اجتماعی 16:27 - 14 آذر 1400

ابطال دائمی پروانه معدن بوکسیت تاش خواسته مردم است

گلچهره محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، در حاشیه برگزاری گردهمایی حمایت از شاهوار در شاهرود با بیان اینکه همه سازمان‌های مردم نهاد و اجتماعی در کنار دولت‌ها در جهان امروز به دو مؤلفه بیش از هر شاخصی می‌اندیشند، نخست آب و دیگری محیط زیست؛ بیان کرد: ایران ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی با اشاره به اینکه قانون برنامه ششم توسعه بر اساس دو شاخص توجه ویژه به آب و محیط زیست برنامه‌ریزی شده است، افزود: شاهوار زیستگاه حساس کشورمان است که در اسناد بالادستی به وضوح درباره آن نکاتی ذکر شده و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آن را به عنوان زیستگاه حساس در کنار جنگل ابر برای منطقه دشت بسطام و شاهرود مشخص کرده است.

این فعال مدنی با بیان اینکه در اسناد ملی نیز دیده می‌شود که الزامات تحقق گام دوم انقلاب در بخش محیط زیست مورد تاکید قرار گرفته است، بیان کرد: آب، کشاورزی، گردشگری و … در تحقق گام دوم اهمیت دارد و حتی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز این موارد را مورد بررسی قرار داده است که مجموع اینها نشان می‌دهد اسناد بالادستی در کنار برنامه ششم توسعه به مقوله مهم آب و محیط زیست نگاه ویژه دارد.

محمدی با بیان اینکه جنگل ابر از لحاظ تراز ملی در کنار دریاچه ارومیه قرار گرفته است، تاکید کرد: شاهوار سپر حفاظتی جنگل ابر محسوب می‌شود لذا فقط منظر محیط زیست شاهوار نیست که مورد توجه مردم ما قرار گرفته و سمن‌های زیست محیطی و محیط زیستی درباره آن هشدار می‌دهند بلکه شاهوار در مؤلفه‌های ارزشمندی که ما برای منابع آب شیرین در دنیا و ایران اسلامی به آن توجه داریم نیز اهمیت دارد آن هم درست در زمانی که جنگ آب را شاهد هستیم و تنش آبی در شهرهای بسیاری از کشور مشاهده می‌شود که حتی به قطع شدن خط انتقال آب اصفهان به یزد و بروز مشکلات در زمینه کهکیلویه و بویر احمد و خوزستان منجر شده است.

وی با بیان اینکه باید نسبت به منابع آب شیرین شاهوار که بی نظیر است، توجه بیشتر داشته باشیم، تاکید کرد: کوهنوردان امروز به وضوح می‌توانند تائید کنند که چشمه‌های آب شیرین شاهوار چقدر ارزشمند و ویژه است.

تخریب گسترده در شاهوار

فعال سازمان‌های مردم نهاد در استان سمنان همچنین با بیان اینکه منابع آب شیرین در کنار وحوش بی نظیر شاهوار چه از نظر پرندگان، کل و بز، قوچ و میش و خرس و عقاب سانان و … از جمله دیگر مسائلی است که باید به آن توجه داشت، گفت: امروز زاد و ولد وحوش و آینده نسلی آنها با تخریب شاهوار و انفجارهایی که صورت گرفته، به مخاطره افتاده است همچنین گونه‌های گیاهی بسیار ارزشمندی که در شاهوار وجود دارد، منظر گردشگری ارزشمندی که دامنه شاهوار دارد همگی سبب می‌شود که این منطقه ویژه باشد.

محمدی با بیان اینکه شاهوار در واقع یک ثروتی است که می‌توانیم بدون کوچک‌ترین هزینه‌ای از آن استفاده کنیم اما تخریب‌هایی‌که در معدن صورت گرفته همه این موارد را با مخاطره روبرو کرده و آینده شهرستان شاهرود را با معضل ریزگردها درگیر خواهد کرد، تاکید کرد: در فصل چهارم سند آمایش استان سمنان و در ملاحظات ایمنی و دفاعی و امنیتی ذکر شده که مخاطرات از لحاظ گسل و رانش زمین و لرزش زمین در کوه شاهوار وجود دارد که انفجارها و تخریب‌ها می‌تواند این گسل‌ها را فعال کند از سوی دیگر باطله هایی که طی یک دهه در شاهوار رها شده، ما را با مخاطرات جدی در آینده روبرو خواهد کرد.

وی با بیان اینکه همه اینها باعث می‌شود که ما با تمام وجود از این ثروت و انفال الهی حفاظت کنیم و از مسئولان تراز اول کشور و استان بخواهیم که برای ابطال پروانه بهره برداری معدن تاش و جبران خسارت‌هایی که در تمام این سال‌ها پدید آمده اقدام کنند، ابراز کرد: از مسئولان شهرستان، روحانیان، نماینده شاهرود و میامی و … انتظار داریم که در برابر زیاده خواهی ها بایستند.

تولید آلومینا بدون شاهوار هم ادامه دارد

این عضو کارگروه نجات شاهوار همچنین با اشاره به اینکه ابطال کامل پرونده بهره برداری بوکسیت در شاهوار خواسته مردم است، گفت: بدون داشتن معدن تاش در سال ۹۹ آلومینای ایران (بهره بردار بوکسیت تاش در شاهوار) با تمام ظرفیت کار کرده است یعنی حتی باید گفت ظرفیتی بالاتر از آن برای کار نداشته که به کار بگیرد در نتیجه به فکر توسعه و ایجاد کارخانه دیگر هستند تا ورق آلومینیوم در بجنورد تولید کنند اما این دلیل نمی‌شود که به تعرض مردم دیگر سرزمین‌ها فکر کنند.

محمدی در خاتمه گفت: ما توصیه می‌کنیم که به گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نگاهی انداخته شود و همگان بدانند تمام اعتراضاتی که به فعالیت‌های مخرب شاهوار صورت گرفته، فرافکنی افراد نیست و اسناد بالادستی و گزارش‌های متقن و محکم یک دهه کارشناسان دلسوز دستگاه‌های اجرایی و فریاد فعلان رسانه‌ای و محیط زیستی وجود دارد که می‌خواهند از موجودیت خودشان در امروز و آینده دفاع کنند تا منابع و ثروت الهی شأن برای آیندگان بماند.

به گزارش خبرنگار مهر، امروز در مقابل درب محیط زیست شاهرود گردهمایی حمایت از شاهوار برگزار شد. شاهوار از ابتدای دهه ۹۰ با تخریب گسترده و بی پروای معدن بوکسیت روبرو است تا جایی که تخریب پوشش گیاهی، مشکلات زندگی وحوش، منابع آبی، گرادیان هوا، بروز مشکلات باطله‌ها و بستن راه آب‌ها و… به گفته کارشناسان در این کانون آبساز و حیات بخش رخ داده است.


11351691
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جمعیت هلال احمر با صدور اطلاعیه‌ای از سوی ستاد نوروزی، جزئیات خدمات‌رسانی در این روز‌ها و عملیات‌های امدادی این نهاد را تشریح و استان‌هایی را که بیشترین و شدیدترین تصادفات نوروزی را داشتند، معرفی کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرهنگ سیدرضا جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان ری از اجرای طرح امنیت محله محور پلیس و پاک سازی نقاط جرم خیز، خبر داد و گفت: ۹۰ معتاد متجاهر جمع آوری شدند. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با تاکید بر اینکه قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، افزود: امنیت و احساس امنیت قاچاقچیان کالا را سلب می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری یکی از اتباع کشور‌های همسایه به همراه دو مالخر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرکلانتر چهارم پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری سارق انباری منازل مسکونی در شمال شرق تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس فتای تهران از هموطنان خواست در ایام نوروز هنگام خرید از فروشندگان سیار نکات ایمنی را در استفاده از کارت‌های بانکی رعایت کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امداد و نجات هلال احمر استان تهران از نجات خانم ۳۵ ساله که در ارتفاعات دربند دچار ضعف و بیحالی و افت فشارخون شده بود، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور گفت: از ابتدای طرح نوروزی ۴۶۹ میلیون تردد در جاده‌های کشور ثبت شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است