بین‌الملل 09:27 - 21 اردیبهشت 1403
روسای جمهور روسیه و بلاروس از آمادگی وزارت دفاع دو کشور برای برگزاری رزمایش مشترکی با استفاده از سلاح های هسته ای غیراستراتژیک خبر دادند.

مانور روسیه و بلاروس با تسلیحات هسته‌ای غیراستراتژیک

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که وزارتخانه‌های دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح روسیه و بلاروس از قبل دستورالعمل‌های لازم را دریافت کرده و بطور مشترک  آماده سازی شرایط برای انجام رزمایشی با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای غیراستراتژیک را آغاز کرده‌اند.

پوتین در جمع خبرنگاران گفت: از آنجایی که سلاح‌های هسته‌ای غیراستراتژیک در خاک بلاروس مستقر هستند، این بار از دوستان و متحدان بلاروسی نیز دعوت کردیم تا در برخی مراحل این رزمایش شرکت کنند. <...> دستورات مربوطه به وزارتخانه‌های دفاع و ستاد کل ارتش‌های ما داده شده و آنها با هم تمرین‌های لازم را انجام می‌دهند.

رئیس جمهور روسیه یادآور شد: این رزمایش بر روی آماده سازی تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی متمرکز خواهد بود. این بار در سه مرحله برگزار شده و در مرحله دوم و سوم نظامیان بلاروسی هم به نیروهای روسی خواهند پیوست. به گفته او، چنین تمرینات آموزشی به طور منظم انجام می‌شود و این یک کار برنامه ریزی شده است.

الکساندر لوکاشنکو نیز که در کنار پوتین ایستاده بود، افزود که این سومین بار است که کشورش در چنین تمریناتی شرکت می‌کند.

رئیس جمهور بلاروس توضیح داد که اولین مراحل تمرینات مربوطه در هر دو کشور به طور جداگانه انجام شد، اما اکنون مسکو و مینسک تصمیم گرفته‌اند که این رویداد را هماهنگ کرده و بطور مشترک برگزار کنند. به گفته وی، آموزش با سلاح های هسته‌ای تاکتیکی ضروری است تا نیروها بتوانند در موقع لزوم، به درستی از آنها استفاده کنند.

او تاکید کرد: برای بلاروس و روسیه، تسلیحات هسته‌ای منحصرا یک وسیله بازدارندگی است نه تهاجمی، اما دو کشور مطمئناً به حمله احتمالی کشورهای ثالث  پاسخ خواهند داد.

لوکاشنکو  با اشاره به اینکه بلاروس به ابتکار خود او به این تمرینات پیوسته، افزود: اعلام عمومی رزمایش مشترک روسیه و بلاروس با استفاده از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی ناشی از تشدید تنش‌ها در جهان است. مسکو و مینسک خواهان صلح هستند و نمی خواهند اوکراین به سکوی پرشی برای حمله به آنها تبدیل شود.

دو روز قبل وزارت دفاع بلاروس آغاز بازرسی غافلگیرانه از حامل‌های تسلیحات هسته‌ای غیراستراتژیک مستقر در این کشور را اعلام کرد. علاوه بر این، شورای امنیت کشور نیز یادآور شد که بلاروس آمادگی رزمی نیروهای مسلح این کشور برای استفاده از سلاح‌هایی که قادر به استفاده از مهمات هسته‌ای تاکتیکی هستند، را آزمایش خواهد کرد.

وزارت دفاع روسیه نیز به نوبه خود قبل از آن اعلام کرد که منطقه نظامی جنوبی تمریناتی را با تسلیحات موشکی انجام خواهد داد و ناوگان دریایی و نیروهای هوا-فضا در این مانور مشارکت خواهد داد. این رزمایش روی آماده سازی و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای غیر استراتژیک متمرکز خواهد بود، چرا که حفظ آمادگی پرسنل و تجهیزات نظامی در پاسخ به تحریکات در حال افزایش کشورهای غربی ضروری است.

انتهای پیام/ 


12054183
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«خبرگزاری تسنیم» در پی شهادت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و هیئت همراه آن ها در سانحه سقوط بالگرد، مقامات و شخصیت های عراقی پیام تسلیت منتشر و با ملت و دولت ایران ابراز همدردی کردند.
بین‌الملل
«خبرگزاری تسنیم» به اعتراف یک رسانه عبری زبان، خطراتی که سران سرویس های امنیتی حتی پیش از جنگ غزه نسبت به آن هشدار داده بودند امروز با شدت بیشتری اسرائیل را به چالش کشیده است.
بین‌الملل
«خبرگزاری تسنیم» وزیر خارجه دولت موقت لبنان شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه کشورمان را تسلیت گفت.
بین‌الملل
«خبرگزاری تسنیم» رئیس جمهور ترکیه در پیامی، شهادت رئیس جمهور کشورمان را تسلیت گفت.
بین‌الملل
«خبرگزاری تسنیم» رئیس جمهور روسیه در پیامی به رهبر معظم انقلاب شهادت رئیس جمهور و تنی چند از سران ایران را تسلیت گفت.
بین‌الملل
«خبرگزاری تسنیم» شورای راهبردی روابط خارجی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهان ایشان در سانحه سقوط بالگرد در پیامی تصریح کرد: تحرک جناب آقای رئیسی در حضور منظم در اقصی نقاط کشور و در رسیدگی به مشکلات مردم زبانزد همگان بود.
بین‌الملل
«خبرگزاری تسنیم» در پی شهادت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران و هیئت همراه ایشان، دولت لبنان سه روز عزای عمومی اعلام کرد.
بین‌الملل
«خبرگزاری تسنیم» وزیر سابق امور خارجه ایران در واکنش به حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور گفت: فاجعه دیروز هم یکی از مقصرین اصلی آن آمریکا است که علی رغم دستور دیوان بین المللی دادگستری فروش قطعات هواپیما و هوانوردی را به ایران تحریم کرده است.
بین‌الملل
«خبرگزاری تسنیم» لشکر فاطمیون با انتشار بیانیه ای با اشاره به سانحه بالگرد رئیس جمهور هیئت همراه ایشان اظهار داشت ایشان اجر خدمت بی شائبه، اخلاص و تعهد و پایداری بر آرمان های انقلاب اسلامی و قدس شریف را گرفت و به خیل شهدا پیوست.
بین‌الملل
«خبرگزاری تسنیم» حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه ایشان را تسلیت گفت.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است