اقتصادی 13:19 - 08 آذر 1399
در هشت ماهه اول امسال حدود ۴۴ هزار تن مرغ وارد شده که نسبت به سال گذشته ۹۷ درصد کاهش دارد، اما دلیل گرانی مرغ در روزهای اخیر کاهش واردات اعلام نشده است.

آخرین وضعیت واردات مرغ، موجودی و ترخیص خوراک طیور

به گزارش ایسنا، در هفته‌های اخیر قیمت مرغ دچار نوسان شده و با افزایش قابل توجهی همراه بود. در این بین مسئولان و فعالان بازار مرغ دلایل متفاوتی را در رابطه با چرایی افزایش قیمت این کالا اعلام کردند که از جمله آن می‌توان به محدودیت‌ها در تامین نهاده‌های تولید مانند ذرت و کنجاله سویا ، رعایت نشدن دائمی نرخ مصوب محصولات مشمول قیمت‌گذاری، نبود نظارت بر فرآیند توزیع نهاده‌های دامی و اقدام دیرهنگام نهادهای مسئول برای عرضه مرغ با نرخ دولتی در راستای تنظیم بازار اشاره کرد.

این در حالی است که بررسی وضعیت واردات مرغ در سال جاری از گمرک ایران با این اعلام لطیفی - سخنگوی گمرک - همراه بود که در هشت ماهه اول امسال ۴۴ هزار تن مرغ به ارزش ۷۹ هزار دلار وارد شده است که در هشت ماهه اول سال گذشته ۱۵۱۵ تن مرغ با ارزش بیش از دو میلیون و ۷۲۶ هزار دلار بوده است.

براین اساس، میزان واردات مرغ در هشت ماهه اول سال جاری حدود ۷۷ درصد کاهش دارد، اما این موضوعی نیست که در اظهارات مسئولان مربوطه و فعالان بازار دلیل گرانی مرغ در هفته‌های اخیر باشد.

گفتنی است؛ با توجه به میزان تولید گوشت مرغ و قرمز، واردان آن به غیر از موارد خاص در راستای تامین ذخایر استراتژیک انجام می شود و در مدت اخیر نیز فعالان بازار تاکیدی بر کاهش واردات مرغ به عنوان دلیا اصلی نوسان قیمت آن نداشته و موضوع مورد توجه تامین نهادهای تولید و هزینه بالای آن است.

این در حالی است که بررسی وضعیت موجودی و ترخیص نهاده‌های تولید در آمار گمرک نشان می دهد که تا اواسط آبان امسال موجودی نهاده‌های تولید از جمله ذرت یک میلیون و ۹۳۵ هزار تن، سویا ۳۵۲ هزار و ۲۲۲ تن در گمرک و بنادر بوده است.

همچنین در مدت هشت ماهه در مجموع حدود ۸.۶ میلیون تن از نهاده‌های دامی ترخیص شده است که ۶.۴ میلیون تن ذرت، یک میلیون و ۲۴۹ هزار تن جو و ۹۴۵ هزار تن کنجاله سویا از گمرک ترخیص شده و نسبت به مدت مشابه سال قبل مجموع ترخیصی این سه کالا ۲.۷ درصد کاهش دارد.

در سال گذشته یک میلیون و ۱۶۲ هزار تن کنجاله سویا وارد و ترخیص شده که این رقم در سال جاری به ۹۴۶ هزار تن رسیده که کاهش ۱۹ درصدی دارد.

پیش از این مسئولان گمرک ایران اشاره کرده بودند که تا اواسط مهرماه روند ترخیص کالاهای اساسی متاثر از مشکلات ارزی بوده است.

با این وجود در ماه گذشته و براساس تصمیمات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با رفع موانع ارزی تصمیماتی برای ترخیص فوری کالاهای اساسی و مواد اولیه موجود در بنادر و گمرک اتخاذ شد و از نیمه آبان‌ماه در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام


10830619
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: دست دلالان و سوداگران با راه اندازی سامانه خودنویس کوتاه و بازار اجاره به سمت ثبات هدایت می شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: بنابر آخرین آمار جمعیت دام پروار گوساله به ۱۵۰ هزار راس رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به افزایش حجم تولید در برابر تقاضا، نوسانی در بازار مرغ ایام پرتقاضای ماه رمضان نخواهیم داشت.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر پروژه رفع تداخلات اراضی کشاورزی گفت: گرچه قرار بود تا پایان سال گذشته ۱۰۰ درصد اراضی کشاورزی رفع تداخل شوند، اما بدلیل نقض عکس‌های هوایی و نقشه‌های منابع طبیعی تا پایان سال گذشته تنها ۶۸ درصد اراضی رفع تداخل شدند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: براساس آخرین آمار سطح زیرکشت زعفران در کشور ما ۱۳۳ هزارهکتار است که با افزایش عملکرد در هکتار، امکان تولید هزارتن محصول در کشور ما وجود دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی گفت: با توجه به افزایش حجم تولید در ماه‌های اخیر، بیش از ۴۵ هزارتن شیرخشک در کارخانجات دپو شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» برای نخستین بار در حوزه صدور تجهیزات پیشرفته پالایشی از جمله کمپرسور و کاتالیست به پروژه‌های فراسرزمینی و دستیابی به دانش فنی ارتقای کیفی نفت‌کوره واحد‌های پالایشی گام برداشته شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور سازمان جنگل گفت: براساس آمار سالانه ۱۲ میلیارد متر مکعب چوب مورد نیاز است که ۲۲ درصد آن از طریق واردات تامین می شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت عمران پردیس گفت: با استفاده از ظرفیت‌های مردمی شاهد تکمیل پروژه‌های مسکن مهر و همچنین پروژه‌های مسکن ملی در شهر جدیدپردیس خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: ساخت وساز‌های ویلایی و کوتاه مرتبه تنها با ورود متقاضیان به بازار مسکن تقویت و افزایش می‌یابد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است