شبنم لاجوردی زاده، شاعر و عضو هیات علمی دانشگاه با حضور در برنامه رادیو فرهنگ در مورد زندگی و آثار قیصر امین پور گفت: دکتر امین پور نویسنده، شاعر و ادیب بسیار تاثیر گذار دوران انقلاب و منتخب هفتمین دوره چهره های ماندگار در سال ۸۷ و شاعر برجسته اولین دوره جشنواره شعر بین المللی فجر در بخش آیینی بود.
وی افزود: دکتر قیصر امین پور علاوه بر احساس پاک و سرشار و عمیق، ادراک ژرف نسبت به محیط اطراف داشت و انسان شریفی بود.
لاجوردی زاده با بیان اینکه امین پور با توجه به اینکه زبان روز داشت و عامیانه سخن می گفت ولی درک صحیح تری از شعر کهن و ادراک قویتری از حافظ و درون حافظانه ای داشت گفت: یک نهان پنهان مانند نهان نیکویی که در شعر حافظ و بیدل دیده می شد در شعر قیصر امین پور وجود دارد که وجه تمایز وی با دیگر شاعران است.
این شاعر و عضو هیات علمی دانشگاه تصریح کرد: قیصر امین پور سعی می کرد شاعر متفکر زمانه خود باشد و به عنوان یک شاعر دوست داشت شعرش جلو تر از شخصیت وی باشد.
وی اظهار داشت: یک انزوای فردی و انزوای عرفانی حاصل از شناخت معرفت یک حقیقت ناب در شعر قیصر امین پور می بینیم که حاصل از شناخت شعر سعدی و حافظ بود.
لاجوردی زاده در ادامه با اشاره به ماجرای اخراج قیصر امین پور از حوزه هنری و سپس سروش نوجوان و چالش هایی که در دفتر شعر جوان و انجمن شاعران ایجاد شد بیان داشت: اگر هنرمندی مانند قیصر امین پور از اماکن هنری اخراج کنیم در واقع ما ضرر کرده ایم چرا که آنها نیازی به این اتصال ندارند.
وی با اشاره به نظریه مرگ مولف که یک نمونه از نگاه و نظریه پست مدرن است بیان داشت: مرگ مولف یعنی اینکه به جای اینکه برای فهمیدن شعر و متن به سراغ زندگی مولف برویم، اجازه بدهیم خواننده و مخاطب از درون متن و شعر وقایع روزگار و مرتبه شاعر برایش مشخص شود.
در ادامه سعید قنبری فشی، عضو هیئت علمی دانشگاه، شاعر و منتقد ادبی نیز در این برنامه افزود: حضور قیصر امین پور در جمع گروه ممتازی از شاعران کشور که افکار آنها با امام خمینی (ره) پیوند خورده بود باعث شد یک جریان جدی در ادبیات معاصر کشور به وجود بیاید و شاعران شهرستانی برنامه خود را به گونه ای تنظیم می کردند که در جلسه شعر خوانی شاعران در روزهای پنجشنبه حضور پیدا کنند.
وی افزود: در همین زمان قیصر امین پور مسئولیت شعر هفته نامه سروش را بر عهده داشتند و در سال ۱۳۶۳ اولین مجموعه شعر خود را با نام «در کوچه آفتاب» متشکل از رباعیات و دوبیتی ها منتشر کرد.
قنبری فشی با اشاره به اینکه در کشور ما در دوران دفاع مقدس شاعران زیادی تحت تاثیر مقوله جنگ قرار گرفتند و ذهن شاعران درگیر دفاع مقدس شد اظهار داشت: قیصر امین پور از بزرگترین شاعران و گویندگان است که موضوع دفاع مقدس در بسیاری از آثار او دیده می شود و در کنار بزرگوارانی چون استاد گرمارودی و استاد معلم از پیشروان شهر دفاع مقدس بود و با اشعار تاثیر گذار و زبان حماسی به رزمندگان دفاع مقدس روحیه می داد.
این شعر و منتقد ادبی ادامه داد: توصیف صحنه هاتی شکوهمند شهادت، بیان جنایت های دشمن، ترسیم چهره مردم جنگ دیده، بیان ایستادگی و بیداری و امید به موفقیت و پیروزی از مواردی بود که در شعر قیصر امین پور دیده می شد.
قنبری تصریح کرد: قیصر امین پور در شعر و متن ساده و بی آلایش بود و شاعری بود که همه نسل ها با هر دیدگاهی با اشعار او انس می گرفتند و به دلیل اینکه در اشعارش از عبارات عامیانه استفاده می کرد مخاطبان با اشعار وی ساده ارتباط می گرفتند که همین ارتباط صمیمی باعث شد اشعار قیصر امین پور مانند اشعار سعدی به ضرب المثل تبدیل می شد؛ مانند «گاهی چقدر زود دیر می شود»، «حق با سکوت بود آرزوهای شاعری».
وی گفت: یکی دیگر از دلایل رواج اشعار قیصر امین پور در میان مردم، تبدیل اشعار وی به ترانه ها و اشعار وی در آلبوم نیلوفرانه استاد افتخاری از پر فروش ترین آلبوم های موسیقی سنتی تاریخ ایران بود.
12110548