بین‌الملل 10:38 - 07 مهر 1403
وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با همتای چینی‌اش، نسبت به حمایت نظامی پکن از مسکو انتقاد کرد و آن را در تضاد با ادعای مقام‌چینی مبنی بر برقراری صلح در اوکراین دانست.

تقابل آمریکا و چین بر سر موضع‌گیری درباره صلح اوکراین

 آنتونی بلینکن در دیدار با وانگ یی نگرانی‌های جدی آمریکا نسبت به حمایت چین از صنعت دفاعی روسیه را مطرح کرد و گفت: این موضوع با صحبت‌های پکن درباره صلح در اوکراین «همخوانی ندارد».

وی ادعا کرد که روسیه حدود ۷۰ درصد از ابزار‌های ماشین‌آلات و ۹۰ درصد از ریزتراشه‌هایی مورد نیاز خود را از چین و هنگ‌کنگ وارد می‌کند و این حمایت به‌طور مستقیم به مسکو کمک می‌کند تا موشک‌ها، راکت‌ها، خودرو‌های زرهی و مهمات مورد نیاز خود را برای ادامه جنگ تولید کند.

بلینکن ادامه داد: «بنابراین وقتی پکن می‌گوید که از یک سو خواهان صلح و پایان دادن به درگیری است، اما از سوی دیگر به شرکت‌هایش اجازه می‌دهد اقداماتی انجام دهند که در واقع به ادامه تهاجم مسکو کمک می‌کند، این ادعا‌ها با هم جور در نمی‌آید.»

وی مدعی شد که «تحت فشار قرار دادن کشور‌های ایران، کره شمالی و چین برای توقف ارسال تسلیحات نظامی، توپخانه، ماشین‌آلات و سایر پشتیبانی‌ها به روسیه برای دستیابی به صلح پایدار در اوکراین ضروری است.»

به گزارش وزارت امور خارجه چین، وانگ در حاشیه نشست سازمان ملل متحد به بلینکن گفت: پیشرفت‌های حاصل شده در روابط «آمریکا-چین» آسان به دست نیامده است و باید ارزشمند شمرده شود و همچنین توقف روند نزولی و ثبات در روابط پکن و واشنگتن به نفع مردم هر دو کشور و مطابق با انتظارات جامعه جهانی است.

وی با بیان اینکه تداوم این روند به تلاش‌های دو طرف بستگی دارد، افزود: آمریکا نباید رفتار دوگانه با چین داشته باشد؛ از یک سوی واشنگتن بدون ملاحظه کشور ما را تحریم و تحت فشار قرار دهد و از سوی دیگر طوری وانمود کند که گویی همه چیز عادی است و به گفتگو و همکاری با پکن ادامه می‌دهد.

وانگ ادامه داد: از آنجا که آمریکا بار‌ها اعلام کرده که قصد درگیری با چین را ندارد، باید از ریشه، یک شناخت منطقی نسبت به پکن پیدا کند تا شیوه درستی برای «همزیستی»، «رویکردی مبتنی بر احترام برای گفت‌وگوها»، «روحیه متقابل همکاری‌ها» و «مدیریت اختلافات» خلق شود. همچنین آمریکا نباید مدام از موضع قدرت برخورد کند و به‌طور خودسرانه رفتار و اشتباهات گذشته را بهانه‌ای برای تکرار آنها قرار دهد.

این مقام ارشد چینی همچنین درباره تایوان، تصریج کرد: خطر بزرگ کنونی در این تنگه، فعالیت‌های روزافزون اعضای «جنبش تای‌دو» از جمله لای چینگ‌ده (رئیس جزیره تایوان) است و اگر آمریکا واقعا به دنبال صلح و ثبات در تنگه تایوان است، باید به سیاست «چین واحد» پایبند بوده و سه بیانیه مشترک را اجرا کند. همچنین کمک‌های نظامی به تایوان را متوقف، به طور علنی با جدایی تایوان مخالفت و از اتحاد مسالمت‌آمیز چین حمایت کند.

«تای‌دو» (台独) به معنای استقلال تایوان است و به جنبش یا ایده‌ای اشاره دارد که به دنبال اعلام استقلال رسمی تایوان از چین و تشکیل یک کشور مستقل است. این مفهوم به‌شدت با موضع دولت چین که تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند، در تضاد است و هرگونه تلاش برای استقلال تایوان از سوی پکن به‌عنوان تهدیدی جدی علیه تمامیت ارضی و حاکمیت این کشور تلقی می‌شود.

وانگ با بیان اینکه ما به‌شدت با فشار‌های اقتصادی، تجاری و تکنولوژیکی آمریکا علیه چین مخالف هستیم، تصریح کرد: امنیت ملی نباید بیش از حد سیاسی شود تا طرح راهبردی «حیاط کوچک، دیوار بلند» به «پرده آهنین بزرگ» تبدیل شود.

اصطلاح «حیاط کوچک و دیوار‌های بلند» به سیاست‌های محدودکننده‌ای اشاره دارد که هدف آنها ایجاد موانع تجاری، اقتصادی و فناوری بین کشورهاست. این اصطلاح به نوعی اشاره به رویکرد‌های انزواطلبانه‌ای دارد که با ایجاد حصار‌های بلند و محدودکننده، دسترسی به منابع و تبادلات جهانی را محدود می‌کند.

اصطلاح «پرده آهنین بزرگ» به وضعیتی اشاره دارد که در آن یک کشور یا گروه از کشور‌ها با استفاده از سیاست‌های محدودکننده و حفاظتی گسترده، خود را از بقیه جهان جدا و تعاملات اقتصادی، سیاسی یا اجتماعی را به شدت کنترل و محدود می‌کنند. این مفهوم از پرده آهنین دوران جنگ سرد الهام گرفته شده است.

وزیر امور خارجه چین افزود: پکن به هیچ وجه دخالت‌های مغرورانه در زمینه حقوق بشر را از جانب کسانی که خود را «معلم» حقوق بشر می‌دانند، نمی‌پذیرد و به‌شدت با هرگونه مداخله در امور داخلی خود تحت پوشش حقوق بشر مخالف است. ارتباطات فرهنگی بین دو ملت بسیار حائز اهمیت است و آمریکا باید با اقدامات عملی موانع موجود را برطرف کند.

وانگ یی همچنین موضع قاطع چین در موضوع دریای جنوبی را بیان و تاکید کرد که چین به‌دنبال حل اختلافات از طریق گفتگو با کشور‌های ذینفع است و آمریکا نباید در دریای جنوبی چین بحران‌آفرینی کرده و به تلاش‌های کشور‌های منطقه برای حفظ صلح و ثبات در این منطقه آسیب وارد کند.

این مقام ارشد چینی همچنین تاکید کرد که موضع پکن در مورد مسئله اوکراین کاملاً شفاف است و چین همواره بر صلح و مذاکرات تأکید و برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی تلاش کرده است. آمریکا باید از تهمت‌زنی، تحریم‌های بی‌رویه و تحریک درگیری‌های متقابل دست بردارد.


12097651
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه آلمان در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل که عمدتا خطاب به صندلی‌های خالی ایراد شد خواستار برقراری آتش‌بس در نوار غزه شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه اعلام کرد نوار غزه جایی است که تقریبا تمامی قوانین بین‌المللی در آنجا نقض می‌شود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» حماس هشدار داد که جنایات اسرائیل نه سبب از بین رفتن گروه‌های مقاومت می‌شود و نه اراضی اشغالی را به جایی امن‌تر بدل می‌کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» حزب‌الله لبنان صبح امروز شنبه، با انتشار بیانیه‌هایی از عملیات‌های جدید علیه اشغالگران صهیونیست با موشک‌های فادی ۱ و ۳ خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آمریکا بار دیگر از جنایات رژیم صهیونیستی در جریان حملات وحشیانه‌اش به بیروت حمایت کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد، مردم سودان همچنان با شرایط بهداشتی نامناسب به دلیل فقدان امنیت، حملات، کمبود دارویی و تجهیزات پزشکی، نیرو‌های بهداشت و درمان روبرو هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت بهداشت لبنان از آمادگی خود برای تخلیه بیمارستان‌های ضاحیه جنوبی بیروت به دلیل ادامه حملات رژیم صهیونیستی خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه‌ای نسبت به پیامد‌های حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی و سوق دادن منطقه به سمت تشدید تنش هشدار داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» توفان هلن ده‌ها میلیارد خسارت و ۴۴ کشته در جنوب شرقی آمریکا بر جای گذاشته است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» با افزایش هزینه‌های اقتصادی نزدیک به ۱۲ ماه جنگ رژیم صهیونیستی در غزه موسسه اعتبارسنجی مودیز برای دومین بار در سال رتبه اسرائیل را کاهش داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است