استانی 17:17 - 29 مهر 1400
ایسنا/بوشهر رئیس حوضه رودخانه زهره گفت: سد خاییز با ایجاد ظرفیت جدید آبی، موجب رونق کشاورزی تنگستان خواهد شد.

سد خاییز مایه رونق کشاورزی تنگستان خواهد شد

مهرزاد احسانی در نخستین بازدید خود طرح ساماندهی کانال و انتقال آب شبکه آبیاری اهرم، اظهار کرد: با توجه به نیاز بالای نخیلات به آبیاری در فصول مختلف، ضروری است تا از منابع آب موجود، با بالاترین میزان بهره‌وری استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: مشارکت مردمی در مدیریت منابع آب و شبکه‌های آبیاری امری غیرقابل انکار است و حصول موفقیت در این حوزه با همراهی ظرفیت‌های اجتماعی محقق می‌شود.

گفتنی است فاز اول طرح طرح ساماندهی کانال و انتقال آب شبکه آبیاری اهرم به طول ۱.۷ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است و فاز دوم و سوم این طرح نیز آماده شروع عملیات اجرایی است.

رئیس حوضه رودخانه زهره، جراحی و حوضه های جنوبی در ادامه و در بازدید از سد خاییز تصریح کرد: این سد با ایجاد ظرفیت جدید آبی، موجب رونق کشاورزی تنگستان خواهد شد.

احسانی ابراز امیدواری کرد: با توجه به امکان آبگیری سد خاییز در بارندگی‌های احتمالی پاییز و زمستان، فرصت مناسبی جهت کاهش اتکا به منابع آب زیرزمینی و استفاده از آب با کیفیت سد جهت بهره‌برداران کشاورزی فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر نیز در بازدید از سد خاییز اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های همیشگی نخلداران اهرم، تامین آب به ویژه در فصول گرم سال بوده است.

علی محمدی افزود: عملیات اجرایی سد خاییز به عنوان یکی از راهکارهای تامین آب پایدار کشاورزی در سال ۱۳۹۷ آغاز شد و در امسال این سد شرایط آبگیری را دارد.

وی خاطرنشان کرد: تامین بخشی از حقابه ۲۰۰ هزار اصله نخل شبکه آبیاری اهرم، تامین حقابه زیست محیطی و کاهش فشار بر منابع آب زیرزمینی بخشی از اهداف این سد است.

به گزارش ایسنا و به نقل از شبکه خبری آب ایران، سد خاییز از نوع خاکی با هسته رسی است و ۳۶ متر ارتفاع دارد. این سد با حجم مخزن ۱۶ میلیون مترمکعب، ۸۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. اعتبار سرمایه گذاری شده در این طرح یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال است.

انتهای پیام


11282709
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است