سیاسی 12:08 - 16 شهریور 1403
کارشناس مسائل بین الملل درباره اهمیت منطقه زنگزور نکاتی را بیان کرد.

رسانه‌های غربی درصدد اختلاف افکنی بین ایران و روسیه هستند/ اسرائیل در تلاش برای حضور در منطقه زنگزور است

روح الله مدبر کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره اهمیت زنگزور بیان کرد: این سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران است که  ژئوپلیتیک منطقه و مرز‌های ایران تغییر نکند. وزارت خارجه روسیه هم تصریح کرد که دغدغه‌های طرف ایرانی را در این زمینه می‌داند و صراحتا گفت که با دوستان ایرانی در این زمینه گفتگو خواهد کرد.

روس‌ها به شدت در تلاشند تا پای ناتو به منطقه باز نشود

وی ادامه داد: پوتین در نهمین نشست اقتصاد شرقی که در ولادی وستوک برگزار شد اشاره کرد به اینکه امروز جهان جهان رقابت محور‌های ترانزیتی است و محور‌های ترانزیتی که دور زننده تحریم‌ها و سیاست‌های یک جانبه گرایی آمریکایی باشد بسیار حائز اهمیت است. پوتین از چند محور مهم نام برد که یکی از آنها راه گذر شمال - جنوب بود. به عبارتی روس‌ها رویکرد بسیار مثبتی در بحث محور ترانزیتی راهگذر شمال جنوب دارند؛ لذا در بحث سوء تفاهمی که در محور مواصلاتی بین آذربایجان و نخجوان در حال رخ دادن است و فضاسازی شدید رسانه‌های غرب‌گرا نباید باعث ایجاد یک اختلاف بین تهران و مسکو شود.

مدبر افزود: همانطور که وزارت خارجه روسیه هم گفت طرف ایرانی و طرف روس در پشت در‌های بسته گفتگو‌های خود را دارند  و نگاه دو کشور هم یک نگاه همگرایی است. نکته بعدی این است که نگاه روسیه به این محور با نگاه آذربایجان و ترکیه متفاوت است. روس‌ها معتقدند این راهگذر یک جاده ترانزیتی است که از خاک ارمنستان می‌گذرد و امنیتش باید در  دست روسیه باشد، زیرا روس‌ها به شدت مواظبند که این محور در دست ناتو قرار نگیرد که ناتو بخواهد این را به یک مسیر جابجایی سلاح و اسلحه و اقدامات ضد منافع امنیت تبدیل کند. این با طرح معروف به زنگزور که میخواهد نقشه منطقه را تغییر بدهد متضاد است.

هر چه که حوزه حضور روسیه در آذربایجان بیشتر شود حوزه نفوذ اسرائیل کمتر میشود

این کارشناس سیاست خارجی تاکید کرد:  اما به هر حال هر نوع سوء تفاهمی در این زمینه باید با گفتگو بین مقامات صاحب صلاحیت در دستگاه‌های مختلف متنوع امنیتی و مرتبط  صورت بگیرد و نباید به یک دعوای رسانه‌ای و به سمت یک اختلاف برسد؛ چون برنده هر نوع دعوا و اختلاف سازی بین ایران و روسیه آمریکا و انگلیس است. نکته مهم این است که هر چه که حوزه حضور روسیه در آذربایجان بیشتر شود حوزه نفوذ اسرائیل کمتر میشود.

وی ادامه داد: در حال حاضر آذربایجان و رژیم صههیونیستی به شدت نگرانند که این محور ترانزیتی با حضور پررنگ روسیه شکل بگیرد. مساله قفقاز جنوبی بسیار پیچیده است و ما به کرات طی هفته‌های گذشته هیات‌های مستشاری از ناتو و آمریکا در این منطقه شاهد هستیم که حتی برخی از اینها در قالب تاجر حضور پیدا میکنند، اما مامور اطلاعاتی آمریکا هستند.

غرب در تلاش است سوءتفاهمات بین ایران و روسیه را به اختلاف بدل کند

وی گفت: در آذربایجان هم تردد‌های متعدد اسرائیلی‌ها را می‌بینیم. روس‌ها وارد قضیه قفقاز شدند که بیایند تا این فضا رو جمع بکنند هرچه روسیه حضورش در اینجا بیشتر باشد حوزه ناتو و اسرائیل محدودتر میشود؛ لذا اینها این سوء تفاهم‌ها را شدیدا بزرگنمایی میکند که ببرند به سمت یک اختلاف. قطعا افکار عمومی از پشت پرده‌ها بی خبرند و از حضور نمایندگان نظامی اتحادیه اروپا در مرز‌های ارمنستان مطلع نیستند. این هیات‌ها هدفشان فقط کار‌های جاسوسی در منطقه علیه منافع ایران و روسیه است.

 ما از طریق همکاری با کدام کشور میتوانستیم هاب انرژی شویم؟

مدبر تصریح کرد:  الان شاهدیم که رادیو بی‌بی‌سی، اینترنشنال و صدای آمریکا روی یک موضوع متمرکز شده اند و محورشان هم خنجر روسی و اختلاف روسی است. درحالی که  آقای پوتین در مهمترین مجمع اقتصادی روسیه  همکاری با ایران را به عنوان مهمترین محور مطرح میکند و  درباره توسعه همکاری‌ها درباره انرژی صحبت کرده است. پوتین اعلام کرده که ایران قرار است هاب انرژی شود و قرار است از ما گاز بگیرد طبعا غرب و آمریکا خصوصا اسرائیل نگران از این موضوع هستند.

 وی گفت:  ما از طریق همکاری با کدام کشور میتوانستیم هاب انرژی شویم؟ در حوزه ترانزیتی ما چگونه میتوانیم محور ترانزیت راه گذار شمال شویم وقتی که غرب شبانه روز ما را تحریم میکند؟  منافع ما در شرایط فعلی این هست که تعمیق روابط مان را با روسیه در راستای سیاستی برد برد پیش ببریم و ما نباید در تله رسانه بیافتیم.


12090003
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» لاسجردی درباره سفر رئیس جمهور به نیویورک نکاتی را مطرح کرد و گفت: همه کشور‌ها در تلاش هستند تا از فرصت مجمع عمومی سازمان ملل به‌نفع کشورشان استفاده کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» مشاور فرماندهی معظم کل قوا گفت: در دفاع مقدس فهمیدیم صلح موضوع مهمی است و این صلح نیازمند قدرت است و امروز با اقتدار از امنیت و صلح کشور دفاع می‌کنیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» مشاور فرماندهی معظم کل قوا گفت: در دفاع مقدس فهمیدیم صلح موضوع مهمی است و این صلح نیازمند قدرت است و امروز با اقتدار از امنیت و صلح کشور دفاع می‌کنیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دیوان محاسبات اعلام کرد اهداف قانون‌گذار در حوزه مصرف مبالغ دریافتی از محل اخذ مالیات از مصرف سیگار و تنباکو برای بخش سلامت محقق نشده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور ایران در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اهدافی که در سفر سه روزه به کشور دوست و همسایه عراق دنبال کردیم، وحدت، انسجام و همبستگی در کل امت اسلامی بود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب صلح و دفاع از امروز دوشنبه ۲۶ شهریورماه به مدت ۴ روز در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش آغاز به کار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز مطالعات راهبردی عدن گفت: یمن غافلگیری‌های زیادی در راه دارد که دیگران نمی‌توانند آن را تصور کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نخستین نشست خبری رئیس‌جمهور با حضور بیش از ۳۰۰ رسانه داخلی و خارجی ساعت ۱۵ امروز برگزار می‌شود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» مدبر گفت: امروز در پنجره طلایی روابط ایران و روسیه هستیم و به هیچ وجه نباید این روابط با فضا سازی تبلیغاتی و سوءتفاهم‌ها دچار اخلال شود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» شهید رئیسی درباره بریکس معتقد بود مطمئنا فواید عضویت جمهوری اسلامی ایران در «بریکس» تاریخ‌ساز خواهد بود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است