سیاسی 07:00 - 28 فروردین 1403
عده‌ای که پیش از این، حمله مستقیم به اسرائیل را با تصور

در حمله موشکی به اسرائیل، نکشتن سخت‌تر از کشتن است

جمهوری اسلامی ایران در شامگاه ۲۶ فروردین -با شکستن تابوی ۴۵ ساله- برای اولین بار از خاک خودش به تجاوزات رژیم صهیونیستی پاسخ داد. ایران در این حمله مجموعه محدودی از تسلیحات دوربرد خود را به خدمت گرفت تا نشان دهد از هر نقطه از کشور می‌تواند هر نقطه از فلسطین اشغالی را هدف قرار دهد.

در این میان، اما عده‌ای که تا پیش از این، حمله مستقیم به اسرائیل را با تصور "ترس ایران از پاسخ احتمالی" بعید می‌شمردند، اکنون که چنین حمله‌ای بر خلاف انتظار آنها انجام شده، این گزاره نادرست را در اشکال مختلف در فضای مجازی مطرح می‌کنند که "چون این حمله هیچ تلفاتی نداشته، پس موفقیت‌آمیز نبوده است!"

این در حالیست که اگر کسی کمترین شناختی از ژئوپلیتیک منطقه داشته باشد، می‌داند که تلفات نگرفتن از اسرائیل به دلیل عدم برخورداری از عمق استراتژیک، سخت‌تر از تلفات گرفتن از آن است. به عبارت دیگر، در سرزمینی که به دلیل عرض جغرافیایی محدود و تراکم جمعیتی بالا و نزدیکی مناطق شهری و صنعتی به مرزها، اصابت حتی یک موشکِ بی‌هدف هم می‌تواند خسارات جانی به همراه داشته باشد، نقطه‌زنی مناطق نظامی خالی از سکنه قطعا هم بیانگیر اشراف اطلاعاتی کامل بر جغرافیای رژیم صهیونیستی و هم گویای دقت بالای موشک‌های شلیک‌شده است؛ وگرنه ایران پیشتر در ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ با فرود آوردن فاتح-۱۱۰ در همان اتاقی که جلسه سران حزب دموکرات کردستان ایران (حدکا) در آن در حال برگزاری بود، دقت مرگبار موشک‌های خود را به اثبات رسانده بود.

اما فارغ از اینکه پاسخ تاریخی ایران به تجاوزگری رژیم صهیونیستی بر روی زمین تلفاتی به همراه داشته است یا خیر یا اینکه اساسا ایران در سناریوسازی این حمله، اهداف انسانی را مدنظر قرار داده بود یا نه، نفسِ این حمله به خودی خود از جهات بسیاری برای ایران و دکترین دفاعی- امنیتی آن ارزشمند بود. در واقع، ایران با این حمله نشان داد که:

۱- با موشک‌ها و پهپاد‌های دوربرد خود قابلیت هدف قرار دادن هر نقطه‌ای در اراضی اشغالی را دارد؛ به بیان دیگر، توانمندی‌های موشکی دوربرد خود را برای اولین بار از روی کاغذ به روی زمین منتقل کرد.

۲- ترسی از رویارویی مستقیم با اسرائیل ندارد و برخلاف تصورات، خودش را در پس یک جنگ نیابتی با رژیم صهیونیستی پنهان نکرده است.

۳- به تنهایی (و بدون پشتیبانی و استفاده از ظرفیت گروه‌های مقاومت) می‌تواند با دشمنانش مقابله کند.

۴- با یک حمله ترکیبی گسترده (پهپادی-موشکی) به‌راحتی می‌توان از سامانه پدافندی چندلایه اسرائیل (گنبد آهنین، سامانه پیکان، فلاخن داوود و جت‌های شکاری) و سامانه پدافندی پشتیبان پاتریوت آمریکا عبور کرد.

۵- از این پس، در صورت هرگونه تجاوز، خودش از خاک خودش به اسرائیل پاسخ خواهد داد. (افزایش سطح بازدارندگی در برابر تهدیدات اسرائیل)

۶- در هر زمان که اراده کند می‌تواند قواعد بازی را -فراتر از پیش‌بینی کارشناسان و نهاد‌های اطلاعاتی- تغییر دهد.

۷- فقدان عمق استراتژیک (نزدیکی مرز‌ها به مناطق شهری و صنعتی به دلیل عرض جغرافیایی محدود) همچنان بزرگترین معضل و نقطه ضعف رژیم صهیونیستی است که جبهه داخلی آن را به شدت در برابر حملات هوایی آسیب‌پذیر می‌کند.

با توجه به این نکات، می‌توان گفت که آموزه‌ها و تجارب به‌دست‌آمده ایران از این حمله و پیامی که این حمله برای رژیم صهیونیستی و حامیان آن در خارج از سرزمین‌های اشغالی داشت، به مراتب مهمتر و ارزشمندتر از تلفاتی بود که این حمله می‌توانست به همراه داشته باشد.


12047709
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» علیزاده گفت: معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد و رقابت و نوآوری را تقویت می‌کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر کشور بر برگزاری مطلوب مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس گفت: در جلسه امروز مقرر شد سازمان برنامه و بودجه نظارت جدی بر نحوه نقشه برداری سازمان ثبت داشته باشد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح مصوبات هشتاد و سومین جلسه کارگروه دائمی پدافند غیرعامل کشور را ابلاغ کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ما در مناطقی که دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی در آن‌جا حضور دارند، کشتی‌های‌مان را اسکورت می‌کنیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با هدف گسترش فرهنگ خیر و احسان و استفاده از ظرفیت‌های برون‌مرزی در حوزه نیکوکاری و انفاق، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان، زودتر به پایان رسید.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه ایثارگران از سوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معاون رئیس جمهور زیمباوه با امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در تهران دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزارت دفاع گفت: امنیت خلیج فارس به دلایل گوناگون از جمله دربرگیری بیش از ۸۰ درصد تجارت کشورمان از اهمیت خاصی برخوردار است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است