گوناگون 17:20 - 06 مرداد 1400
هزینه تحصیل دانش آموزان یکی از معیارهای مناسب جهت سنجش سطح رفاه اجتماعی و درصد احترام به حقوق جامعه در بسیاری از کشورها از جمله ایران است.

صفر تا صد هزینه تحصیل دانش آموزان

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام به مهربانی، در قوانین کشورهای مختلف از جمله ایران، دسترسی به آموزش رایگان از اصلی ترین حقوق ملت به شمار می‌رود و هر کسی در هر جایی از این جوامع بایستی به آموزش رایگان حداقل در سطح ابتدایی و مدرسه ای دسترسی داشته باشد. البته اینکه بحث آموزش رایگان فقط در حد حرف باشد، کافی نیست و نیاز است که از وارد شدن هزینه تحصیل به سبد مخارج خانوارها در همه جوانب جلوگیری شود، مثلا هزینه های کتاب، هزینه های اضافی از قبیل پوشاک فرم مدارس و یا هزینه های تحت عنوان کمک به مدرسه یا هزینه مدارس هیئت امنایی، به طور کامل حذف شود.

دوران تحصیل در مدرسه در کشور ما شامل یک سال دوره پیش دبستانی، ۶ سال دوره دبستان یا ابتدایی، ۳ سال دوره متوسطه اول و ۳ سال دوره متوسطه دوم می باشد. در طول این دوران هزینه تحصیل دانش آموزان بر عهده خانواده است. با اینکه در بیشتر مناطق کشور در همه مقاطع تحصیلی، مدارس دولتی مشغول فعالیت و خدمات رسانی هستند، اما در مواردی، ملاک های کیفی آموزش و یا ملاک های فرهنگی و اجتماعی، خانواده ها را مجبور به تحمل هزینه مدارس غیر دولتی یا مدارس خاصی همچون سمپاد می کنند. در این مطلب در مورد راه های کمک به کودکان کار و راه های حمایت از تحصیل آنها بخوانید.

هزینه های مربوط به کتاب های تحصیلی دانش آموزان 

هم اکنون، از دانش آموزان مقطع پیش دبستانی معمولا هزینه های بسیار بالایی دریافت می شود و تنها برخی از مراکز دولتی که البته در دسترس اکثریت افراد جامعه نیز نیستند، هزینه های نسبتا معقول و مناسب تری را دریافت می نمایند. در تمام دوره ها نیز بسته به این که در مدارسی با عنوان های مختلفی از قبیل دولتی معمولی، هیات امنایی، سمپاد و مدارس غیر انتفاعی ثبت نام نمایید هزینه های متغیری را متحمل خواهید شد. چند سالی می‌شود که دیگر هزینه های سالانه ی بیست یا سی میلیون تومانی یا حتی بیشتر از آن برای ثبت نام در مدارس غیر انتفاعی برای خانواده ها عجیب و دور از انتظار نیست و بسیاری از افراد مجبور هستند برای بهره مندی فرزندانشان از کیفیت مناسب تحصیل این هزینه ها را متقبل شوند.

یکی از مهمترین فاکتورهای هزینه تحصیل دانش آموزان در مدرسه، تهیه ی کتاب های درسی است که برای هر مقطعی هزینه مشخصی از سوی وزارت آموزش و پرورش تعیین شده است. 

پس از کتاب های درسی، روپوش یا همان لباس فرم مدارس از دیگر فاکتورهای هزینه تحصیل دانش آموزان در مدرسه است؛ پوشیدن لباس فرم، موجب افزایش نظم و هماهنگی دانش آموزان می شود. همچنین با پوشیدن این لباس دیگر تفاوت طبقاتی در بین دانش آموزان به چشم نمی‌خورد و همه با یک رنگ و طرح لباس در مدرسه حاضر می‌شوند و به این ترتیب هیچ دانش آموزی از این بعد دچار آسیب روحی نمی‌شود.

لوازم التحریر، از اصلی ترین هزینه تحصیل دانش آموزان

افزایش قیمت لوازم‌ التحریر از بحث های همیشگی و داغ شهریور ماه است. اما قطعا امسال این افزایش قیمت‌ها بسیار محسوس تر بوده و بیش از سال‌های قبل خانواده‌ها را تحت فشار قرار می دهد. این گرانی‌ها در بازار اسباب و لوازم مدرسه تنها شامل لوازم تحریر وارداتی نمی شود، بلکه اجناس ایرانی نیز دست کمی از وارداتی ها ندارند و این گرانی ها روزهای سختی را برای والدین در زمینه فراهم آوردن هزینه تحصیل دانش آموزان رقم ‌زده اند.

با توجه به میزان و کیفیت اجناس قیمت ‌ها پایین و بالا می‌شود. چه ‌بسا خانواده‌هایی هستند که هزینه های زیاد و میلیونی را صرف خرید لوازم ‌التحریر فرزند خود می‌کنند و هزینه لباس فُرم، کیف و کفش و ... آن‌ها را هم جداگانه در نظر می‌گیرند و خانواده‌ای دیگر هم با نرخ بسیار کمتری مجبور به تهیه کل لوازم مورد نیاز فرزند خود برای شروع سال تحصیلی می‌شوند.

البته این مورد را هم بایستی در نظر گرفت که برخی از خانواده ها چند فرزند دانش‌آموز در خانه دارند و جهت تامین هزینه تحصیل دانش آموزان بایستی برای هرکدام جداگانه این هزینه ها را در نظر بگیرند. متاسفانه به رغم سال‌های قبل که خانواده ها در انتظار ماه مهر و شروع مدارس بودند، در چند سال اخیر، باز شدن مدارس و تامین هزینه تحصیل دانش آموزان به کابوس شب و روز آنها تبدیل شده است. تصور کنید در چنین اوضاع اقتصادی یک کارمند یا کارگر ساده با دریافت حقوق حداقلی، افزون بر گذران زندگی، چقدر اضافی دارد که بتواند برای مدرسه فرستادن فرزندش، بدون در نظر گرفتن دریافتی‌های خود مدارس که حتی در صورت دولتی بودن هم باز تحت عنوان های مختلفی از خانواده ها دریافت می‌گردد، حداقل یک میلیون تومان برای لوازم التحریر و مایحتاج ابتدایی بپردازد؟!

همچنین خانواده هایی هستند که حتی هزینه ی خرید کتاب که لازم و ضروری است را ندارند.

ما می توانیم به دانش آموزان نیازمند از راه های مختلف کمک کنیم تا از تحصیل جا نمانند و بتوانند هزینه های تحصیلی خود را پرداخت کنند. یکی از راههای کمک تحصیلی به دانش آموزان نیازمند اقدام از طریق موسسات خیریه است. موسسه خیریه دارالاکرام یکی از این موسسات معتبر و فعال در این زمینه است.

انتهای رپرتاژ اگهی


11166107
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است