشود

وی خاطرنشان کرد: همچنین مقرر شد با اطلاع رسانی مناسب، مردم در روز انتخابات از ماسک و خودکار شخصی در شعب اخذ رای استفاده کنند. در شهرستان‌های اصفهان و شاهین شهر فرایند رای گیری برای انتخابات شوراهای شهر به شکل الکترونیکی خواهد بود که به همین دلیل افراد باید از دستکش‌های یک بار مصرف که در هر شعبه اخذ رای موجود است استفاده کنند.

غلامی خاطرنشان کرد: وضعیت رنگ بندی استان اصفهان از نظر شیوع ویروس کرونا تغییری پیدا نکرده است و کماکان ۱۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۰ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

انتهای پیام


11109111
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«خبرگزاری تسنیم» استاندار هرمزگان ضمن تاکید بر تدوین برنامه آموزشی استان براساس سند تحول، یکی از کلیدی ترین نکات سند را تغییر نقش مدیران مدارس دانست و در ادامه از تلاش برای تأمین مالی 256 پروژه آموزشی نیمه تمام خبرداد.
استانی
«خبرگزاری تسنیم» مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری گفت: نوزدهمین جشنواره تعاونی های برتر استان چهارمحال و بختیاری برگزار می شود.
استانی
«خبرگزاری تسنیم» دادستان عمومی و انقلاب فردیس گفت: با ورود به موقع، یک کمپ اعتیاد با 15 بیمار پلمب و برای متولی آن پرونده قضایی تشکیل شد.
استانی
«خبرگزاری تسنیم» مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: برای مبارزه با قاچاق سوخت علاوه بر نظارت های سراسری، نظارت های کاملاً مکانیزه را بر جایگاه ها اعمال می کنیم. دوربین های پلاک خوان را در سطح جایگاه ها نصب کردیم.
استانی
«خبرگزاری تسنیم» رئیس کل دادگستری گلستان گفت: فردی که با معرفی خود به عنوان قاضی از مردم کلاهبرداری می کرد با هوشیاری کارشناسان حفاظت و اطلاعات دادگستری استان شناسایی و دستگیر شد.
استانی
«خبرگزاری تسنیم» مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه، گفت: در فروردین ماه امسال 21 پرونده سقط جنین به پزشکی قانونی استان ارجاع داده شده که 20 مورد منجر به صدور مجوز شده است.
استانی
«خبرگزاری تسنیم» رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای کشور گفت: سالانه حدود 425 میلیون تن کاغذ در جهان تولید می شود که سهم کشور ما در این فرآیند یک میلیون و 600 هزار تن است.
استانی
«خبرگزاری تسنیم» جام زرین هگمتانه خشایارشاه به مناسبت هفته میراث فرهنگی از امروز 29 اردیبهشت و به مدت یک ماه در موزه تخت جمشید، به نمایش گذاشته شده است.
استانی
«خبرگزاری تسنیم» مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی از ثبت ملی 980 اثر تاریخی استان مرکزی خبر داد.
استانی
«خبرگزاری تسنیم» سرپرست اداره کل راه و شهرسازی قزوین، گفت: هزینه آماده سازی زمین در طرح جوانی جمعیت در راستای حمایت از خانواده به ازای هر یک متر مربع 10 میلیون ریال است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است