علمی فناوری 01:33 - 29 دی 1400
شکست انحصار کانادا؛
گروهی از محققان یکی از شرکت‌های فناور به سفارش یکی از شرکت‌های دانش بنیان سامانه‌ای را برای ساخت واکسن‌های مبتنی بر mRNA عرضه کردند که به گفته آنها با دستیابی به این دانش، ایران دومین کشور سازنده این دستگاه در دنیا محسوب می شود.

ایران در جمع کشورهای سازنده دستگاه تولید نانو دارو و واکسن‌های mRNA قرار گرفت

به گزارش ایسنا، ریز سیال یا میکروفلوئیدیک فناوری مربوط به رفتار، کنترل دقیق و نگهداری از سیالات حاوی سلول‌ است. این فناوری اخیرا بسیار مورد توجه قرار گرفته و به ویژه در بین کشورهای در حال توسعه به محبوبیت بالایی دست یافته است؛ چرا که این فناوری یک روش طراحی و مطالعه ابزاری است که باعث حرکت و بررسی مقادیر بسیار کوچکی از سیالات می‌شود.

یکی از کاربردهای این فناوری تولید نانو حامل‌ها است که با بارگذاری دارو در این نانو حامل‌های لیپیدی، لیپوزومی و پلیمری می‌توان عملیات دارو رسانی در بدن را به صورت هدفمند انجام داد.

یکی از شرکت‌های فناور در اقدامی پیشگامانه در مسیر تولید نانو داروها و دارورسانی هدفمند گام برداشته و توانسته است دستگاهی برای تولید انواع نانو داروهای لیپیدی و پلیمری به روش تک مرحله‌ای عرضه کند.

به گفته دکتر موسوی، مدیر عامل این شرکت فناور، طراحی و ساخت این دستگاه به سفارش یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه تولید واکسن‌های mRNA بوده است و اکنون از آن علاوه بر تولید نانو داروها برای تولید واکسن‌های بر مبنای mRNA استفاده می‌شود.

سید علی موسوی شائق، مدیر عامل این شرکت و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به طراحی و ساخت سامانه میکروفلوئیدیک تولید نانو دارو، گفت: این دستگاه برای ساخت انواع نانو داروها و نانو واکسن‌ها طراحی و ساخته شده است، به این ترتیب که می‌توان داروهای مختلف را با ساختار نانویی با استفاده از این دستگاه تولید کرد.

وی با بیان اینکه این دستگاه برای تولید واکسن‌های مبتنی بر mRNA قابل استفاده است، اظهار کرد: طراحی و ساخت این دستگاه بنا بر نیاز یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور که در زمینه تولید واکسن بر مبنای mRNA فعال بود، صورت گرفت و از سوی دیگر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ساخت این دستگاه حمایت کرد و ما توانستیم سامانه میکروفلوئیدیک را به تولید برسانیم.

به گفته مجری طرح در حال حاضر این دستگاه برای ساخت واکسن‌های مبتنی بر mRNA مورد استفاده قرار گرفته است.

موسوی کاربرد دیگر این سامانه را در تولید نانو داروها دانست و خاطر نشان کرد: عملکرد این دستگاه بر اساس یک تراشه میکروفلوئیدیک یا ریز سیال است، به این ترتیب که فرمولاسیون دارویی که شامل دو محلول است، در داخل یک تراشه که کانال‌های بسیار ریزی در داخل آن قرار دارد، با سرعت بسیار بالا با یکدیگر مخلوط می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه این دستگاه قادر است انواع نانو ذرات حاوی دارو را در حین تشکیل‌شدن، تولید کند، اضافه کرد: وقتی نانو ذرات در حال تشکیل شدن است، این سامانه می‌تواند مولکول دارو یا واکسن را در خود به دام بیندازد و به این صورت نانو ذرات حاوی دارو و یا واکسن را به تولید برسانیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تنها سازنده این سامانه در دنیا را کشور کانادا دانست و لذا با دستیابی آنها به این دانش فنی، ایران دومین سازنده این دستگاه در دنیا به شمار می‌رود.

انتهای پیام


11416473
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوگل قصد دارد به‌زودی جزئیات کامل اندروید ۱۵، اندروید TV و ور او اس ۵ را اعلام کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدتی پس از گوشی گلکسی A54، حالا یک به‌روزرسانی غیرمنتظره برای A35 نیز منتشر شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رقابت بیش از یک میلیون نفر از داوطلبان ۵ گروه آزمایشی نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ امروز پایان یافت، کنکوری‌ها نیمه اول مردادماه منتظر نتیجه اولیه آزمون خود باشند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گروهی از متخصصان در مؤسساتی از جمله دانشگاه «هوکایدو»‌ ژاپن می‌گویند بنابر نتایج یک مطالعه گسترده، باکتری‌های مقاوم به دارو ممکن است از جامعه انسانی به محیط‌های آبی و حیات وحش منتقل شوند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نوعی نانوحباب مغناطیسی موسوم به اسکایرمیون، به عنوان گزینه آتی برای تولید بیت‌های کامپیوتر‌ها است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سندرم ناخن زرد یک بیماری نادر است که ناخن‌های دست و پا را درگیر می‌کند و معمولا افراد بالای ۵۰ سال به این عارضه دچار می‌شوند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دفترچه سوالات نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در گروه‌های آزمایشی علوم تجربی و دانشگاه فرهنگیان منتشر شد و کلید اولیه سوالات نیز از سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت) در دسترس خواهد بود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سامسونگ تابستان امسال دستگاه‌های پوشیدنی جدیدی را معرفی خواهد کرد که احتمالاً هوش مصنوعی نقش مهمی در آنها ایفا می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در فاصله ۵۰ تا ۶۰ میلیون سال نوری از زمین، انفجار‌های ستارگانی مرموزی در کهکشان NGC ۴۳۸۳ رخ می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» موجودات فضایی و جستجو برای حیات فرازمینی منبع دائمی کنجکاوی برای انسان‌ها به طور کلی و دانشمندان به طور خاص بوده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است