وبگردی 22:29 - 17 شهریور 1403
رضا تبریزی، کارشناس پزشکی قانونی از هفته‌ای حداقل سه مورد شکایت زیبایی خبر داد.

سناریوی قصور پزشکی و افرادی که برای زیبایی جان می‌دهند

زن ۳۵ساله زیر تیغ جراحیِ زیباییِ اسلیو معده در یک مرکز درمانی خصوصی به کما رفت و پس از ۷۰ روز، ۱۴ شهریورماه فوت کرد؛ خانواده متوفی شکایت خود را تحت عنوان قصور پزشکی از کادر درمان مطرح کردند.

رضا تبریزی، کارشناس پزشکی قانونی امروز شنبه گفت که در هفته یک یا دو بار جلسه پزشکی قانونی دارم که در این تعداد «حداقل سه مورد شکایت زیبایی وجود دارد». بیماران از پزشک و عملکرد او ناراضی بوده و اقدام به شکایت کرده‌اند. معمولاً این افراد از مشکلاتی مانند ماندن جای زخم و ازبین‌رفتن پوست، رنج می‌برند.

از پیدایش جراحی پلاستیک در ایران و تأسیس این رشته در دانشگاه تهران بیش از نیم‌قرن می‌گذرد. البته این رشته در ابتدا بیشتر برای درمان بیمارانی که دچار مشکلات مادرزادی بودند یا در حوادث دچار مشکل می‌شدند مورداستفاده قرار می‌گرفت، اما در سال‌های گذشته الگوی جراحی پلاستیک و برطرف‌کردن مشکلات به جراحی زیبایی بدل شده است.

در آمار جراحی‌های پلاستیک سال ۲۰۲۲ ایران در رتبه ۱۲ جهانی بوده و نسبت با سال ۲۰۱۶ که در رتبه ۱۸ بوده پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشته است. 

از جراحی زیبایی در ایران و میزان موفقیت‌آمیز بودن این جراحی‌ها آمار و ارقام مشخصی وجود ندارد، اما وجود آگهی‌ها و هشدار‌های کارشناسان مختلف و شواهد عمومی در جامعه نشان از بالابودن تعداد این جراحی‌ها در کشور می‌دهد.

طبق اعلام انجمن جراحان پلاستیک ایران، زیبادوستی ایرانی‌ها سبب باز شدن پایِ افراد غیرحرفه‌ای و غیرمجاز در اعمال زیبایی همچون تزریق ژل و بوتاکس شده است، این در حالی است که ۷۰ درصد موارد جراحی زیبایی ضرورتی برای بیمار ندارد.

سیمین کاظمی، پزشک و جامعه‌شناس، می‌گوید که در جامعه کنونی ما که «تحت سلطه مذکر» است، اگر زن از این شیوه‌ها امتناع کند ممکن است سبب ازدست‌دادن «حمایت مرد» شود و این زمانی شدت می‌گیرد که معیشت زن نیز در گرو مرد باشد، حال زن در این شرایط ناگزیر است، چراکه حقوق جنسی مرد حائز اهمیت می‌شود و باید به دنبال زیبایی بیشتر باشد. 

اما در مقابل پروانه اخوان، پزشک عمومی فعال در حوزه آسیب‌های اجتماعی می‌گوید که افراط در گرایش به عمل‌های جراحی از دیدگاه آسیب‌شناسی خود نوعی اعتیاد تلقی می‌شود و خود فرد هم علتش را به‌درستی نمی‌داند و این همه عمل و تزریق‌های افراطی خوشایند جنس مذکر هم نیست و نباید موضوع را جنسیتی کرد. خیلی از مواقع فرد دچار اختلالات شخصیتی مثل خودشیفته یا شخصیت نمایشی یا بیماری اختلال ناراضی بودن از بدنش است و دائم به دنبال عمل‌های زیبایی مختلف می‌شود.

نازنین آهنگری، دکترای روان‌شناسی بالینی، معتقد است فردی که دچار اختلال بدریخت‌انگاری باشد، حتی پس از جراحی زیبایی نیز راضی نیست و حتی امکان دارد همان جراحی نیز تبدیل به دغدغه تازه‌ای برای فرد شده و به‌ مرور عامل تازه‌ای برای افسردگی باشد. درصدی از این افراد امکان دارد که به سمت خودکشی بروند، بنابراین افرادی که قصد انجام عمل‌های زیبایی را دارند بهتر است که قبل از انجام این کار در ابتدا به یک روان‌شناس یا مشاور مراجعه کنند و بعد از جلسات مشاوره اگر همچنان میل به انجام عمل بود به پزشک متخصص زیبایی مراجعه کند.

منبع: فارس


12090478
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» شهریور که به روزهای آخر خود نزدیک می‌شود، یاد ماه مهر جان می‌گیرد و لابه‌لای خنکای آستانه پاییز، صدای پیرمردی می‌پیچد که دست‌هایش سرشار از شعر و کلمه و غزل بود. شهریور همیشه یاد و خاطره شهریار ملک سخن را در دل دارد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» طوفان الاقصی نقطه ورود رسمی یمن به محور مقاومت بود. عضو جدید محور، قریب به یکسال است که همزمان با رژیم صهیونیستی و ارتش‌های متحد آن در منطقه درگیر شده است و آخرین اقدام یمن عملیات ۲۵ شهریور بود.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در حالی که بسیاری از نوجوانان نداشتن تلفن همراه را از نشانه‌های عدم رفاه می‌دانند، اما مرفه‌ترین کودکان و نوجوانان جهان حق داشتن تلفن همراه شخصی را ندارند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» حاشیه و حاشیه سازی، همزاد دونالد ترامپ است و گویی وی بدون جنجال سازی و هیاهو، بقای سیاسی-اجتماعی خود را از دست می‌دهد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» هر ساله با فرا رسیدن اول مهرماه، همراه با کودکان، خانواده‌ها هم دچار هیجان می‌شوند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» خودمراقبتی یکی از ارکان مهم سبک زندگی در اسلام است. اسلام، به عنوان جامع‌ترین دین الهی، دارای نظام مراقبتی یکپارچه و به هم پیوسته‌ای در حوزه سلامت روانی و فیزیکی است که برپایه خودمراقبتی شکل گرفته است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» رضا پهلوی، حامد اسماعیلیون، مصی علینژاد و ... در شب پیروزی انقلاب در سال ۱۴۰۱ گرد هم آمدند و ۱۸ اسفندماه منشور مهسا را منتشر کردند، اما عمر این منشور و اتحاد بسیار کوتاه بود.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» امام موسی صدر در یکی از سخنرانی‌های خود، تعریف‌های غلط از انتظار امام زمان (عج) را مورد نقد و اعتراض قرار داده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» امام موسی صدر در یکی از سخنرانی‌های خود، تعریف‌های غلط از انتظار امام زمان (عج) را مورد نقد و اعتراض قرار داده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی اهمیت استراتژیک بالایی برای ایران و قطر دارد. در سال‌های اخیر، ایران با توسعه فاز‌های جدید و سرمایه‌گذاری‌های کلان توانسته است نه‌تن‌ها به قطر برسد بلکه در برخی مواقع پیشی بگیرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است