سرریز گرانی بلیت سینما به سکوهای شبکه نمایش خانگی

به گزارش گروه رسانههای خبرگزاری تسنیم، پس از افزایش قیمت بلیت سالنهای سینما، شاهد سرریز این گرانیها در حوزه شبکه نمایش خانگی خواهیم بود. سکوهای نمایشی فعال در حوزه شبکه نمایش خانگی هزینه اشتراک خود را تقریباً به عدد 200 هزار تومان رساندهاند؛ این افزایش قیمت گویای این است که دو سکوی اصلی و پر مخاطبتر این روزهای شبکه نمایش خانگی یا همان وی او دیها، با افزایش قیمت به استقبال سال 1404 رفتهاند.
در حالی که طی روزهای گذشته، پلتفرم فیلیمو با افزایش اشتراک ماهانه از 165 هزار تومان به 198 هزار تومان، موج تازهای از گرانی را در این صنعت کلید زد، پلتفرم فیلمنت به عنوان یکی دیگر از سکوهای مطرح دنیای وی او دیها نیز از روز گذشته برای جا نماندن از عرصه رقابت گرانی محصولات و حرکت شانه به شانه با دیگر رقبا هزینه اشتراک ماهانهاش را از مبلغ 150 هزار تومان به رقم 190 هزار تومان رساند.
افزایش قیمت مکرر در پلتفرمها
در واقع این افزایش قیمت با توجه به هزینه روزهای قبل از گرانی، در پلتفرم فیلیمو معادل 20 درصد و در پلتفرم فیلمنت چیزی حدود 6/26 درصد است. البته پلتفرم فیلمنت به بهانه فرا رسیدن ایام تعطیلات عید نوروز، طرح موقت تخفیفی ارائه کرده که بر اساس آن و در شرایط خاص مورد نظر این پلتفرم چیزی حدود 60درصد تخفیف به مشتریان ارائه میدهد. نکته مهم آنکه ارقام یادشده بعد از افزودن 10درصد به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به حدود 220 هزار تومان (در پلتفرم فیلیمو) و حدود 210 هزار تومان (در پلتفرم فیلمنت) میرسد و از آنجا که هم اکنون تنها چهار سرویس اشتراکی ایرانی به تولید و پخش جدی سریالهای خانگی میپردازند، پرداخت مجموع این ارقام برای بسیاری از اقشار مخاطبان به معضل و گرفتاری جدیدی بدل خواهد شد.
فیلیمو که حدود سه ماه پیش همراه با رقیبش فیلمنت به پیشواز بلیت 100 هزار تومانی سینما رفتهبودند و به همین بهانه بهای بلیت اکران آنلاین خود را حتی پیش از اعمال افزایش قیمت بلیت و اکران فیلمها روی پرده سینماها گران کردهبودند، همزمان با اکران آنلاین فیلم «عزیز» به فاصله حدود سه ماه، یکبار دیگر بلیت اکران آنلاین را افزایش داد و 130 هزار تومان تعیین کرد که با احتساب مالیات، به 143 هزار تومان میرسد!
شروع یک گرانی سینمایی
همزمان با شروع اکران نوروزی 1404، سقف قیمت بلیت سینماها به 110 هزار تومان افزایش یافت. با توجه به شناوربودن این قیمت در پردیسهای مدرن، ممتاز و درجه1 و همچنین تفاوت قیمت میان سالنهای شهرستان، میانگین قیمت بلیت در سال 1404 را معادل 85 هزار تومان میرسد.
دی ماه سال گذشته بود که هزینه هر قطعه بلیت برای سینماهای مدرن، 80 هزار تومان شد و این عدد برای سینماهای عادی تا 40هزار تومان هم میرسید. حال پس از گذشت یک سال و دو ماه، مطابق با اعلام رئیس شورای صنفی نمایش و با عنایت به افزایش هر ساله بلیت سینماها، بلیت سینما با سقف قیمتی 110هزار تومان به فروش میرسد. در سامانههای فروش بلیت، قیمت هر قطعه بلیت 110هزار تومان شده که البته با تدبیر سینماها و با هماهنگی با شورای صنفی نمایش، قیمت بلیت فعلاً به صورت شناور به فروش رسید؛ این بدان معناست که سینماهای مدرن و پردیسهای درجه یک، بلیت 110 هزار تومانی، سینماهای درجه2، بلیت 80 هزار تومانی و در بعضی سانسهای سینماهای مدرن و درجه2، بلیت 60 هزار تومانی در اختیار مخاطبان قرار میگیرد.
با این اوصاف در سالنهای کوچکتر بعضی پردیسها و در سینماهای درجه2، بلیت با عدد 88 هزار تومان به فروش میرسد. همچنین در برخی پردیسها، قیمت بلیت از سانسکممخاطب در میانه روز با عدد 60 هزار تومان شروع و در سانسهای پیک و طلایی عصر یا شب، به عدد 110 هزار تومان میرسد. با این اوصاف میانگین قیمت بلیت سینماهای کشور در سال 1404، 85 هزار تومان میرسد. قیمت شناور به این معنا که در سانسهای کمجمعیت عصرگاهی میتوان بلیتهای ارزانقیمت و در سانسهای شلوغتر استانداردی از قیمت بلیت را درنظر گرفت؛ البته نه 110 هزار تومان!
همچنین با عدم اجرای دو روز نیمبها در هفته، حداقل طرح قیمت شناور را اجرا و در بالا بردن قیمت بلیت سینما بازنگری شود. با این دستفرمان، میتوان گفت در آیندهای نزدیک تماشای فیلم در سینما هم از سبد خانوار ایرانی حذف خواهد شد. با تصمیم شورای صنفی نمایش و به دنبال تورم کمسابقه سال جاری، قیمت بلیت سینماها در پردیسهای سینمایی به 110 هزار تومان خواهد رسید. این تغییر قیمت بر اساس تصمیم شورای صنفی نمایش است که برای تصویب نهایی باید به تأیید سازمان سینمایی برسد.
سینما؛ تفریح لوکس
چند روز پیش و در بحبوحه افزایش قیمت بلیت سینما و واکنشهای متفاوتی که در بین اهالی فرهنگ و هنر بخصوص سینما، دوستان نسبت به این اتفاق شکل گرفت همایون اسعدیان، رئیس شورای صنفی نمایش اعلام کرد که همزمان با این افزایش، قیمت بلیت سینماها به جای یک روز، دو روز در هفته نیمبها خواهد بود. دی ماه 1402 و پس از افزایش قیمت بلیت سینماها به 80 هزار تومان نیز اعلام شد که سینماها به موجب این افزایش، دو روز در هفته نیمبها خواهند بود، اما پس از مدتی با واکنشهای سینماداران و بهرغم نتایج دلخواه اقتصادی برای سینما، بلیت نیمبها به همان یک روز بازگشت و در روزهای سهشنبه ثابت ماند.
در شرایط فعلی نیز اکران نوروزی و تلاقی آن با ماه رمضان، محک خوبی برای سینماداران و شورای صنفی نمایش خواهد بود تا هم نتیجه افزایش قیمت بلیت بر اقبال مردم از سینماها مشخص شود و هم تصمیمگیری دقیقی برای روزهای نیمبها گرفته شود. با افزایش قیمت اشتراک پلتفرمها که پس از گرانی 25 درصدی بلیت سینما اتفاق میافتد، به نظر میرسد موج تازهای از گرانی در محصولات فرهنگی رخ داده یا در حال رخ دادن است.. راهحل این معضل در یک نگاه ساده این است که سینما نباید به تفریحی لوکس تبدیل شود، بلکه باید همچنان در دسترس عموم مردم باقی بماند. حفظ تعادل بین هزینههای سینماداران و قدرت خرید مردم، میتواند تضمینکننده بقای سینمای ایران باشد.
افزایش قیمت بلیت، اگر بدون در نظر گرفتن مخاطب و توان مالی او انجام شود، صرفاً راهحلی کوتاهمدت برای هزینههای سرسام آور سالنهای سینما و سینماگران است که در آیندهای نهچندان دور، سینمای کشورمان را با موضوع جدی و مهم بحران مخاطب مواجه میکند. به کلام دیگر، وقتی قیمت بلیت از دسترس عموم مردم خارج شود، به تدریج از این تفریح فرهنگی حذف خواهند شد و این دقیقاً نقطهای است که بحران کاهش مخاطب آغاز میشود.
منبع: جوان
انتهای پیام/
12166924