وبگردی 21:42 - 24 شهریور 1403
بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون امروز بعد از مدت‌ها تحمل بیماری درگذشت.

آخرین صحبت‌های صدرالدین حجازی/ چرا «خولی» مهم بود؟

صدرالدین حجازی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون متأسفانه ساعتی قبل درگذشت. 

چند سالی پیش از درگذشتش، از دنیای فیلم و سریال فاصله گرفت و کمتر او را جلوی دوربین و یا صحنه نمایش دیدیم. او همچون بسیاری از هنرمندان خانه‌نشینِ امروز مورد بی‌مهری قرار گرفت.

البته با خود صدرالدین حجازی هم که لحظاتی صحبت کردیم این نکته کاملاً مشهود بود که بخش عمده‌ای از این بیماری‌ها به کم‌کاری‌ها و کنار گذاشته شدن‌ها برمی‌گردد. چرا که بخشی از افراد را مدام در سریال‌ها، فیلم‌ها، مسابقات و شبکه نمایش خانگی می‌بینیم که تکرار می‌شوند. این بازیگر پیشکسوت هم همچون دیگر همکارانش این اعتقاد را داشت که امروز با هنر به شکلِ بیزینس برخورد می‌شود و به همین خاطر بسیاری از کاربلد‌های این حوزه کنار گذاشته می‌شوند. 

«جشن سربرون» از آخرین کار‌های او به شمار می‌رود، اما او در کنار بسیاری از نقش‌های ماندگار، کاراکتر خولی را از خودش به یادگار گذاشت. لحظاتی با او در این باره همکلام شدیم که مشروح آن را در ادامه خواهید خواند؛ از ناگفته‌های سریال «مختارنامه» برای ما گفت و این‌طور آغاز کرد:

«روزی که میرباقری مرا برای این سریال دعوت کرد ۵ نقش به من پیشنهاد شد، ۴ نقش سرتاسری بود، یعنی در هر ۴۱ قسمت بازی داشت، اما فقط نقش خولی سرتاسری نبود. می‌دانستم که خولی شخصیت عجیب و غریب و خاصی است به خاطر همین خولی را پیشنهاد دادم.

داود میرباقری با من تماس داشت و گفت "پنج نقش را برای تو در نظر گرفته‌ایم که جز خولی، مابقی از قسمت اول تا آخر سریال، فضای کار دارند، اما «خولی» یک اپیزود بلند است؛ در نقش‌های دیگر پول فراوان و در «خولی» حال و احوالات دیگر؛ تا گفت خولی حالم خیلی خوب شد! ترجیح دادم «خولی» را کار کنم و از او خواستم با خولی بیشتر ارتباط برقرار کنم؛ چند ماهی وقت داشتم و به مطالعه، تحقیق و تفحص پرداختم تا «خولی» خوبی برای مختارنامه باشم.»

اما خولی کیست و در «مختارنامه» چگونه به نمایش درآمد؟

«خولی» دو زن دارد؛ زنی کوفی و زنی شامی؛ زن اول زنی مؤمن و علوی است و همسر دوم، رقاصه و آوازه‌خوان شامی است که به‌هوای دایر کردن رقاص‌خانه‌ای در کوفه زن خولی شده و به این شهر آمده است؛ جنایتی که خولی مرتکب شده آن‌قدر مهیب است که این دو زن، هر دو بر آن شهادت می‌دهند و حتی زن شامی نیز نمی‌تواند بر آن چشم ببندد.

این صحنه​‌ها در سال ۱۳۸۳ فیلمبرداری شد؛ میرباقری حساسیت و وسواس فراوانی برای به‌تصویر کشیدن این بخش از داستان داشت، به‌خصوص جایی که در آن خولی با سر بریده حضرت در توبره وارد مطبخ می​ شود، زمان و تمرکز زیادی برای فیلمبرداری برد.

در این صحنه ایجاد دود و مِه، نقش زیادی در فضاسازی داشت و به همین دلیل علاوه بر دستگاه‌های مِه‌ساز که در چنین مواردی به‌کار می​ آیند، گروه زیادی از افراد حاضر در صحنه نیز در پشت‌صحنه با ابزار‌های مختلف همچون: چوب نیم‌سوز و... اقدام به تولید دود می‌کردند تا مِه موجود در فضا به‌اندازه قابل قبول برسد.

از همه اینها گذشته «آهو خردمند» بازیگری که نقش زن کوفی خولی را ایفاء کرد، زحمت و انرژی فراوانی برای ایفای نقش به‌کار گرفت، او در بخشی از این فصل باید روی زمین می شست و خون​های چکیده‌شده از توبره خولی را ــ که در واقع متعلق به سر بریده امام‌حسین (ع) بود ــ پاک می​‌کرد.

روزی که قرار بود این صحنه فیلمبرداری شود، خردمند وارد صحنه شد و به افراد حاضر در سر صحنه نگاه کرد؛ ایفای این نقش توسط او هم حس‌وحال او را تغییر داده بود و هم در دیگران فضایی عجیب ایجاد کرده بود؛ گروه جلوه‌های ویژه چند روز قبل لوله‌​های پلاستیکی را داخل زمین کار گذاشته بودند تا این صحنه و جوشش خون اجرایی شود، اما تا پیش از آغاز فیلمبرداری، خردمند دقیقاً نمی​ دانست باید چه‌کاری انجام دهد.

وقتی میرباقری برای او توضیح داد که در این صحنه باید به زمین بنشیند و سعی کند لکه​ های خون باقیمانده از آقا اباعبدالله را با کهنه پاک کند، حس‌وحالی عجیب او را فرا گرفت؛ حسی که خیلی خیلی قوی​تر از آن چیزی بود که از چند روز قبل و در صحنه​‌های تمرین به آن رسیده بود؛ خردمند می​ دانست که این صحنه به‌دلیل جلوه‌​های ویژه خاص آن زیاد قابل تکرار نیست؛ تکرار چنین صحنه‌​ای هم سخت بود و هم ممکن بود حس‌وحال اولیه بازیگر را دچار تغییر کند.

همین حس‌وحال عجیب را هنوز صدرالدین حجازی بازیگر نقش خولی به‌همراه خودش داشت و مردم هم در کوی و برزن هنوز برای ایفای این نقش برخورد‌ها و رفتار‌های خاصی از خودشان نشان می‌دادند؛ عده‌ای با آن تعصب همیشگی به بازیگران چنین نقش‌هایی ناسزا می‌گویند و عده‌ای هم به بازیگر نقش «خولی» احترام می‌گذاشتند و از او به‌خاطر ایفای باورپذیر چنین نقشی تشکر می‌کردند.

اما چرا مخاطب، صدرالدین حجازی را با خولی بهتر می‌شناسد و این‌چنین نقش‌هایی ماندگار می‌شود؟ او درباره ماندگاری نقش خولی و زوایای پیدا و پنهان این نقش در سریال "مختارنامه" به تسنیم گفت: من همه جا گفته‌ام آماده شدن زیربنای هر نقش و کاراکتری مهم‌ترین اتفاقی است که برای یک بازیگر در جریان کار می‌افتد؛ من اگر در "مختارنامه" خولی را بازی کردم به‌پشتوانه هدایت‌های مدبرانه داود میرباقری بود که مورد قبول مخاطب قرار گرفت؛ کارگردانانی چون میرباقری موهبت‌های عرصه نمایش ما هستند و امیدوارم آن‌قدر نگهداری خوبی از آنها انجام دهیم تا آزرده نشوند.

منبع: تسنیم 


12092653
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در گفتمان مهدوی، عصر ظهور تنها زمانِ اصلاح ساختارهای سیاسی نیست، بلکه دورانِ «تحولات بنیادین خانواده» نیز هست.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» موسیقی تیتراژ مجموعه «بچه‌ها سلامت باشید» از جمله ملودی‌هایی بود که با صدای آن موش فراموش نشدنی که بچه‌ها را به سلامت بودن فرا می‌خواند، در خاطر دهه شصتی‌ها باقی مانده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» هفتم آذر ۱۳۹۹ رژیم صهیونیستی با پیچیده‌ترین عملیات رباتیک تاریخ خود، محسن فخری‌زاده را ترور کرد و گمان برد چرخ پیشرفت علمی ایران را متوقف کرده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» شهر‌های بزرگ جهان این روز‌ها زیر سقف خاکستری آلودگی هوا پنهان شده‌اند و هر کشف کوچک علمی می‌تواند روزنه‌ای بزرگ برای امید باشد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» مأموریت محرمانه افسران شوروی در تهران، اکنون پس از ۸۰ سال آشکار شده است؛ در گزارشی که نشان می‌دهد چگونه امنیت رهبران متفقین در جنگ جهانی دوم تامین شد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کره جنوبی همسایه خود کره شمالی را به هک بزرگترین صرافی ارز دیجیتال این کشور متهم کرده و تنش بالا گرفته است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» شاید برای خیلی از ما اتفاق افتاده باشد، تصوری داریم که افراد را می‌بینیم و تصورمان را به ظاهر محدود می‌کنیم، مثلا گوشی اگر آیفون باشد یعنی صاحبش پولدار است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» جایی که حقیقت در نجوای دل نهفته است و دل به خاموشی می‌گراید و سایه‌ها با هم می‌رقصند تا نوری از جان ببارد، همان چله‌خانه است که انسان با سفری درونی به عمق خویشتن، چهل روز سکوت و تماشا را به جان می‌خرد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» بچه که بودیم، مامان می‌گفت جمعه‌ها روز نظافت است اما دایی می‌گفت جمعه‌ها باید از خانه بیرون بزنیم و روی آتش جوجه‌کباب درست کنیم یا غذای روی گاز را ببریم توی دامن طبیعت بخوریم. بابا ولی خیلی راحت حکم صادر می‌کرد که جمعه‌ها روز بیشتر خوابیدن ...
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» «اسدالله علم» محرم اسرار شاه، دو خاطره مهم، دردناک و غم‌انگیز راجع به عدم مسئولیت‌پذیری و بی‌غیرتی شاه نسبت به دختران ایرانی در برابر خارجی‌ها در کتابش دارد که خواندشان برای هر ایرانی شرافتمندی جانکاه و دلخراش است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است