علمی فناوری 16:45 - 17 مهر 1403
اعضای شورای عالی آموزش و پرورش در یکهزار و چهل و سومین جلسه این شورا که با حضور رئیس‌جمهور تشکیل شد اظهاراتی را بیان کردند.

‌از تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس‌های درس تا سیاست‌گذاری‌هایی که باعث محدودیت آموزش و پرورش شده است

علی اصغر فانی، عضو شورای عالی آموزش و پرورش در در یک‌هزار و چهل‌و‌سومین جلسه شورای عالی گفت: آموزش و پرورش بزرگترین فصل مشترک ملت و حاکمیت است. وزارت آموزش و پرورش تنها وزارتخانه‌ای است که در دور‌افتاده‌ترین نقاط کشور نماینده دارد و همیشه پرچم جمهوری اسلامی به دست معلمان در سراسر کشور در اهتزاز است.

فانی افزود: آموزش و پرورش زیرساخت‌های لازم برای ورود نیروی انسانی به دانشگاه و بازار کار را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش یک ابر‌وزارتخانه است. یک میلیون نیروی انسانی در آموزش و پرورش با میانگین مدرک تحصیلی لیسانس مشغول به‌کار هستند که از این لحاظ رکورد‌دار است. وضعیت امروز آموزش و پرورش آینه تمام‌نمای آینده کشور است.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد: برای حفظ وحدت و توسعه‌یافتگی کشور باید آموزش و پرورش در اولویت اول جامعه، مجلس و دولت قرار گیرد.

وی اضافه کرد: هزینه‌کردن برای آموزش و پرورش بالاترین سرمایه‌گذاری است که هم آینده کشور را بیمه می‌کند و هم فرهنگ و ارزش‌های اجتماعی و دینی را در جامعه نهادینه می‌کند.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت: بی‌توجهی به آموزش و پرورش رسمی باعث می‌شود مراکز غیر‌رسمی، مدارس خانگی را گسترش داده و آثار زیانباری به همراه بیاورند.

فانی ادامه داد: معلم عنصر و نقش اصلی را در فرآیند تعلیم و تربیت بر عهده دارد بنابراین توجه به امور رفاهی و معیشتی آنان باعث ایجاد انگیزه و افزایش کارآیی و اثربخشی آنان می‌شود.

وی بیان کرد: نیروی انسانی آموزش و پرورش نیازمند بهسازی، بازسازی و مهارت‌آموزی است تا بتواند نقش آموزشی و تربیتی خود را ارتقا داده و آموزش موثرتری را به دانش‌آموزان عرضه کند.

نیاز آموزش و پرورش به نیروی انسانی ماهر

عضو شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به نیاز آموزش و پرورش به نیروی انسانی ماهر و متخصص فن معلمی گفت: فرآیند جذب، استخدام و نگهداشت نیروی انسانی در آموزش و پرورش نیازمند قانون و آئین‌نامه خاص خود است تا از ورود فله‌ای نیرو‌های بدون تخصص و انگیزه به آموزش و پرورش جلوگیری کند.

فانی با تاکید بر این که بهسازی ساختار نظام آموزشی کشور امری ضرورت است اظهار کرد: تشکیل سازمان نظام معلمی یک ضرورت انکار‌ناپذیر برای آموزش و پرورش و معلمان است تا از طریق آن بتوانند دیدگاه‌ها، پیشنهاد‌ها و نظرات خود را مطرح کنند.

وی ابراز کرد: آموزش و پرورش هر ساله با ۲۵ تا ۳۰ درصد کسری بودجه مواجهه است. متاسفانه وزیر آموزش و پرورش به جای پرداختن به ارتقا و تقویت کیفیت آموزشی، باید درگیر تامین بودجه شود.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه گفت: سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور ۹/۸ درصد است. توصیه سازمان بین‌المللی یونسکو رساندن آن به ۲۵ درصد است. امیدوارم تا پایان برنامه هفتم سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور به میانگین جهانی برسد.

هیچ عنصری برای توسعه و پیشرفت کشور به اندازه تربیت معلم مهم، حیاتی و موثر نیست

غلامعلی حدادعادل، عضو شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه  این جلسه گفت: آموزش و پرورش پرعائله‌ترین و پر‌مسئله‌ترین دستگاه کشور است و متناسب با وزرای دولت در اقتصاد، بهداشت، مسکن، آموزش، پژوهش‌های علمی، فنی و حرفه‌ای و ... نقش دارد.

وی افزود: مسائل آموزش و پرورش متعدد و متنوع است که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده است.

حداد عادل تاکید کرد: هیچ عنصری برای توسعه و پیشرفت کشور به اندازه تربیت معلم مهم، حیاتی و موثر نیست. یکی از حقوقی که مردم بر حاکمیت دارند تعلیم و تربیت است و مهم‌ترین شیوه تحقق آن گسترش عدالت آموزشی است و تربیت معلم می‌تواند در تحقق این امر موثر باشد.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: یکی از نیاز‌های امروز آموزش و پرورش مهارت‌آموزی است. برای تحقق این امر می‌توان از توان و ظرفیت سایر دستگاه‌ها بهره‌گیری کرد.

برای کمک و حل مسائل آموزش و پرورش می‌توان از توان و ظرفیت دانشگاه‌های علوم تربیتی و روانشناسی استفاده کرد‌

ایراندخت فیاض، عضو دیگر شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه این جلسه گفت: توجه به جایگاه و نقش موثری که شورای عالی آموزش و پرورش در نظام آموزشی کشور دارد، خیلی مهم و حیاتی است.

وی افزود: تصمیماتی که برای نظام آموزش و پرورش کشور گرفته می‌شود طبق قانون تشکیل این شورا باید به شورای عالی آموزش و پرورش واگذار شود، چون تصمیم‌گیرنده اصلی حوزه آموزش و پرورش این شوراست.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش در پایان پیشنهاد کرد: برای کمک و حل مسائل آموزش و پرورش می‌توان از توان و ظرفیت علمی، آموزشی و تخصصی دانشگاه‌های علوم تربیتی و روانشناسی استفاده کرد.

باید از موازی‌کاری سایر دستگاه‌ها در حوزه آموزش و پرورش جلوگیری کرد

مهدی نوید ادهم، عضو صاحب نظر شورای عالی آموزش و پرورش هم گفت: یکی از وظایف دولت و حاکمیت فراهم آوردن زمینه توسعه و پیشرفت کشور است.

وی ادامه داد: یکی از دلایل توسعه‌نیافتگی کشور غلط بودن مدل توسعه‌یافتگی آن است، چون توسعه محصول اندیشه، رفتار و افکار آدم‌هاست. برای به سامان کردن اندیشه و افکار آدم‌ها باید در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری کرد.

 ادهم گفت: آموزش و پرورش باید در نظام سیاستگذاری کشور در جایگاه واقعی خود قرار گیرد. سند تحول بنیادین با همکاری و همراهی بیش از ۷۰۰ نفر از صاحب‌نظران و متخصصان حوزه تعلیم و تربیت تدوین و تصویب شده است و یکی از مصوبات افتخارآمیز شورای عالی آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت کشور است.

وی افزود: هیچ یک از اسناد کشور به اندازه این سند مورد تایید و تاکید مقام معظم رهبری و مسئولان کشور قرار نگرفته است.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه گفت: یکی از اصلی‌ترین موانع توسعه‌یافتگی آموزش و پرورش کوچک‌انگاری آن است.

وی افزود: بی‌ثباتی مدیریتی در آموزش و پرورش به یک معضل بزرگ برای اجرای برنامه‌ها و طرح‌های سند تحول بنیادین تبدیل شده است. بی‌ثبات‌ترین مدیریت‌ها در آموزش و پرورش است.

او ادامه داد: مشکل آموزش و پرورش تنها توسط این دستگاه حل نمی‌شود بلکه نیازمند یک عزم ملی و مردمی است. وزارتخانه‌های دیگر به همان اندازه در نظام آموزشی نقش دارند که آموزش و پرورش نقش دارد.

 ادهم در پایان گفت: باید از موازی‌کاری سایر دستگاه‌ها در حوزه آموزش و پرورش جلوگیری کرد. چون شورایی وجود دارد که با شناخت کافی از آموزش و پرورش برای تسهیل روند آن سیاستگذاری و قانونگذاری می‌کند.

یکی از موانع اجرای سند تحول در مدارس، تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس‌های درس است

فاطمه آگاهی، نماینده مدیران و معلمان مدارس در شورای عالی آموزش و پرورش گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به‌عنوان نقشه راه جامع برای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش کشور و با اهداف والایی همچون تربیت انسان‌های متعهد، خلاق و کارآمد تدوین شده است. اما در اجرای این سند، خصوصاً در سطح مدارس، با چالش‌های جدی مواجه است.

وی افزود: یکی از عمده‌ترین موانع اجرای سند تحول بنیادین، تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس‌های درس است. این تراکم به‌ویژه در مناطق محروم و حاشیه شهر‌ها بسیار ملموس است. یکی از علل اصلی این تراکم، افزایش تعداد دانش‌آموزان اتباع خارجی است. هرچند پذیرش این دانش‌آموزان اقدامی انسانی و اخلاقی است، ولی باید تدابیر لازم برای مدیریت این جمعیت دانش‌آموزی اتخاذ شود.

آگاهی اظهار کرد: علاوه بر تراکم کلاس‌ها، سرانه پایین مدارس نیز از جمله چالش‌های اساسی است. کمبود امکانات آموزشی، ورزشی و رفاهی انگیزه دانش‌آموزان و معلمان را کاهش می‌دهد و کیفیت آموزش را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه گفت: با تکیه بر درایت و مدیریت شما و جناب آقای وزیر بی‌شک می‌توانیم گام‌های مؤثری در جهت تحقق اهداف والای سند تحول بنیادین برداریم و آینده‌ای روشن و پرامید برای دانش‌آموزان سرزمین‌مان رقم بزنیم.

یکی از دغدغه‌های اصلی دولت و آموزش و پرورش باید چگونگی آموزش و استفاده از هوش مصنوعی باشد

‌آریا الستی، عضو فنی و مهندسی شورای عالی آموزش و پرورش گفت: مدرسه آباد شرط تضمین آینده آباد یک کشور است. در مدرسه انسان‌سازی و در دانشگاه انسان ماهر تربیت می‌شود.

وی تاکید کرد: موضوع فناوری‌های نوین، یک موضوع حساس و تاثیرگذار در سرنوشت فرزندان این کشور است آنها را باید با ابعاد گوناگون این فناوری آشنا کرد.

الستی اضافه کرد: تقویت دانش‌سرا‌های دانش‌آموزی، این امر باعث می‌شود که دانش‌آموزان با فناوری‌های نوین آشنا شده و انتخاب‌های درستی در این زمینه داشته باشند.

وی در ادامه اظهار کرد: فناوری‌های نوین ابزار هستند ولی هوش مصنوعی به صورت اعجاب‌آوری نقش انسان را ایفا می‌کند و حتی پژوهش تولید می‌کند یا گاهی اطلاعات غلط تولید کرده و انسان را فریب می‌دهد.

عضو فنی و مهندسی شورای عالی آموزش و پرورش در پایان گفت: با یک تغییر اساسی در زندگی فردی و اجتماعی مواجهه هستیم. یکی از دغدغه‌های اصلی دولت و آموزش و پرورش باید چگونگی آموزش و استفاده از هوش مصنوعی باشد.

برخی از سیاست‌گذاری‌های سایر دستگاه‌ها باعث ایجاد محدودیت برای آموزش و پرورش شده است​

عبدالوحید فیاضی، عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی آموزش و پرورش با تاکید بر لزوم تقسیم کار ملی درباره اجرای سند تحول بنیادین گفت: بالای ۲۰ دستگاه در سند تحول بنیادین نقش و مسئولیت دارند ولی تاکنون نقشی ایفا نکرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین یک نمایه استاندارد برای آموزش و پرورش است اظهار کرد: آموزش و پرورش در طول تاریخ سندی به این مهمی (سند تحول بنیادین آموزش و پرورش) نداشته است و این به معنی استاندارد‌سازی آن است.

فیاضی اضافه کرد: شورای عالی آموزش و پرورش سیاست‌گذار اصلی آموزش و پرورش است. برخی از سیاست‌گذاری‌های سایر دستگاه‌ها باعث ایجاد محدودیت برای آموزش و پرورش شده است.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش باید دغدغه اصلی دولت‌ها باشد اظهار داشت: اگر به آموزش و پرورش توجه شود، اگر عدالت آموزشی در جامعه اجرا شود نباید نگران فقر آموزشی در جامعه باشیم.

عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: باید به فکر آبادانی مدارس کشور باشیم، چون انسان متفکر، آگاه، توانمند و اثربخش در آن تربیت می‌شود.

مدرسه و معلم نقش موثری در هویت‌سازی و هویت‌بخشی دانش‌آموزان دارند

در ادامه این جلسه غلامرضا مصباحی مقدم عضو صاحب نظر شورای عالی آموزش و پرورش نیز گفت: خانواده‌ها در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان نقش اصلی را دارند و بنیه اصلی آنان در خانواده شکل می‌گیرد.

وی افزود: برای نهاد خانواده باید یک نهاد سیاست‌گذار پیش‌بینی و طراحی شود. باید اول مشکل خانواده‌ها را حل کرد، چون در خانواده است که بنیان اصلی شخصیتی و تربیتی کودکان شکل می‌گیرد و مدرسه تکمیل‌کننده این حلقه است.

مصباحی مقدم اظهار کرد: مدرسه و معلم نقش موثری در هویت‌سازی و هویت‌بخشی دانش‌آموزان دارند. بعد از اینها محتوای آموزشی است که برخی از محتوا‌ها هویت‌ساز هستند.

عضو صاحب نظر شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: مخاطبان امروز مدارس ما در فضای مجازی زندگی می‌کنند لذا باید محتوای مناسب آن‌ها در کتاب‌های درسی گنجانده شود.

آمادگی آموزش و پرورش برای ورود به دنیای جدید و تغییرات جدید

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت: فناوری‌های نوین تغییرات اساسی را در بحث آموزش و پرورش دنیا بوجود آورده و ذائقه کودکان و جوانان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. آموزش و پرورش کشور باید برای ورود به این دنیای جدید و تغییرات جدید آمادگی لازم را داشته باشد.

 راه‌اندازی تور‌های علمی، آموزشی و پژوهشی صنعتی

سید‌محمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه با اشاره به لزوم راه‌اندازی تور‌های علمی، آموزشی و پژوهشی صنعتی برای دانش‌آموزان گفت: بخشی از آموزش‌هایی که بیشتر جنبه مهارتی دارند را می‌توانیم با همکاری آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان ارائه کنیم.

یک‌بار برای همیشه باید مشکل بودجه آموزش و پرورش حل شود

حسن حق‌وردی، عضو ناظر مجلس شورای اسلامی هم گفت: توجه جدی به عدالت آموشی در کشور که مورد توجه دولت هم هست و مهم‌ترین موضوع برای تحقق عدالت آموزشی اختصاص بودجه مناسب به آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: کمبود بودجه مناسب، باعث شده است بسیاری از برنامه‌ها و طرح‌های آموزش و پرورش اجرا نشود. یک بار برای همیشه باید مشکل بودجه آموزش و پرورش حل شود.


12102166
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کلاس‌های درس اغلب دانشگاه‌های تهران به صورت حضوری برگزار می‌شود و در صورت اعلام تعطیلی در مورد نحوه برگزاری کلاس‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان سنجش آموزش کشور از تمدید مهلت نام‌نویسی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۴ برای پذیرش در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تا سه‌شنبه (چهارم دی) خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل توسعه صنعت افتای سازمان فناوری اطلاعات گفت: صدور پروانه آزمایشگاه‌های ارزیابی امنیتی محصول به صورت برخط از طریق درگاه ملی مجوز‌ها امکان پذیر شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در مسابقه شرکت‌های نوآفرین زنان بریکس از میان هزار پروژه از ۳۰ کشور جهان، ۲۶ پروژه برنده شدند که ۴ پروژه مربوط به زنان کارآفرین ایرانی بوده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان به سوالاتی پیرامون مصوبات این نهاد، پاسخ داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاونت آموزشی دانشگاه تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: کلاس‌های درس از روز شنبه اول دی طبق روال معمول و به صورت حضوری برگزار می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» متخصص جراحی عمومی گفت: سوختگی حرارتی که معمولا در منزل اتفاق می‌افتد، یکی از شایع‌ترین سوختگی‌هاست که می‌توان با آموزش‌های موثر از آن پیشگیری کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بنابر اعلام سازمان اورژانس کشور، در فصل پاییز شاهد رشد ۱۸ درصدی مسمومیت با گاز منوکسید کربن بوده‌ایم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان غذا و دارو در نامه‌ای خطاب به روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور، بر لزوم حذف موانع غیرضروری در حوزه دارو تأکید کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در مسابقات جهانی دبی ۳۴ تیم از کشورمان شرکت داشتند که موفق به افتخارآفرینی شدند. 

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است