علمی فناوری 16:21 - 06 مهر 1400
دانشمندان فنلاندی در مطالعه اخیرشان از توسعه اولین قهوه آزمایشگاهی اصلاح ژنتیکی شده که عطر و طعمی مشابه قهوه واقعی دارند، خبر دادند.

تولید قهوه آزمایشگاهی با عطر و طعمی خاص

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، محققان کشور فنلاند اخیرا با استفاده از فرایندی به نام "کشاورزی سلولی" که شامل استخراج سلول‌ها از یک نمونه کوچک گیاهی یا حیوانی است موفق به توسعه این قهوه آزمایشگاهی شده‌اند. البته گفتنی است قبلا از این روش برای ایجاد گوشت و شیر مصنوعی استفاده شده است.

در این مطالعه محققان از نمونه‌های سلولی استخراج شده از گیاه عربیکا استفاده کردند. قهوه عربیکا گونه‌ای از گیاه قهوه است که در اصل در کوه‌های یمن در شبه‌جزیره عربستان رشد می‌کند. در گام بعدی محققان نمونه‌های سلولی را به منظور تولید زیست توده به راکتورهای زیستی منتقل کردند.

این مطالعه در مرکز تحقیقات فنی VTT  فنلاند انجام شده است. دکتر "هیکو ریچر"(Heiko Rischer) رئیس بخش بیوتکنولوژی گیاهی موسسه تحقیقاتی VTT فنلاند گفت: در این فرآیند از سلول‌های گیاهی واقعی قهوه استفاده می‌شود. در ابتدا عملیات کشت سلولی از یک قسمت گیاه به عنوان مثال برگ آن آغاز می‌شود و سپس سلول‌های تشکیل شده در محیط کشت خاصی تکثیر می‌شوند. در نهایت نیز سلول‌ها به یک راکتورزیستی که زیست توده از آن استخراج می‌شود، منتقل می‌شوند. در آنجا سلول‌ها خشک شده و سپس می‌توان قهوه را دم کرد.

دکتر ریچر پس از نوشیدن یک فنجان قهوه گفت: بوی شگفت انگیزی دارد.

این ایده که از سلول‌های قهوه می‌توان برای تهیه قهوه استفاده کرد در سال ۱۹۷۴ توسط "پی ام تاونسلی" دانشمند گیاه شناس ارائه شد. اما دانشمندان این مطالعه این نظریه را به واقعیت تبدیل کردند و فکر می‌کنند این نوع قهوه می‌تواند تا سال ۲۰۲۵ وارد بازار شود. قهوه تولید شده در آزمایشگاه می‌تواند در جلوگیری از مسائلی مانند جنگل زدایی کمک کند. جنگل‌زدایی به ریشه‌کنیِ درختان جنگلی یک منطقه یا زمین گفته می‌شود که در نتیجه آن، تمام یا بخش بزرگی از درختان قطع می‌شود.

انتهای پیام


11248239
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی گفت: تحلیل شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد تهدیدات صهیونیست‌ها و اتفاقات امروز نتایج جالبی در پی داشته است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ناسا به‌ تازگی به مأموریت پهپاد «سنجاقک» برای حضور در بزرگ‌ترین قمر سیاره زحل چراغ سبز نشان داده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دستیار هوش مصنوعی متا (Meta AI) که سپتامبر سال گذشته معرفی شده بود، حالا به‌طور رسمی به تمام پلتفرم‌های این شرکت اضافه شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: امتحانات نهایی باعث ایجاد عدالت آموزشی می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن فیزیوتراپی کشور گفت: در سطح کشور ۴۰۰ فارغ التحصیل دکترای تخصصی فیزیوتراپی داریم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: کود‌های بیولوژیک را می‌توان به صورت مستقیم و یا مخلوط با بقایای گیاه مزرعه مصرف کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» این سیاه‌چاله ستاره‌ای کشف‌شده که «گایا BH۳» نام دارد، در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه‌ آزمایشی مرورگر ویوالدی برای ویندوز مبتنی‌ بر آرم منتشر شد در حالی که مدتی قبل شاهد انتشار کروم برای این پلتفرم بودیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» محققان آنچه را که به‌عنوان «خون‌آشام باکتریایی» توصیف می‌کنند، کشف کرده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» فضانوردان قرار است تلسکوپ «نایسر» ناسا را طی یک پیاده‌روی فضایی در اواخر سال جاری تعمیر کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است