اجتماعی 04:41 - 12 آذر 1403
49 سال پیش در چنین روزهایی، پیش نویس قرارداد ساخت شبکه مترو تهران امضاء شد.

۴۹ سال از پیش‌نویس قرارداد ساخت شبکه مترو تهران گذشت

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، 49 سال پیش در چنین روزهایی، پیش‌نویس قرارداد ساخت شبکه مترو تهران امضاء شد؛ این موضوع در زمان خود آن قدر مهم و فراگیر بود که روز دوم آذرماه 1354، به تیتر نخست روزنامه اطلاعات تبدیل شد.

جزئیات طرح متروی پایتخت، آن روزها برای نخستین بار به اطلاع عموم رسید؛ واکاوی مطالب مندرج در جراید کثیرالانتشار اواسط دهه 50 خورشیدی، مطالب جالب توجهی از شروع عملیات اجرایی پروژه احداث شبکه مترو تهران را فرارویمان قرار می‌دهد؛ مثلاً اینکه ابتدا قرار بوده 4 خط مترو در پایتخت ساخته شود و طراحی اولیه نیز بر همین اساس بوده اما مشاور خارجی پروژه، امکان افزایش این خطوط به 7 خط را هم مدنظر داشته است.

نخستین ترکیب هیئت مدیره شرکت راه آهن شهری تهران و حومه که شامل 3 نفر بود نیز در آذرماه سال 1354 تعیین و اعضای آن منصوب شدند.

آنچه در ذیل می‌آید، نگاهی گذرا به برخی مطالب مندرج در روزنامه اطلاعات مورخ 2 آذرماه 1354 (مربوط به طرح مترو تهران) است که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

1- طبق اعلام متولیان وقت شهرداری تهران (در سال 1354) قرار اولیه بر این بوده است که ظرف مدت زمان 72 هفته بعد از شروع عملیات اجرایی اولین خط مترو پایتخت، نخستین ایستگاه های این مود حمل و نقلی به بهره برداری برسد؛ ضمناً مدت زمان تکمیل اولین خط مترو تهران 3 سال پس از امضای قرارداد عنوان شده است.

2- نخستین خط مترو تهران، کریدور شرقی – غربی پایتخت را پوشش داده و در مناطقی مانند خیابان ولیعصر (عج)، پل چوبی، دروازه دولت، میدان فردوسی، پل کالج، خیابان وصال شیرازی، دانشگاه تهران و میدان انقلاب، ایستگاه مترو (با یک ورودی و یک خروجی) طراحی شد.

 3- عمق متوسط ایستگاه‌ها در این خط مترو، حداکثر بین 20 تا 30 متر در نظر گرفته شد.

4- شرکت مهندس مشاور فرانسوی، محل ایستگاه‌های مترو را اندکی دورتر از چهارراه‌ها و مراکز پر جمعیت منظور کرده بوده تا از ازدحام مسافران در این محدوده‌ها جلوگیری شود.

5- سرفاصله حرکتی قطارها برای خط نخست مترو تهران 5 دقیقه در نظر گرفته شده بود و با این زمان بندی حرکت قطارها، پیش‌بینی می‌شد 12 هزار مسافر در ساعت به وسیله یک خط مترو جابجا شوند.

6- محاسبات شرکت مشاور طرح چنین نشان می‌داد که خط نخست مترو تهران در هر ساعت به اندازه ظرفیت 200 اتوبوس، مسافر جابجا می‌کند.

7- مدت زمان پایان عملیات ساختمانی خط نخست مترو تهران 3 سال در نظر گرفته شد و برای کل چهار خط طراحی شده، برنامه زمانی 7 تا 10 ساله در نظر گرفته بودند. از طرفی برای احداث چهار خط مترو 9 میلیارد تومان (به ارزش پول در سال 1354) تخمین اعتبار صورت گرفته بود.

8- غیر از خط نخست مترو تهران، طول مجموع سه خط دیگر 64 کیلومتر برآورد شده و این خطوط مناطقی مانند میدان امام حسین (ع)، میدان شهدا، بهارستان، محدوده نواب، گلوبندک، میدان هفتم تیر، مهرآباد و تهرانپارس را نیز تحت پوشش قرار می‌داده است.

انتهای پیام/


12122772
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت به مردم توصیه کرد برای انجام معاملات ملکی حتما به بنگاه‌های املاک شناخته شده مراجعه کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» تحت هر شرایطی نمی‌توان با سرعت غیرمجاز رانندگی کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» تخلفات رانندگی عناوین و بخش‌های مختلفی دارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: سازمان مدیریت بحران و شهرداری منطقه ۱۱ در حال ورود به مسئله پاساژ علاءالدین هستند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان حج و زیارت گفت: ۸۰ درصد ظرفیت حج تمتع ۱۴۰۴ با پیش ثبت نام زائران تکمیل شده و ثبت نام قطعی از ۲۰ دی ماه آغاز می‌گردد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مجمع مشورتی روسای شورا‌های کشور به نقش تأثیرگذار مدیریت‌های محلی در جامعه اشاره کرد و گفت: ارائه خدمات شایسته به مردم منجر به رضایت عمومی می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده یگان حفاظت محیط زیست از تشکیل پرونده قضایی برای «امیر علی اکبری» بابت نگهداری توله شیر و انتشار فیلم آن در فضای مجازی خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مردم در زمستان با هماهنگی محیط‌بانان و همکاران سازمان محیط زیست به حیوانات کمک کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط‌زیست بر اهمیت اجرای طرح جامع مدیریت و احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله تأکید کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی فراجا با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود گفت: امنیت مردم را با جانمان گره زدیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است